S Sven E-sson skrev:
Blev jag lurad???? Vad hade de gjort/kunde de ha gjort med min dator? Läst ut viktiga data? Lagt in spionprogram?
De la kanske in ett spionprogram. Använd inte datorn mer utan att radera hela hårddisken. Det är OK att föra över bilder och sånt först.

I bästa fall så körde du ett riktigt antivirusprogram som måste köpas för att fungera.

En hemsida kan inte veta om man har virus eller ej så reklamen var ett bedrägeri.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Sven E-sson skrev:
Det gjorde jag förstås
Med risk att framstå som otrevlig har jag svårt att se något "förstås" här.
 
  • Gilla
Marcus-k och 3 till
  • Laddar…
"sakaros" får gärna förklara vad som menas med ett scam för en 77-åring.
F.ö. hade jag backup på en extern hårddisk som väl var! Förde inte över några data överhuvudtaget till nya datorn jag köpte.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
behöver systemet ha rimliga säkerhetsfunktioner
Och vem bestämmer vad som är "rimliga"? Det som är rimligt för en är hopplöst begränsande för en annan och otroligt slapphänt för en tredje.

Vi har en aktiv tråd här där de nyligen införda beloppsgränserna vid överföring diskuteras. Vissa tycker de är toppen och uppskattar den minskade risken att bli "plundrad". Andra ser gränserna som besvärande låga och undrar hur tidigare normala aktiviteter ska kunna fortsätta utan en massa krångel.

En annan säkerhetsfunktion som finns är gränsen för kontantuttag i bankomat per tidsperiod. Den som har koden skriven på kortet och blir bestulen uppskattar antagligen gränsen. För min personliga del är gränsen dock så låg att jag behöver ha flera "bankomatkort" för att klara alla situationer smidigt.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Självklart är det bankens ansvar att ersätta offret. De ska ha produkter som är säkra och anpassade efter sina kunder.
Gäller det helt oavsett hur fel man gör? Ska samma sak gälla med bilar? Med elverktyg? Har man inget eget ansvar?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Det är ju hur mycket tokerier som helst i denna historia.

Frugan (som i mina ögon verkar helt korkad) har gemensamt konto med sin man, ok sånt händer,
(men då får det f*n inte finnas några stora pengar på kontot).

När hustrun dagen efter skulle använda det nya bankid:t och det inte fungerade, blev hon misstänksam och såg att obehöriga transaktioner genomförts på hennes bankkonto.
Hur såg hon det när hon inte kunde logga in med sitt bank-ID?

Och tio dagar senare såg konsumenten att 230 000 kr olovligen dragits från hans och hans bröders gemensamma bankkonto.
Så hon ignorerade dom obehöriga transaktionerna på hennes bankkonto, pratade inte med sin man (som är "konsumenten") utan lät det hela bero?

Och samma konto delas med mannens bröder?🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-k och 6 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det finns många kommentarer här att skämmas över.
Det är ett påtvingat system från banker och samhälle som gör det svårt att förstå och göra rätt för många som är uppfostrade med kontanter och sparsamhet och bankbok.

Om det varit så att grannen gick över gränsen och snodde en vinbärsbuske hade en del gått bananas med den stygge grannen och vinbärsbuskens ägare hade varit offret, men nu handlar det om banker, pengar och Bank id. Då plötsligt är vinbärsbuskens ägare en klantskalle och får skylla sig själv. Mycket märkligt.

Det handlar i många fall om slipade bedragare som attackerar äldre oförstående människor och duperar dessa till att göra fel. Att då unga friska hjärnor som inte blivit utsatta för lurendrejeri skall döma dessa människor är gravt orättvist.

Min önska är en diskussion om hur vi kan få bankerna att hjälpa till i större utsträckning för att dessa bedrägerier skall undvikas, inte peka finger, då kommer vi aldrig framåt.

/Workingclasshero
Håller med om att det borde finnas kvar system där man inte behöver all denna teknik. Men det är väl ändå inte en relevant jämförelse du gör, en relevant liknelse är att dessa ofta äldre aldrig skulle springa runt på stan och lämna över sina husnycklar och planbok till okända vilket ju är det man i praktiken gör, så uppenbarligen krävs utbildning eller begränsningar i tjänsterna och kanske även vilka som får använda dem, här har nog bankerna ett stort ansvar att kanske sätta in spärrar och begränsningar som man sedan får låsa upp helst på ett bankkontor.
 
S Sven E-sson skrev:
"sakaros" får gärna förklara vad som menas med ett scam för en 77-åring.
F.ö. hade jag backup på en extern hårddisk som väl var! Förde inte över några data överhuvudtaget till nya datorn jag köpte.
Det är ett känt tillvägagångssätt för att lura pengar av folk. Det är inte förrän du ringer upp numret du egentligen utsätter dig för någon risk. Men visste inte att det fanns med obruten svenska. Oftast utgår de ifrån typ Indien. Hur mycket pengar de försöker ta är olika. Ibland 1500 som du skulle betala ibland försöker de länsa bankkonton.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Helt jäkla otroligt. Kan det ens bli mer klandervärt från ”offrets” sida?

Hoppas verkligen inte Nordea följde/följer ARNs rekommendation.
 
  • Gilla
PatrikZX och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det beror helt på hur det görs.

Det är ingen naturlag som säger att säkerhet måste vara krångligt.
Det blir framförallt en konsekvens när säkerheten ska vara så billig som möjligt.
Så är det absolut, men vi vet båda två att om det kommer bli mer krav/hårdare koll så kommer det bli billigaste och kommer skapa huvudvärk för kunden. Går ju inte byta bank bör alla kör samma visa.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man skulle kunna göra en liknelse med saker som tillverkas billigt utan kvalitetskontroll, så vissa exemplar får dålig passform.
Alternativt har man kvalitetskontroll och kasserar dåligt tillverkade exemplar, men det blir dyrare.
Lite dålig liknelse, men det blir iaf så att det är slutkunden som betalar den mer rigorösa qc'n. det tas inte på marginalen. Så då blir det givetvis så att vi som tänker längre än näsan som får stå och pröjsa för kleti och pleti o det gör vi redan i stor utsträckning.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det har på gott och ont aldrig varit så automatiserat att göra bankärenden samtidigt som bedrägeriernas omfattning ökat kraftigt.
All form av mjuka kontroller/rimlighetsbedömning som människor tidigare tillförde i processen har minskat eller upphört.

Detta leder på plussidan till mer intäkter för banken som kan sparka handläggare, men högre risk för alla kunder, men i synnerhet vissa grupper.
Den gruppen är då dom som inte borde få göra bankärenden via nätet, för det verkar inte riktigt sjunka in hos dom. Ska man då se till att en relativt liten skara folk som kanske inte är dom vassaste knivarna i lådan sätta tröskeln så betyder det problem för oss normalbegåvade!
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om banken delar bedrägerikonsekvensen med kunden skulle de även jobba mer med att förbättra den en kundnära säkerheten.
Även om kunden är "dum i hela huvudet" det är inte svårare än lägga på luren och ta fram telefonnummer till sin bank från ett av alla papper man har i sin pärm och så ta samtalet vidare om hur en bankid eller bankdosa blivit kapat av pakistanska getfarmare. Kan man inte tänka längre än det så får man stå sitt kast. Belasta inte mig med extra pålagor.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker förövrigt inte att offer ska stå sitt kast. Däremot borde förövarna letas upp och ställas till svars (vilket inte borde vara omöjligt givet hur kraftiga elektroniska spår alla pengatransaktioner lämnar).
Det håller jag med om dvs biten om att pengarna ska spåras och förövarna sätts bakom lås och bom.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är lätt att skylla på offret.

Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.

När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
Instämmer. Bankerna tjänar tiotals miljarder och kan inte konstruera smarta varningssystem som larmar och fördröjer stora överföringar. Själv fick jag i min bank svara på tiotals frågor var pengarna kommer när jag skall föra över 5000 kr mellan två egna konton. Nordea är en skitbank som jag lämnade för länge sedan och fler kunder borde göra det
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Har en dom framför mig med 5 fall av liknade händelser och blev förvånad att det bara blev 12 månaders fängelse.
 
B
optimizer optimizer skrev:
Att skapa ett bankid åt en bedragare borde väl anses särskilt klandervärt anser jag.
Kommer banker framöver kräva att endast egna utfärdade bankid gäller framöver. Eller kommer det införas extra säkehetslager vid skapande av nya bankid.
Nytt BankID nu med Nordea kräver ju att du har ett Nationellt ID kort eller Pass som telefonen blippas mot.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Gäller det helt oavsett hur fel man gör? Ska samma sak gälla med bilar? Med elverktyg? Har man inget eget ansvar?
Visst man kan tycka att Farmor Agda får skylla sig själv... Men om nu bankerna tvingar bort sina kunder från bankkontor och kontanter och gör det omöjligt att sköta sina pengar offline.
Så är det inte orimligt att de hålls ansvariga för säkerheten..

Hur kan det vara omöjligt att sätta in 100kkr i kontanter men helt plötsligt utan frågor är det möjligt att ta ut och skicka pengarna till ett okänt konto?

Även en tre-åring skulle kunna hitta på säkerhetsregler som passar för äldre/etc som skulle göra banktransaktioner kanske lite långsammare/dyrare men säkra från bovar.

Bankerna vill dock inte betala så de borde tvingas... Ansvaret för pengars säkerhet borde ligga på banken och kan de inte visa att en person medvetet stal pengarna ska personen hållas skadefri.

/ATW
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
A ArneTW skrev:
Visst man kan tycka att Farmor Agda får skylla sig själv... Men om nu bankerna tvingar bort sina kunder från bankkontor och kontanter och gör det omöjligt att sköta sina pengar offline.
Så är det inte orimligt att de hålls ansvariga för säkerheten..

Hur kan det vara omöjligt att sätta in 100kkr i kontanter men helt plötsligt utan frågor är det möjligt att ta ut och skicka pengarna till ett okänt konto?

Även en tre-åring skulle kunna hitta på säkerhetsregler som passar för äldre/etc som skulle göra banktransaktioner kanske lite långsammare/dyrare men säkra från bovar.

Bankerna vill dock inte betala så de borde tvingas... Ansvaret för pengars säkerhet borde ligga på banken och kan de inte visa att en person medvetet stal pengarna ska personen hållas skadefri.

/ATW
Problemet är ju att detta kommer resultera i ”planerade” bedrägerier… med målvakter som låter sina pengar försvinna. Eller jag antar i alla fall att detta är en av anledningarna de är så motsträviga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.