A ArneTW skrev:
kan de inte visa att en person medvetet stal pengarna ska personen hållas skadefri.
Vilket betyder att man ska få vara precis hur klantig som helst! Jämför vi med andra situationer ska man aldrig drabbas av skada om man:
  • Aldrig låser ytterdörren
  • Alltid struntar i handbromsen
  • Jämt lämnar spisen på
  • Struntar i att vattnet läcker i källaren för vatten är ju ändå billigt
  • Lämnar öppen spis och levande ljus obevakade för huset är ju försäkrat
För så länge man inte uppsåtligen begår brott ska man kunna lita på att någon annan betalar för de skador man orsakar... Jag håller inte med...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket betyder att man ska få vara precis hur klantig som helst! Jämför vi med andra situationer ska man aldrig drabbas av skada om man:
  • Aldrig låser ytterdörren
  • Alltid struntar i handbromsen
  • Jämt lämnar spisen på
  • Struntar i att vattnet läcker i källaren för vatten är ju ändå billigt
  • Lämnar öppen spis och levande ljus obevakade för huset är ju försäkrat
För så länge man inte uppsåtligen begår brott ska man kunna lita på att någon annan betalar för de skador man orsakar... Jag håller inte med...
Glömmer du spisen på täcker ju försäkringen, men du får högre självrisk. Kan liknas vid beloppet 12000kr i dessa sammanhang?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu klassar ju även ARN handlandet som grovt ovarsamt och det resulterar i en ”självrisk” på 12kkr. Så det är ju inte riktigt så att ARN säger att hela ansvaret är bankens.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Problemet är ju att detta kommer resultera i ”planerade” bedrägerier… med målvakter som låter sina pengar försvinna. Eller jag antar i alla fall att detta är en av anledningarna de är så motsträviga.
Ja, bankerna behöver bevisa sin oskuld.

Det är mycket billigare att låta kunderna ha bevisansvaret så det är klart bankerna är motsträviga.

/ATW
 
D Daniel 109 skrev:
Så det är ju inte riktigt så att ARN säger att hela ansvaret är bankens.
Fast tittar vi på skadefördelningen hamnar 94,8 procent på banken...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Fast tittar vi på skadefördelningen hamnar 94,8 procent på banken...
Banken blev precis 94,8% mer motiverad att implementera mer säkerhet mot bedrägeri.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket betyder att man ska få vara precis hur klantig som helst! Jämför vi med andra situationer ska man aldrig drabbas av skada om man:
  • Aldrig låser ytterdörren
  • Alltid struntar i handbromsen
  • Jämt lämnar spisen på
  • Struntar i att vattnet läcker i källaren för vatten är ju ändå billigt
  • Lämnar öppen spis och levande ljus obevakade för huset är ju försäkrat
För så länge man inte uppsåtligen begår brott ska man kunna lita på att någon annan betalar för de skador man orsakar... Jag håller inte med...
Nej, du gör inte det.

Dina exempel är dåliga.

Din tes är alltså att det skulle vara omöjligt dyrt för bankerna att ha ett system som hindrar stora plötsliga uttag?

Och att bankerna inte har nåt ansvar att skydda sina mer känsliga kunder för de får ju skylla sig själva om de är dumma i huvudet?

Herrejävlar, må du leva i intressanta tider.

/ATW
 
Man måste inse hur många människor som är som i detta exempel.
S Sven E-sson skrev:
Inte så lätt att göra rätt i en pressad situation! För ett par år sen fick jag upp en virusvarning på datorn när jag gick in på länk i ett bilmekarforum. Jag fick upp ett våldsamt blinkande och pipande på bildskärmen och ett meddelande från windows att jag fått virus i datorn och att jag skulle ringa ett tel.nr. Det gjorde jag förstås och fick prata med 2 st svensktalande personer som ville att jag gav dem åtkomst till min dator för att lägga in ett avancerat antivirusprogram. Jag gjorde så och när de kört detta program på min dator sa dom att datorn var infekterad och att dom kunde felsöka för en kostnad 1500:- till att börja med.....
Jag tackade nej och drog ur nätverkssladden eftersom datorn var gammal och i alla fall skulle bytas.
Blev jag lurad???? Vad hade de gjort/kunde de ha gjort med min dator? Läst ut viktiga data? Lagt in spionprogram? När man nu läser om avancerade bedrägerimetoder blir man osäker. Vad jag skulle ha gjort är att direkt dra ur nätverkssladden och kollat upp telefonnumret, men som sagt: i ett stressat läge gör man inte alltid rätt - tänk på det ni som gärna lägger skulden på offret!
Andra bör läsa det och fundera på hur banksäkerhet ska utformas för att fungera för personer som denna.

Glöm inte att förvånansvärt många människor gärna skickade pengar till Nigeria när de fick illa skrivna fysiska brev i brevlådan från någon prins.

Jag har en tanke: Att radikalt begränsa människors handlingsutrymme när de blir ålderspensionärer. Kräv att de ringer en vän eller släkting som i förhand är utpekad som attestor innan betalningar går igenom. Inför 24 timmars betänketid med ny bekräftelse.
 
  • Gilla
Björkskär och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Din tes är alltså att det skulle vara omöjligt dyrt för bankerna att ha ett system som hindrar stora plötsliga uttag?
Var har jag ens varit nära att antyda något sånt. Var får du det ifrån? Och nej, det vore inte det minsta dyrt att ha ett system som "hindrar stora plötsliga uttag?".

A ArneTW skrev:
Och att bankerna inte har nåt ansvar att skydda sina mer känsliga kunder för de får ju skylla sig själva om de är dumma i huvudet?
Var har jag pratat om att någon/några "är dumma i huvudet"?

Jag skulle uppskatta om du slutar att hitta på saker som jag aldrig ens varit nära att antyda, än mindre påstå!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var har jag ens varit nära att antyda något sånt. Var får du det ifrån? Och nej, det vore inte det minsta dyrt att ha ett system som "hindrar stora plötsliga uttag?".

Var har jag pratat om att någon/några "är dumma i huvudet"?

Jag skulle uppskatta om du slutar att hitta på saker som jag aldrig ens varit nära att antyda, än mindre påstå!
Du är inte lite oärlig i dina diskussioner.

Alla får skylla sig själva, bankerna är oskyldiga och att hitta på vettlösa exempel som om de vore likvärdiga har aldrig gjorts.

Det kanske blir bättre om lite fler lokalkontor läggs ned.

Men dig är det synd om.

/ATW
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har en tanke: Att radikalt begränsa människors handlingsutrymme när de blir ålderspensionärer. Kräv att de ringer en vän eller släkting som i förhand är utpekad som attestor innan betalningar går igenom. Inför 24 timmars betänketid med ny bekräftelse.
Det är långtifrån bara ålderspensionärer som är lättlurade.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Du är inte lite oärlig i dina diskussioner.
Hur menar du?

A ArneTW skrev:
Alla får skylla sig själva
Nej det tycker jag inte. Jag tycker dock inte att man ska få vara precis hur klantig som helst men ändå förvänta sig att någon annan ska betala för den skada man orsakar.

A ArneTW skrev:
Det kanske blir bättre om lite fler lokalkontor läggs ned.
Vad har det med detta att göra?

A ArneTW skrev:
Men dig är det synd om.
Nej inte det minsta. Varför tycker du det?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har en tanke: Att radikalt begränsa människors handlingsutrymme när de blir ålderspensionärer. Kräv att de ringer en vän eller släkting som i förhand är utpekad som attestor innan betalningar går igenom.
Låt oss hoppas att detta stannar som en tanke hos dig!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är långtifrån bara ålderspensionärer som är lättlurade.
Tyvärr kan även vanliga personer bli lurade, men risken är mindre. Åldringar kan vara hur godtrogna och förvirrade som helst även om de fortfarande fungerar perfekt socialt. De skulle aldrig ha gått på bluffen när de var yngre och hade daglig samverkan med andra personer. Pensionärer behöver inte längre hantera alla de vardagliga sociala interaktioner man har i arbetslivet där någon har ett intresse av att göra något på din bekostnad, oavsett om det är en chef som vill få dig att jobba över, en kollega som manövrerar ut dig från jobbet eller en säljare som försöker lura dig. Är man omgiven av personer som är snälla blir man lätt ett offer.

Det är uteslutande från äldre jag får höra skräckhistorier. En jag känner blev av med huset genom att inte alls läsa avtalet han skrev på och sedan anlita en jurist som erbjöd sig arbeta gratis för att rätta till det. En äldre släkting började få regelbundna samtal från en advokat han haft kontakt med många år tidigare. Vid dödsfallet dök det upp ett okänt testamente med sagda advokat som förmånstagare som skulle ersätta det kända testamentet. Lyckligtvis gick det i det fallet att bevisa att det var ett falsarium.
 
Om bankerna stänger ner bankkontor och tvingar kunderna in kunderna i osäkra internet-lösningar för att tjäna pengar så är det väl rimligt att också de står för risken.

Det är ju inte som att vi har ett val att inte godkänna deras villkor. Bankkontoren tar ju inte emot kontanter längre och det gör inte flera handlare heller pga. bankernas höga avgifter för kontanthantering.

Det måste vara hur lätt som helst för bankerna att automatiskt identifiera misstänksamma transaktioner men de utför de ändå utan att dubbelkolla med kunden. Självklart borde bankerna stå för risken så att de faktiskt har en anledning att börja bry sig om kundernas pengar.

Visst har vi vant oss vid att banköverföringar sker momentant men iaf jag hade tyckt att en extra dubbelkoll hade varit värt det för att mina pengar ska vara säkra.

Tänk på att alla dina besparingar är en telefonstöld och en 6-siffrig kod bort från att försvinna för alltid.
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.