12 152 läst · 277 svar
12k läst
277 svar
Norge vill klippa elkablarna till EU
Det gör dock inte en LLM a priori värdelös. Det gäller att träna sitt neurala nät med bra indata om man vill ha bra resultat.Boilerplate4U skrev:Många känner inte till att tekniken bakom LLM (så kallade "Large Language Models"), som bla ChatGPT, inte har något som helst logiskt tänkande, förståelse eller kognitivt resonerande.
Tekniken baseras enbart på statistik och spelteori med data inhämtad från internet. Det är därför tex ChatGPT kan hallucinera vilt eller ge mycket vinklade svar beroende på hur en fråga är formulerad.
Det borde går att hitta. Kan ha varit 2022. Det skrevs i tidningen att de låga priserna berodde på att det blåste mycket under perioden. Det blåste dock precis lika mycket innan som efter, o då låg priserna på mycket högre nivåer. Det är inget egentligt påstående. Det är bara vad jag tror. Jag tror inte på förklaringen av god tillgång på vindkraft. Antar att det var munkavel på att säga något annat…Z Zodde skrev:
Ja men Finlands senaste kärnkraftverk vart 14 år försenat och kostade 11 miljarder euro samt att även det står stilla ibland för problem , jag tycker det är bättre att underhålla dom vi har och trycka på dom andra länderna som importerar mycket Danmark Tyskland att bygga egna .lars_stefan_axelsson skrev:Danmark fick som bekant inte en enda intressent vid sin senaste budgivning. Och i Storbritannien så måste man lova havsbaserad vindkraft samma garanterade elförsäljningspris som Hinkley point C. (Runt 2 SEK/kWh om jag inte missminner mig).
Anslutningskostnaden och underhållet av elnätet på havsbotten är nämligen alldeles ohemult dyrt, så dyrt att det inte finns ekonomi i det. Särskilt som vindkraftsmarknaden visar stora tecken på mättning. Om det blåser så blåser det över för stora områden i Sverige och då blir priset noll eller negativt. Och om det inte blåser då tjänar ägare av vindkraftverk inga pengar ändå.
Så även om vindtillgången är lite bättre och jämnare på havet än på land så väger det inte upp de stora nackdelar som havsbaserad vindkraft med automatik kommer dras med. Det är väderberoende kraft som är i stort sett lika dyr som kärnkraft. Bättre bygga kärnkraftverk då.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 986 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 986 inlägg
Det må så vara. Men vad har det med vad jag skrev att göra, om jag får fråga?SWEBMA skrev:
kanske inte statistiskt korrekt underbyggt att ta ett russin av alla tusentals byggdaSWEBMA skrev:
där just detta projektet var kantat av olämpliga underleverantörer
Länkades i#138 en artikel som är i närheten av vad du skriver bortsett från priset och att det inte var Tyskland…Kan det vara det länken beskriver som du menar?E Etrompa skrev:Det borde går att hitta. Kan ha varit 2022. Det skrevs i tidningen att de låga priserna berodde på att det blåste mycket under perioden. Det blåste dock precis lika mycket innan som efter, o då låg priserna på mycket högre nivåer. Det är inget egentligt påstående. Det är bara vad jag tror. Jag tror inte på förklaringen av god tillgång på vindkraft. Antar att det var munkavel på att säga något annat…
E Etrompa skrev: