Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja då är det ju helt säkert varken någon noggrann amatör eller elektriker som gjort centralen.
Lika troligt är att det har funnits en gruppförteckning som slarvats bort någon gång. Helt omöjligt att veta.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lika troligt är att det har funnits en gruppförteckning som slarvats bort någon gång. Helt omöjligt att veta.
Omöjligt att veta men inte omöjligt att gissa, det finns ju ledtrådar....
 
Allt beroende på att man ville vara "fiffig" och ha två JFB och dessutom några grupper utanför...
 
M -MH- skrev:
Allt beroende på att man ville vara "fiffig" och ha två JFB och dessutom några grupper utanför...
Det är dock helt rätt, inte "fiffigt". I Tyskland har man en rekommendation på max 6 grupper per fyrpolig jordfelsbrytare enligt DIN 18015.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag visste inte att TS elanläggning var i Tyskland, jag pratar givetvis om svenska installationer.

Det är inte förbjudet att ha det som TS, men det för med sig en del strul som vi märkt. En JBF på allt underlättar och är lika säkert (om inte säkrare).
 
M -MH- skrev:
Jag visste inte att TS elanläggning var i Tyskland, jag pratar givetvis om svenska installationer.
El fungerar likadant och materialet är detsamma.
M -MH- skrev:
Det är inte förbjudet att ha det som TS, men det för med sig en del strul som vi märkt. En JBF på allt underlättar och är lika säkert (om inte säkrare).
Nej, det medför inget strul om man installerar rätt.
 
Jag visste inte att tyska elektriker skriver med tuschpenna på svenska, det är nog TS som är slarvern 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
El fungerar likadant och materialet är detsamma.
Men olika regler och rekommendationer.

H HenrikHuslöse skrev:
Nej, det medför inget strul om man installerar rätt.
Om man gör rätt, blir det rätt. Jag tror vi är överens på den punkten. 🙂

Men svårare att göra rätt ju mer komplex anläggningen är. Är det rätt att ha tvättmaskinen utanför JFB eller är det rätt att koppla på den ena JFB eller den andra?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är helt rätt gjort.

Från SEK handbok 444, redigerat lite:

Vid användning av jordfelsbrytare bör uppdelning ske så att utlösning av jordfelsbrytare inte medför att hela installationen blir spänningslös.

314.1
Varje installation ska i erforderlig utsträckning sektioneras för att:
-Undvika olägenheter i händelse av fel.

-Minska sannolikheten för oönskad utlösning av jordfelsbrytare beroende på stora strömmar i skyddsjordsledare som inte beror på ett fel.

-Underlätta vid t ex underhåll.


Att sätta en hel elcentral i denna storlek över en enda jordfelsbrytare är en nödlösning man bara brukar göra på t ex äldre centraler med smältsäkringar.

Läckströmmar finns naturligt i alla produkter och ökar över tid. En till sak man alltid måste ha i åtanke
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är bättre att ha alla på en JFB än att ha några utanför.

Är det verkligen rekommenderat att ha tvättmaskinen utanför JFB? Jag har inte rekommendationerna tillgänglig, men det skulle förvåna mig.
 
Det finns inga krav för tvättmaskin i sig om inte tillverkaren kräver det. Men det kan behövas ändå som tilläggsskydd beroende på var den placeras.

Sedan är det ju absolut bra att så mycket som möjligt skyddas av jfb. Menar inte att säga emot det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det finns inga krav för tvättmaskin i sig om inte tillverkaren kräver det.
Att anläggningen uppfyller lagkravet är säkert rätt, men eftersom du tog upp vad som är rekommenderat så undrar jag vad rekommendationerna säger om att lämna vissa delar utanför JFB?
 
Om tvättmaskinen står i badrummet som brukligt är så ska den självklart skyddas av jfb.

Jag uttalade mig bara generellt angående sektionering med jfb inte gällande trådens frågeställning.

Är det verkligen rekommenderat att ha tvättmaskinen utanför JFB?
Nej det tycker jag inte oavsett om den skulle stå i hallen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag trodde du menade att centralen på bild var helt rätt.
 
M -MH- skrev:
Det är bättre att ha alla på en JFB än att ha några utanför.

Är det verkligen rekommenderat att ha tvättmaskinen utanför JFB? Jag har inte rekommendationerna tillgänglig, men det skulle förvåna mig.
Med tanke på att ett vanligt felfall på en tvättmaskin är att värmeelementet börjar läcka och därmed ger läckström/kortsluter mot jord så skulle jag undvika att lägga den på en gemensam jordfelsbrytare mot hela huset (för att slippa att hela huset plötsligt blir strömlöst tills man hittat boven).

(Är tvättmaskinen dessutom fast installerad så kan man mycket väl behöva koppla om i elsystemet för att få tillbaka strömmen i huset då det inte räcker att stänga av med normal brytare eller säkring vid jordfel eftersom kortis på nollan löser ut jordfelsbrytare.)

Och omvänt så är (var?) det vanligt att man inte lägger kyl och frys så att den inte går på samma jordfelsbrytare som andra delar av huset - förr i tiden så drog man ofta uttag till dessa på egna grupper och även utan jordfelsbrytare eftersom stoppad frys ganska säkert ger upphov till extrakostnader - och så länge den är skyddsjordad kan risken vid små läckströmmar beroende på fukt vara tolerabla beroende på var de står, är det en frys som står i garaget/förrådet fylld med viltkött så är nog många som skulle tänkas vilja undvika jordfelsbrytare just där (men kontrollmät helst skyddsjorden).

Om man bortser från ekonomiska faktorer och tillgängligt utrymme så är det bäst med enskilda jordfelsbrytare/personskyddsbrytare för varje grupp (eller uttag för den delen om man helt saknar begränsningar).
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.