F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det finns många kommentarer här att skämmas över.
Det är ett påtvingat system från banker och samhälle som gör det svårt att förstå och göra rätt för många som är uppfostrade med kontanter och sparsamhet och bankbok.

Om det varit så att grannen gick över gränsen och snodde en vinbärsbuske hade en del gått bananas med den stygge grannen och vinbärsbuskens ägare hade varit offret, men nu handlar det om banker, pengar och Bank id. Då plötsligt är vinbärsbuskens ägare en klantskalle och får skylla sig själv. Mycket märkligt.

Det handlar i många fall om slipade bedragare som attackerar äldre oförstående människor och duperar dessa till att göra fel. Att då unga friska hjärnor som inte blivit utsatta för lurendrejeri skall döma dessa människor är gravt orättvist.

Min önska är en diskussion om hur vi kan få bankerna att hjälpa till i större utsträckning för att dessa bedrägerier skall undvikas, inte peka finger, då kommer vi aldrig framåt.

/Workingclasshero
Ja det bästa vore nog att införa ett tvingande digitalt "bank körkort" innan man får tillgång till internetbank osv.
Där man får svara på frågor och bevisa att man förstår att man aldrig ska legitimera sig med sitt BankID om någon ringer upp dig, att du i så fall alltid ska be om att få motringa osv INNAN du får komma igång och göra bankärenden över internet.
Avanza och andra banker har liknande prov för att få handla med hävstång tex.

Sen tycker jag nog att bankerna kan sammarbeta bättre och kunna spåra överföringar som sker vid bedrägerier.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Ja det bästa vore nog att införa ett tvingande digitalt "bank körkort" innan man får tillgång till internetbank osv.
Där man får svara på frågor och bevisa att man förstår att man aldrig ska legitimera sig med sitt BankID om någon ringer upp dig, att du i så fall alltid ska be om att få motringa osv INNAN du får komma igång och göra bankärenden över internet.
Avanza och andra banker har liknande prov för att få handla med hävstång tex.

Sen tycker jag nog att bankerna kan sammarbeta bättre och kunna spåra överföringar som sker vid bedrägerier.
Poängen är väl att bankerna tvingar in människor i lösningar de inte efterfrågat eller förstått.

Att tro ett "bankkörkort" skulle lösa alla problem mer än att låsa ut människor från verktyg de är tvingade att använda är ett stort moment22.

Banken/staten borde tvingas ha säkra lösningar som fungerar för alla medborgare.

/ATW
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Sen tycker jag nog att bankerna kan sammarbeta bättre
Hur mycket får de samarbeta då? Vad tillåter banksekretessen?
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mycket får de samarbeta då? Vad tillåter banksekretessen?
Här är undantagen där man måste frångå från banksekretessen:

  • Information som ligger till grund för Skatteverkets kontrolluppgifter. Skyldigheten att dela uppgifterna är reglerade i lagen om självdeklaration.
  • Vid misstanke om brott – till exempel om en kund utreds för penningtvätt eller annan brottslighet där ekonomiska uppgifter är av betydelse.
  • Till Kronofogden för bedömning om eventuell utmätning av lön eller egendom.
  • Om Finansinspektionen begär uppgifter om bankens verksamhet, och med det alla omständigheter som hör ihop med verksamheten – däribland dess kunder.
Sålänge man misstänker brott så trumfar detta intresset banksekretessen. Dvs det är inget problem om bankerna vill sammarbeta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A ArneTW skrev:
Poängen är väl att bankerna tvingar in människor i lösningar de inte efterfrågat eller förstått.

Att tro ett "bankkörkort" skulle lösa alla problem mer än att låsa ut människor från verktyg de är tvingade att använda är ett stort moment22.

Banken/staten borde tvingas ha säkra lösningar som fungerar för alla medborgare.

/ATW
Men är det verkligen så att det inte efterfrågats?
Jag tror en väldig stor andel av befolkningen har efterfrågat Internetbank och Kontokort till exempel, istället för att handla med kontanter och gå och betala räkningar på banken. När Internetbankerna kom så var det ju väldigt många som hoppade på det frivilligt, för man tyckte det var mycket smidigare. Det var väl knappst något påtvingande?

Sen finns det en grupp som inte vill, men jag tror den gruppen är mindre, mycket mindre. De behöver ju inte skaffa något BankID eller Mobilt BankID om de inte vill. Ett kort för att plocka ut pengar räcker ju gott och räkningar kan göras med exempelvis betalningsorder och kuvert, som var vanligt för 40-50 år sen. Det finns andra alternativ också, exempelvis kan man betala sina räkningar i kassan på ett bankkontor (ja, jag är medveten om att det finns färre av dessa idag, kanske för att tjänsterna inte efterfrågas?).
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men är det verkligen så att det inte efterfrågats?
Jag tror en väldig stor andel av befolkningen har efterfrågat Internetbank och Kontokort till exempel, istället för att handla med kontanter och gå och betala räkningar på banken. När Internetbankerna kom så var det ju väldigt många som hoppade på det frivilligt, för man tyckte det var mycket smidigare. Det var väl knappst något påtvingande?

Sen finns det en grupp som inte vill, men jag tror den gruppen är mindre, mycket mindre. De behöver ju inte skaffa något BankID eller Mobilt BankID om de inte vill. Ett kort för att plocka ut pengar räcker ju gott och räkningar kan göras med exempelvis betalningsorder och kuvert, som var vanligt för 40-50 år sen. Det finns andra alternativ också, exempelvis kan man betala sina räkningar i kassan på ett bankkontor (ja, jag är medveten om att det finns färre av dessa idag, kanske för att tjänsterna inte efterfrågas?).
Jag ifrågasätter inte tjänsterna... Men att det borde finnas lösningar för de som inte kan/vill använda dem.

Det finns ett antal nedsättningar förutom ålder som kan ha en inverkan på dina möjligheter att ta till dig ny teknik.

Prova gärna att betala en räkning och se vad det kostar och hur gärna personalen talar om för dig att du ska använda internetbanken.

Vad som är hönan och ägget när det gäller bankernas reträtt kan man tvista om men i min tro faller det tillbaks på:

"Är du lönsam lille vän"

/ATW
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
A ArneTW skrev:
Jag ifrågasätter inte tjänsterna... Men att det borde finnas lösningar för de som inte kan/vill använda dem.
Vilket det gör
A ArneTW skrev:
Det finns ett antal nedsättningar förutom ålder som kan ha en inverkan på dina möjligheter att ta till dig ny teknik.
Absolut, det är jag medveten om
A ArneTW skrev:
Prova gärna att betala en räkning och se vad det kostar och hur gärna personalen talar om för dig att du ska använda internetbanken.
Det är mycket dyrare såklart. Jag tycker inte det är konstigt. Det är dyrare att tanka bilen på en station där det finns personal också. Ska man dessutom ha en station där personalen hjälper personer att tanka så skulle det bli ännu dyrare. Rimligt enligt mig.
A ArneTW skrev:
Vad som är hönan och ägget när det gäller bankernas reträtt kan man tvista om men i min tro faller det tillbaks på:

"Är du lönsam lille vän"

/ATW
Ja, banken vill tjäna pengar ja. Hantering av kontanter är till exempel mycket dyrare för banken, en kostnad som de då lägger ut på de kunder som nyttjar tjänsten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket det gör

Absolut, det är jag medveten om

Det är mycket dyrare såklart. Jag tycker inte det är konstigt. Det är dyrare att tanka bilen på en station där det finns personal också. Ska man dessutom ha en station där personalen hjälper personer att tanka så skulle det bli ännu dyrare. Rimligt enligt mig.

Ja, banken vill tjäna pengar ja. Hantering av kontanter är till exempel mycket dyrare för banken, en kostnad som de då lägger ut på de kunder som nyttjar tjänsten.
I grunden har vi nog två olika åsikter.

Jag tycker vi har ett gemensamt ansvar för mycket och du verkar ha en syn om individuellt ansvar...

Det spelar nog ingen roll om vi diskuterar facket/sjukvård/skatter/försäkringar.

Som sagt: "Är du lönsam lille vän?"

/ATW
 
F fixarmicke skrev:
Här är undantagen där man måste frångå från banksekretessen:

  • Information som ligger till grund för Skatteverkets kontrolluppgifter. Skyldigheten att dela uppgifterna är reglerade i lagen om självdeklaration.
  • Vid misstanke om brott – till exempel om en kund utreds för penningtvätt eller annan brottslighet där ekonomiska uppgifter är av betydelse.
  • Till Kronofogden för bedömning om eventuell utmätning av lön eller egendom.
  • Om Finansinspektionen begär uppgifter om bankens verksamhet, och med det alla omständigheter som hör ihop med verksamheten – däribland dess kunder.
Sålänge man misstänker brott så trumfar detta intresset banksekretessen. Dvs det är inget problem om bankerna vill sammarbeta.
Men informationen får inte delas med andra banker, vilket väl är förutsättningen för din tanke om samarbete bankerna emellan.
 
Fairlane
A ArneTW skrev:
I grunden har vi nog två olika åsikter.

Jag tycker vi har ett gemensamt ansvar för mycket och du verkar ha en syn om individuellt ansvar...

Det spelar nog ingen roll om vi diskuterar facket/sjukvård/skatter/försäkringar.

Som sagt: "Är du lönsam lille vän?"

/ATW
Jag tycker också vi det är bra med ett gemensamt ansvar för mycket, men inte riktigt på samma sätt.
Säg just i detta med att betala sina räkningar och hämta ut pengar, hur ska vi göra det? Ska vi ha tvinga bankerna att ha fler kontantkontor och tvinga bankerna att ha personal som som avgiftsfritt hjälper personer att betala sina räkningar? Det finns hjälp att få för den som inte klarar av att hantera BankID etc, men jag tror nog inte att personen som gjorde den här tavlan skulle ansökt om denna hjälp. Jag tror att personen ansåg sig kapabel och det är nog svårt att be om hjälp för många, man vill kunna själv, oavsett om det är att sköta sina bankärenden eller att något annat.

Ett annat vanligt bedrägeri är att "försäkringsbolaget" måste komma och hämta allt ditt guld för att väga det så det blir rätt försäkrat. Folk ger glatt ifrån sig sina saker när något trevlig person från försäkringsbolaget ringer på dörren. Det är inte helt lätt att skydda folk som gör så.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Sålänge man misstänker brott så trumfar detta intresset banksekretessen.
Räcker det att banken misstänker det eller måste polis/åklagare misstänka det? Känns lite lättvindigt om banken helt på egen hand kan skippa all sekretess med hänvisning till en ”brottsmisstanke”.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Man måste inse hur många människor som är som i detta exempel.

Andra bör läsa det och fundera på hur banksäkerhet ska utformas för att fungera för personer som denna.

Glöm inte att förvånansvärt många människor gärna skickade pengar till Nigeria när de fick illa skrivna fysiska brev i brevlådan från någon prins.

Jag har en tanke: Att radikalt begränsa människors handlingsutrymme när de blir ålderspensionärer. Kräv att de ringer en vän eller släkting som i förhand är utpekad som attestor innan betalningar går igenom. Inför 24 timmars betänketid med ny bekräftelse.
Du menar omyndigförklara pensionärer? Oavsett vad?

Många av de som skickade till Nigeria och fortfarande gör var ofta inte pensionärer. Vi har något exempel i vår by, de var yngre och de hade ofta psykiska problem eller problem med narkotikaklassade mediciner. (ketamin hade den ena och fortfarande) Dock är det inte fysiska brev. Dessa personer kan omyndigförklaras.
 
R Rkarlsson skrev:
Du menar omyndigförklara pensionärer? Oavsett vad?
En begränsad omyndigförklaring. På samma sätt som anställda inte fritt får hantera stora belopp i företagen utan behöver någon annan som kontrasignerar.

R Rkarlsson skrev:
Många av de som skickade till Nigeria och fortfarande gör var ofta inte pensionärer. Vi har något exempel i vår by, de var yngre och de hade ofta psykiska problem eller problem med narkotikaklassade mediciner. (ketamin hade den ena och fortfarande) Dock är det inte fysiska brev. Dessa personer kan omyndigförklaras.
Personer med psykologiska problem och drogproblem kan behöva hanteras snarlikt eller till och med en fullständig omyndigförklaring med god man. Det är mycket svårare att genomföra. Det skulle kräva någon form av domstolsprocess. Det är lättare att börja med pensionärerna. Förmodligen är det bara 20% så mycket jobb men gör 80% av nyttan.
 
H HenrikHuslöse skrev:
En begränsad omyndigförklaring. På samma sätt som anställda inte fritt får hantera stora belopp i företagen utan behöver någon annan som kontrasignerar.


Personer med psykologiska problem och drogproblem kan behöva hanteras snarlikt eller till och med en fullständig omyndigförklaring med god man. Det är mycket svårare att genomföra. Det skulle kräva någon form av domstolsprocess. Det är lättare att börja med pensionärerna. Förmodligen är det bara 20% så mycket jobb men gör 80% av nyttan.
"Grattis till pensionen Henrik, nu slipper du äntligen allt ansvar. Här varsågod, här är din förmyndare och personliga assistent, bankdosan tar vi hand om och så avinstallerar vi ditt bankid. Vi tar gärna ditt id kort med"

Kändes det rätt för dig?

Det är alltså lättare att omyndigförklara en frisk 65 åring men en missbrukare eller på pappret psykiskt sjuk person är svårare.

Ser vissa problem med ditt tänk här faktiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
"Grattis till pensionen Henrik, nu slipper du äntligen allt ansvar. Här varsågod, här är din förmyndare och personliga assistent, bankdosan tar vi hand om och så avinstallerar vi ditt bankid. Vi tar gärna ditt id kort med"

Kändes det rätt för dig?
Ja. Har inte du äldre släktingar som inte borde ha varken Bank-ID, körkort eller Facebook? Jag föreslår inte att man börjar med allt redan vid pensionen, men att någon får godkänna större betalningar eller att de kräver nytt godkännande dagen efter.

När tiden är inne SKA man plocka ifrån mig både körkort och bankdosa. Innan jag börjar köra medsols i rondellerna.
R Rkarlsson skrev:
Det är alltså lättare att omyndigförklara en frisk 65 åring men en missbrukare eller på pappret psykiskt sjuk person är svårare.
Alla är vi omyndiga när vi föds. Sedan får vi fler och fler mandat när vi blir äldre. Samma process borde följas men tvärtom när vi blir äldre. Till slut ligger man på demensboendet i blöja som en åldrig jättebebis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.