12 184 läst · 277 svar
12k läst
277 svar
Norge vill klippa elkablarna till EU
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Jag kan med säkerhet säga att ingen nuvarande LLM, inklusive OpenAI 4o eller Gemini v2, har något som helst logiskt tänkande, förståelse eller kognitivt resonerande. Dock är de senare modellerna tränade med bra mycket fler parametrar för att kunna uppfattas på det sättet vilket kan vara mycket vilseledande.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är endast modeller som AGI som kommer att ha den förmågan. Men dessa modeller måste tränas upp precis som man uppfostrar ett barn för att läras sig hantera sina sinnen och förstå hur omvärlden fungerar. Man tror att det kommer ta mycket lång tid innan vi har en AGI som möjligtvis befinner sig på ett barns nivå med kognitivt resonerande.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 986 inlägg
Då vet du mer än de som utvecklar dem. Vi vet helt enkelt inte vad "logiskt tänkande" är i det här sammanhanget. (Ja, om du menar första ordningens predikatlogik så kunde vi klara det på sjuttiotalet. Prolog är från 1972).Boilerplate4U skrev:
Som Sam Altman själv twittrade: "i am a stochastic parrot and so r u." Vilket är ett humoristiskt inlägg i den debatten, men inte utan baktanke.
Så blanda inte ihop det faktum att ChatGPT får saker fel, eller resonerar felaktigt, eller helt oförklarligt klarar en avancerad uppgift, bara för att missa på en trivial uppgift, med brist på förmåga till resonemang, (eller iofs motsatsen).
Vi vet helt enkelt för lite om hur dessa processer går till. Jag har arbetat med motsvarande system sedan 25 år ungefär och jag vet inte... (Nåja, jag skall inte överdriva mina meriter därvidlag. jag håller på med små och begränsade modeller. Av just det skälet att de skall kunna förstås.)
I vilket fall, i sina bästa stunder så visar ChatGPT "Sparks of Artificial General Intelligence". Tigerproblemet längst ner på s. 101 är illustrativt.
Dagens burn!O Ossian K Olsson skrev:
”Hon menar att Busch gör sig skyldig till ”dubbelmoral” och nämner när Busch i somras sade nej till en ny strömkabel som skulle gå från Skåne till Tyskland. Anledningen var att Tysklands energimarknad fungerade för dåligt och att detta kunde leda till högre priser och en mer instabil elmarknad i Sverige.
– Det är med samma grund som Rødt och flera andra säger nej till flera strömkablar till Danmark. Att Ebba Busch inte förstår det vittnar om kunskapsbrist och avsaknad av självinsikt, säger Sofie Marhaug.
Hon säger också att det är bäst att inte blanda sig i när man ”inte riktigt förstår vad man pratar om”.”
https://www.dn.se/varlden/busch-anklagas-for-dubbelmoral-i-norge/
Medlem
· 1 887 inlägg
Jag har under en längre tid följt utvecklingen hos OpenAI, Google och några andra AGI-företag när det gäller just detta, så ja – det kan jag med säkerhet säga att det inte finns något magiskt kunnande, utan allt som LLM bygger på är endast statistik och spelteori. Det finns massor av poddar och artiklar online om ämnet.lars_stefan_axelsson skrev:
Redigerat:
Hon gör väl allt för att påstå att andra gör fel. Det är svårt att vara konsekvent om man ska gnälla på alla.
Medlem
· 1 887 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 986 inlägg
Och jag sitter i kontoret precis bredvid de som forskar på (och utvecklar) precis de här modellerna för allmänna och speciella tillämpningar, och jag kan inte med någon säkerhet säga det.Boilerplate4U skrev:
Jag har däremot inte lyssnat på en endaste pod inom området. Men jag har läst en och annan forskningsartikel, och pratat med en och annan forskare (samt hållit en och annan, mer populär, presentation själv).
Och sammanfattningsvis så är juryn fortfarande ute som amerikanen skulle sagt det. Vi vet helt enkelt inte.
Vi vet inte ens en så fundamental sak som om vår egen hjärna i grunden är deterministisk eller inte. (Rober Penrose hoppas och står på huvudet för att övertyga sig själv om att vi inte är det. Men hans argument övertygar inte många andra...)
Medlem
· 1 887 inlägg
Jo, det gör vi faktisk med säkerhet! 😉lars_stefan_axelsson skrev:
Som jag försökte förklara tidigare består en LLM av stora mängder data som tränas med hjälp av statistik och maskininlärning. Modellen använder dessa data för att lära sig mönster och samband mellan ord, fraser och koncept. Ju större mängd data och fler variabler modellen tränas på desto bättre blir den på att förutsäga nästa ord eller svar på en given fråga.
Modellen gör förutsägelser genom att beräkna sannolikheter baserat på de mönster den har lärt sig från datamängderna. Den använder statistiska metoder för att "gissa" vilket ord som sannolikt kommer härnäst vilket kan ses som en typ av optimering som är relaterad till hur spelteori funkar.
Så tyvärr inget som helst logiskt tänkande, förståelse eller kognitivt resonerande, bara gissningar - men väldig bra sådana!
Jag ska försöka hitta några bra artiklar och poddar om ämnet.
Det är nog mycket få personer som har köpt solpaneler till sina tak för att bidra till samhällets väl. De flesta har nog köpt solceller av privatekonomiska skäl. Annars skulle det ju finnas lika många solpanelinstallationer om inte "grön rot" och skatteavdraget ("60-öringen") funnes, och det tror väl knappast någon?Gimp skrev:
Jag gjorde det av privatekonomiska skäl, trots att det är samhällsekonomiskt ganska dumt. Som de flesta är jag mig själv närmast och när staten för en gångs skull ger bidrag som jag kan utnyttja så gör jag det. Det är trevligt att inte bara betala för andra.
Eftersom Sverige är ihopkopplat med en europeisk elmarknad måste man se på hur det blåser i hela Europa.J johan.rokka skrev:
Ja. Bygg kraftverk i Vindelälven, Kalixälven, Piteälven och Torne älv!J johan.rokka skrev:
Sveriges första kärnkraftverk började byggas 1966 och togs i drift 1972. Det sista (O3) togs i drift 13 år senare.SWEBMA skrev:
På nitton år byggdes alltså 12 kärnkraftverk och togs i drift.
O3 blev försenad av politiska problem, så det hade kunnat gå fortare.
Det är helt rätt tänkt ut bekvämlighetssynpunkt. Direktverkande el reagerar snabbt på ändring av temperaturinställning, är komfortabel och tyst.H heimlaga skrev:
Tyvärr saboteras det av dagens elsystem.