P
kashieda kashieda skrev:
Enligt vad de sa skulle det ju finnas ny kärnkraft på plats inom hundra dagar.
Det missade jag nog. När sa regeringen det?

P
imported_Benno imported_Benno skrev:
För Sverige att vi har el så det räcker utan att bygga nya kärnkraftverk, som skulle i första hand skulle behövas för att täcka Tysklands behov.
Har vi så det räcker hela tiden, eller har vi så det räcker i medeltal?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Eller så ser man att det är pengar in i statskistan som gör att andra skatter inte behöver höjas.
Så att andra skatter kan sänkas, menar du väl?

• Haha
ajn82
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det är i allmänhet välbärgade som förbrukar mest el. Så det borde vara rättvist ur fördelningssynpunkt också?
Fördelning?
"given kejsaren vad kejsaren tillhör, och Gud vad Gud tillhör"

P
D Daniel 109 skrev:
Ja, den är rättvis och bra i teorin. Men i praktiken fungerar det ju aldrig så.
Nej, den är inte rättvis och bra ens i teorin.

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Många känner inte till att tekniken bakom LLM (så kallade "Large Language Models"), som bla ChatGPT, inte har något som helst logiskt tänkande, förståelse eller kognitivt resonerande.

Tekniken baseras enbart på statistik och spelteori med data inhämtad från internet. Det är därför tex ChatGPT kan hallucinera vilt eller ge mycket vinklade svar beroende på hur en fråga är formulerad.
Det gör dock inte en LLM a priori värdelös. Det gäller att träna sitt neurala nät med bra indata om man vill ha bra resultat.

P pmd skrev:
Det är helt rätt tänkt ut bekvämlighetssynpunkt. Direktverkande el reagerar snabbt på ändring av temperaturinställning, är komfortabel och tyst.
Tyvärr saboteras det av dagens elsystem.
Tyvärr kan det inte fungera med något existerande eller hypotetiskt elsystem.

Z Zodde skrev:
När var detta. Dessa priser kan lätt finnas på nordpool om du har en tidpunkt. Eller en tidningsartikel som bekräftar ditt påstående?
Det borde går att hitta. Kan ha varit 2022. Det skrevs i tidningen att de låga priserna berodde på att det blåste mycket under perioden. Det blåste dock precis lika mycket innan som efter, o då låg priserna på mycket högre nivåer. Det är inget egentligt påstående. Det är bara vad jag tror. Jag tror inte på förklaringen av god tillgång på vindkraft. Antar att det var munkavel på att säga något annat…

Z Zodde skrev:
När var detta. Dessa priser kan lätt finnas på nordpool om du har en tidpunkt. Eller en tidningsartikel som bekräftar ditt påstående?
Kan ha varit 2021, vill minnas att det var efter sommaren. Osäker.

P pmd skrev:
Det missade jag nog. När sa regeringen det?
Tyvärr har Svantesson raderat tweeten där hon ordagrant sa just att de skulle bygga ut kärnkraften inom 100 dagar.

Men, de skulle ju sänka bränslepriset direkt också...

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Danmark fick som bekant inte en enda intressent vid sin senaste budgivning. Och i Storbritannien så måste man lova havsbaserad vindkraft samma garanterade elförsäljningspris som Hinkley point C. (Runt 2 SEK/kWh om jag inte missminner mig).

Anslutningskostnaden och underhållet av elnätet på havsbotten är nämligen alldeles ohemult dyrt, så dyrt att det inte finns ekonomi i det. Särskilt som vindkraftsmarknaden visar stora tecken på mättning. Om det blåser så blåser det över för stora områden i Sverige och då blir priset noll eller negativt. Och om det inte blåser då tjänar ägare av vindkraftverk inga pengar ändå.

Så även om vindtillgången är lite bättre och jämnare på havet än på land så väger det inte upp de stora nackdelar som havsbaserad vindkraft med automatik kommer dras med. Det är väderberoende kraft som är i stort sett lika dyr som kärnkraft. Bättre bygga kärnkraftverk då.
Ja men Finlands senaste kärnkraftverk vart 14 år försenat och kostade 11 miljarder euro samt att även det står stilla ibland för problem , jag tycker det är bättre att underhålla dom vi har och trycka på dom andra länderna som importerar mycket Danmark Tyskland att bygga egna .

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag ska försöka hitta några bra artiklar och poddar om ämnet.
Tack, men det behövs inte. Jag är trygg med de informationskällor jag redan har tillgängliga. ;)

SWEBMA SWEBMA skrev:
Ja men Finlands senaste kärnkraftverk vart 14 år försenat och kostade 11 miljarder euro samt att även det står stilla ibland för problem , jag tycker det är bättre att underhålla dom vi har och trycka på dom andra länderna som importerar mycket Danmark Tyskland att bygga egna .
Det må så vara. Men vad har det med vad jag skrev att göra, om jag får fråga?

SWEBMA SWEBMA skrev:
kanske inte statistiskt korrekt underbyggt att ta ett russin av alla tusentals byggda
där just detta projektet var kantat av olämpliga underleverantörer

E Etrompa skrev:
Det borde går att hitta. Kan ha varit 2022. Det skrevs i tidningen att de låga priserna berodde på att det blåste mycket under perioden. Det blåste dock precis lika mycket innan som efter, o då låg priserna på mycket högre nivåer. Det är inget egentligt påstående. Det är bara vad jag tror. Jag tror inte på förklaringen av god tillgång på vindkraft. Antar att det var munkavel på att säga något annat…
Länkades i#138 en artikel som är i närheten av vad du skriver bortsett från priset och att det inte var Tyskland…Kan det vara det länken beskriver som du menar?
E Etrompa skrev:
Kan ha varit 2021, vill minnas att det var efter sommaren. Osäker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.