7 629 läst · 94 svar
8k läst
94 svar
Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Har inga som behövt bli omyndiga. Inte ens farmor som blev 93 och klarade sig helt utan hjälp. Eller du menar att hon skulle bli påtvingad hjälp för att du tycker att vi ska bli av med all rätt till självständighet?H HenrikHuslöse skrev:Ja. Har inte du äldre släktingar som inte borde ha varken Bank-ID, körkort eller Facebook? Jag föreslår inte att man börjar med allt redan vid pensionen, men att någon får godkänna större betalningar eller att de kräver nytt godkännande dagen efter.
När tiden är inne SKA man plocka ifrån mig både körkort och bankdosa. Innan jag börjar köra medsols i rondellerna.
Alla är vi omyndiga när vi föds. Sedan får vi fler och fler mandat när vi blir äldre. Samma process borde följas men tvärtom när vi blir äldre. Till slut ligger man på demensboendet i blöja som en åldrig jättebebis.
Vi blir myndiga vid 18.
Glöm inte skriva testamente så dina barn kan förnedra dig lite när du fyllt pensionär.
Förlåt jag menar fullmakt.
Var det idag bankerna skulle upp och träffa finansministern?
Bedrägerier liknande dessa uppgick till 5,8 miljrder - om det nu var förra året - hörde bara nyheterna på väg ut.
Kan inte kommentera vilka fel damen i detta fall gjorde, hon blev säkert ordentligt manipulerad. Men jag har svårt att tro att hon fick som hon ville - antagligen blev hon lurad eftersom systemet tillät det?
Det hade säkert inte inträffat om det funnits lokala bankkontor - som hon antagligen var van vid förr. Eller annat bättre system som banken ersatt bankkontoret med.
Lite trögare processer, mer kontroll och större ansvar lagt på bankerna.
Tänk 40 år fram i tiden. AI ligger som ett moln över er äldre (idag yngre). Ni har inte benkoll på vad som sker. Känns kanske tryggast att låta någon annan bestämma åt er då - eller hur - hur känns det?
Det som skrivits i tråden får man ju gåshud över.
Det är bankerna som sänkt tröskeln.
Det är bankerna som tjänar på detta.
Lagen hänger inte med.
Så det är bankerna som ska betala.
Gör om och gör rätt - som i England där bankerna direkt får stå för 50%. Och sedan ev. mer.
Här liknar vissa resonemang ett införande av ättestupan?
Ge bankerna lite styrning bara.
Incitament alltså - dvs pengar.
Sånt förstår man på banken.
Bedrägerier liknande dessa uppgick till 5,8 miljrder - om det nu var förra året - hörde bara nyheterna på väg ut.
Kan inte kommentera vilka fel damen i detta fall gjorde, hon blev säkert ordentligt manipulerad. Men jag har svårt att tro att hon fick som hon ville - antagligen blev hon lurad eftersom systemet tillät det?
Det hade säkert inte inträffat om det funnits lokala bankkontor - som hon antagligen var van vid förr. Eller annat bättre system som banken ersatt bankkontoret med.
Lite trögare processer, mer kontroll och större ansvar lagt på bankerna.
Tänk 40 år fram i tiden. AI ligger som ett moln över er äldre (idag yngre). Ni har inte benkoll på vad som sker. Känns kanske tryggast att låta någon annan bestämma åt er då - eller hur - hur känns det?
Det som skrivits i tråden får man ju gåshud över.
Det är bankerna som sänkt tröskeln.
Det är bankerna som tjänar på detta.
Lagen hänger inte med.
Så det är bankerna som ska betala.
Gör om och gör rätt - som i England där bankerna direkt får stå för 50%. Och sedan ev. mer.
Här liknar vissa resonemang ett införande av ättestupan?
Ge bankerna lite styrning bara.
Incitament alltså - dvs pengar.
Sånt förstår man på banken.
Liknande trådar
-
Detaljnivå på offert
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Priser på Elitfönster - listpriser vs offert
Fönster & Dörrar -
Hur ersätta glasruta i pardörrar från 1959?
Fönster & Dörrar -
Rörfirman offererade 45 000 kr för att installera bergvärmepumpen - fakturerade mer än 90 000 kr
Artikelkommentarer -
Är denna offert rimlig?
Badrum