13 879 läst · 287 svar
14k läst
287 svar
Norge kan få fast pris på el
Boilerplate4U skrev:
Blir som å säga att de flesta marknaderna var dysfunktionella under WW2 (ransoneringar etc)Boilerplate4U skrev:
Eller att börserna var dysfunktionella under Covid utbrottet (vissa aktier sjönk > 50%)…
Eller så funkar marknaden men inputs är extrema (som idag med ett gaspris som är över 1000% högre än low 2020 och toppade över 5000% högre i 2022)
Ditt eget diagram visar ju att du för ett ologiskt resonemang.P paralun skrev:
Eller menar du att Tysklands första nettoimport-år på 2 decennier (2023) förstörde marknaden 2022🤣
Lika ologiskt som denna;
Jo nu blev det då ett stort underskott och tyskarna har ju även försökt bromsa sina CO2-utsläpp.Z Zodde skrev:
Utan Norge och Sverige hade det ju varit helt kört och den mesta importen nu är fransk kärnkraftsel.
Men domen gör ju det tyska folket 23/2 med ett nyval och blir det rätt så behövs det inga statliga bidrag för att korrigera det här.
Sen har de nog "lidigt" nog inkl plågat SE3-SE4 med "Tysklandspriser".
https://www.tn.se/naringsliv/40559/...a-svenska-elpriser-nar-de-lidit-tillrackligt/
Jag skrev ett långt uppstyckat svar på ditt inlägg ovan, men det är helt malplacerat i denna tråd. Därför en kort sammanfattning istället som indirekt påverkar elpriset ifall den stämmer.P pmd skrev:Nej, så är det inte. Rysslands ekonomi är svårt sargat av sanktionerna, och värre blir det. Lägg därtill Ukrainas framgångsrika bombningar av rysk energiinfrastruktur så blir resultatet att Ryssland blöder kraftigt.
Procent av vad?
Vad har det med sanktioner mot Ryssland att göra?
Vi borde i så fall ge mer stöd till Ukraine. För vår egen säkerhets skull.
Att låta Ryssland segra vore katastrofalt. Vi får inte göra om misstaget från 1938.
Du kan hjälpa till genom att inte köpa varor från bolag som har verksamhet i Ryssland.
Använd den här mobiltelefonappen. (Finns för iPhone också, tror jag).
Eller denna webbplats.
Vi är vi som diskuterar här. Eller kanske vi som bor i Sverige. Eller kanske vi som bor i Europa.
"Andra" är alla andra som hotas av Rysslands fascism.
Min slutsats är att kriget kommer att vara över inom ett halvår, helt enkelt för att Goliat är starkare än David.
Det oundvikliga slutet kan bara förlängas och försämras (för Urkaina) med hjälp av vårt missriktad bistånd. Ju mer pengar desto mindre Ukraina!
"De stora framgångarna" du ser, har tydligen Zelenskey missat helt, för nu vänder han helt om från sin tidigare dödsdömda strategi.
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger i en intervju med den brittiska journalisten Piers Morgan att Ukraina är redo för ett diplomatiskt avslut på kriget och att man kommer att tala med Rysslands president Vladimir Putin om det är nödvändigt.
Ju fortare kriget tar slut, ju fortare kan handelsrelationerna återgå till det normala, med lägre elpriser som följd. Men det lär nog dröja ett antal år.
Ja i 2023, men i det volatila året 2022 var man nettoexportör.P paralun skrev:
Du påminner mig om ledaren av ett Beatles-quiz som hårdnackat påstod att låten Helter Skelter (skriven 1968 av Macca) var inspirerad av Charles Mansons morden (som skedde i 1969)
Självklart var det tvärtom det förstod alla. Om inte annat genom att se vad som inträffade först…
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Å ena sidan önskar jag verkligen ett slut på kriget, å andra sidan fruktar jag att det blir en fruktansvärt dålig fred, för Ukraina, för Georgien, för Moldavien och för resten av Europa.Intet skrev:
Tyvärr har inte Davids kompisar ställt upp. Hade de gjort det så hade Ryssland varit ute ur landet för länge sen.
Märkligt resonemang. Hårddrar man det så borde väst alltså inte gett ett dugg. Då hade vi verkligen kunnat tala om ett mindre Ukraina.Intet skrev:
Jag hoppas inte handelsrelationerna med Ryssland återgår till de normala, inte förrän barnen återförts, inte förrän krigsförbrytare fängslats. Tyvärr är jag rädd att folk bryr sig mer om att elen är lite dyrare än att barn rövats bort, att människor torteras och mördats etc.Intet skrev:
"De stora framgångarna" du ser, har tydligen Zelenskey missat helt, för nu vänder han helt om från sin tidigare dödsdömda strategi.
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger i en intervju med den brittiska journalisten Piers Morgan att Ukraina är redo för ett diplomatiskt avslut på kriget och att man kommer att tala med Rysslands president Vladimir Putin om det är nödvändigt.
Ju fortare kriget tar slut, ju fortare kan handelsrelationerna återgå till det normala, med lägre elpriser som följd. Men det lär nog dröja ett antal år.
Vad gäller att den ryska ekonomin inte tar stryk såsom vår så är jag fortsatt skeptisk. 20% ränta, inflation som skenar, oligarker som börjar klaga (de ramlar nog snart ut genom ett fönster) etc, tyder ändå på att den ryska ekonomin har stora problem.
Jo det blir spännande att följa det tyska nyvalet, 23/2.Z Zodde skrev:Ja i 2023, men i det volatila året 2022 var man nettoexportör.
Du påminner mig om ledaren av ett Beatles-quiz som hårdnackat påstod att låten Helter Skelter (skriven 1968 av Macca) var inspirerad av Charles Mansons morden (som skedde i 1969)
Självklart var det tvärtom det förstod alla. Om inte annat genom att se vad som inträffade först…
Eventuellt så behövs inte det norska "valfläsket" om tyskarna väljer rätt! och vi slipper statliga bidrag för ett uselt elhandelsavtal.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Intressant att du kommenterade nåt helt annat än det som diskuterades/ frågades om.P paralun skrev:
Blir återigen goddag yxskaft.
Jag svarar ditt inlägg med ; Hästen heter Sverker!
Är det bra med Sverker?
För Urkaina? Naturligtvis! Men för Europa överlag? Nä!Fairlane skrev:
Kanske. Men nu kom hjälpen sådär lite svenskt, Lagom. Och så gick det som det gick. Ingen överraskning här.Fairlane skrev:
Inte säkert. Goliat kanske nöjt sig med mindre, när förlusterna var små. Nu när de är större, tack vare vår välkända "hjälp" krävs mer för att motivera kostnaden.Fairlane skrev:
Men som vuxen vet du att folk glömmer fort. Om några år är det inte en djävel som bryr sig om några försvunna ungar. Vare sig de är Ukrainska eller Palestinska,Fairlane skrev:
bara bensinen är billig och ölen god.
Några krigsförbrytare kommer inte att fängslas. I alla fall inga ryssar, för det är segraren som skriver historien.
Då är inflödet av pengar bättre i Ukraina, för där klagar ingen Oligark. Ännu!Fairlane skrev:
Och för att återknyta till ämnet. Eftersom Öl och bensin är viktigare än moral och rättspatos kommer allt inom några år, när Goliat gått i pension att återgå till det normala med full fart i de reparerade gasledningarna vilket i sin tur ger billigare NORSK EL.
Hade jag fått drömma, hade David svingat sin slunga över huvudet och träffat Goliat mitt i nyllet och gasen fortsatt att flöda med lågt elpris som följd. Men förr eller senare vaknar man.
Redigerat:
Ser att du inte ens förstod min skämtsamma kommentar om Hästen som heter Sverker utan trodde den handlade om Sverker Olofsson i TV programmet PLUS. 🤣🤣P paralun skrev:
Hästen heter Sverker är från en Povel Ramel parodi av barnsagor. Sången kom 1957, heter lingonben å består av en massa lösa meningar utan några som helst inbördes sammanhang.
Precis som när du citerar ett tidigare inlägg utan att det du skriver har nån som helst relevans till det citerade.
Jag tror det är sämre överlag för Europa att ha en galen granne ja. Främst förstås för Ukraina, är efter säkert för Moldavien och Georgien. Sen finns det oro i de baltiska staterna och Polen, men även i resten av Europa med ryskt sabotage.Intet skrev:
Ja tyvärr så trodde ju alla, inte bara Sverige, att det Ryssland skulle äta upp Ukraina snabbt och man var livrädd för Putins röda linjer.Intet skrev:
Det tror du väl inte ens själv?Intet skrev:
Ryssland ville inta Kiev och avsätta nuvarande ledning och sätta upp en marionettregering, som man gjort förr. Inte hade de stannat efter några veckor/månader om inte väst hade skickat vapen? Det var ju knappt några vapen som kom alls i början, lite hjälmar etc.
Tyvärr sant, även om jag hoppas att folk minns. Jag vet att tyskarna inte var särskilt omtyckta i Europa efter andra världskriget. Det var inget som gick över på några år.Intet skrev:
Varför det inte heller finns någon som helst anledning för väst att göra affärer med galningarna i öst.Intet skrev:
Är det ingen som klagar i Ukraina???Intet skrev:
Jag gillar öl och bensin använder jag, men min moral köper man inte så lätt. Sen inser jag att alla som talat positivt om Ryssland och negativt om Ukraina (Ukraina är korrupt tex, men man glömmer gärna att Ryssland är värre) inte kommer ha något problem med att "förlåta". Även de som inte tyckt att väst skulle hjälpt Ukraina utan istället kommer med tankar om att Ryssland kanske skulle nöjd sig med mindre om inte... ja, de har nog redan förlåtit också och kommer inte tänka en sekund på det längre om de får god öl och bensin. Jag tror dock inte jag är ensam i att se Ryssland som en pariastat även efter en eventuell fred.Intet skrev:
Jag hade också gärna sett det ske, med skillnaden att jag också anser att väst kunde hjälpt till mycket mer.Intet skrev:
Tjänster
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet