P
H heimlaga skrev:
Tyvärr kan det inte fungera med något existerande eller hypotetiskt elsystem.
Varför inte?
Det blir dyrt med dagens elprisnivåer, ja, men fungerar gör det bevisligen.

P
kashieda kashieda skrev:
Tyvärr har Svantesson raderat tweeten där hon ordagrant sa just att de skulle bygga ut kärnkraften inom 100 dagar.
Finns den inte på archive.org?
Någon borde väl ha sparat den?
kashieda kashieda skrev:
Men, de skulle ju sänka bränslepriset direkt också...
Direkt? Det blev ju så, fast senare, men säger man direkt ska det ju göras direkt, förstås.

Tillägg: om det hade varit Busch som hade sagt nåt om kärnkraft inom hundra dagar hade jag inte blivit så förvånad, men Svantesson framstår som lite smartare än så.

Redigerat:
P pmd skrev:
Finns den inte på archive.org?
Någon borde väl ha sparat den?
Den finns några inlägg längre upp. Det märker man om man läser tråden.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Den finns några inlägg längre upp. Det märker man om man läser tråden.
Ja, jag såg den nu.
Hur lång tid tog det då?

Har du sett att de bygger ut kärnkraften? Jag har då inte sett några nya reaktorer.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du sett att de bygger ut kärnkraften? Jag har då inte sett några nya reaktorer.
Nej finansieringsvillkor stoppas ju av hycklarna i Tyskland, officiellt uttalat av energiminister Ebba med all rätt

"– Det är en sak att tyskarna inte själva vill ha kärnkraft, men det är en annan att hindra andra länder från att ta del av medel. Det är ett hyckleri, säger Busch i Bryssel."

https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag är också besviken över att det inte har byggts något nytt kärnkraftverk i Sverige efter 2022.

P paralun skrev:
Nej finansieringsvillkor stoppas ju av hycklarna i Tyskland, officiellt uttalat av energiminister Ebba med all rätt

"– Det är en sak att tyskarna inte själva vill ha kärnkraft, men det är en annan att hindra andra länder från att ta del av medel. Det är ett hyckleri, säger Busch i Bryssel."

[länk]
Det är ju praktiskt att kunna skylla på det. Det finns inget krav att EU ska finansiera kärnkraft.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:

[länk]
Man kanske inte borde lova saker man vet inte går att genomföra?

Bara en tanke.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:

[länk]
Ja men tyskarna äger ju en stor del av den Svenska kärnkraften dom vill väl inte ha lägre priser(även vattenkraft och oljeeldade kraftverket i Karlshamn )

SWEBMA SWEBMA skrev:
Ja men tyskarna äger ju en stor del av den Svenska kärnkraften dom vill väl inte ha lägre priser(även vattenkraft och oljeeldade kraftverket i Karlshamn )
Jo det är ju en del i hyckleriet och ägandet av svensk kärnkraft via Uniper. Sen försöker man då få intrycket att Uniper är svenskt när moderbolaget i själva verket är tyskt, storhycklare!

kashieda kashieda skrev:
Tyvärr har Svantesson raderat tweeten där hon ordagrant sa just att de skulle bygga ut kärnkraften inom 100 dagar.

Men, de skulle ju sänka bränslepriset direkt också...
De sänkte med nära 10 kr. En av få regeringar som har hållit något av sina vallöften.

Zevv Zevv skrev:
De sänkte med nära 10 kr. En av få regeringar som har hållit något av sina vallöften.
Nära 10kr?
Kan omöjligen stämma?
Vilka skatter/avgifter tog man bort isåfall?

För du ger väl inte regeringen cred för sänkt oljepris?

Lite lätt googling visar att den sänkta reduktionsplikten gav nästan 5kr billigare diesel å 50öre billigare Bensin

Men 10kr?
Vad får du det ifrån?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.