T tibbster skrev:
Hej,

ska försöka kolla det med luften när jag kommer hem. Menar du upp ovanför pannan eller ute på taket?

Ringde rekommenderade teknikern här i området som höll med om att det lät som att köldmediat var slut. Han gav lite olika riktpriser som förberedande, t.ex. kompressorbyte för 16000 osv. Han trodde dock inte att det skulle behövas bytas någon kompressor, om inte den var skadad. Mer troligt något rör som pajat på något sätt.
Det finns inget sätt för någon utan utrustning att kontrollera ifall det finns köldmedia.

En sak han sa som jag tyckte lät konstig jämfört med det du skrivit är skillnaden i pris att köra den med kompressor kontra utan. Enligt serviceteknikern så kostar det ca 8 kr per dag att köra utan kompressorn, att den bara hjälper till lite medans elpatronen gör det mesta av arbetet. Jag hade fått för mig att det var tvärtom...
Jag menar ute på taket.

Ja har du tur kan du läcksöka och laga samt återfylla mediat.

Jadu, några 8kr/dag vill jag påstå inte räcker på långa vägar.

Om det är byte av kompressor så se till att få den som är till 360p, den är på 650w ist för 550w.
Jag ger min maskin till nästa stora kostnad, sen åker den ut tror jag och byter, är en väldigt dyr elpatron med lite lampor och mycket oljud.

• Gilla
alvinpalv och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kolla vad han vill ha för enbart bytet om det är kompressorn som gått. Du köper en ny för under 5000kr.

[länk]
Det är ju dock den sämre/äldre kompressorn men för dom pengarna svårslaget

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
  • Gilla
tibbster
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det kan dock vara idé att kolla över förångare, filter mm om man ändå har tomt system och skall fylla det igen. Det är inte så dyrt att renovera en Fighter om man köper delarna på rätt ställe.

[länk]
Går det rengöra förångaren på plats? Tryckluft eller är det dömt att misslyckas?

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
Det borde inte vara så svårt att rengöra den på plats. Som du är inne på, tryckluft och en damsugare bör inte göra det värre iaf.

Det som sliter på förångaren är annars kondens som korroderar rören så det går hål. Det finns inga mekaniska förslitningsdelar i förångaren.

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
Tack så mycket för att ni engagerar er!

En statusuppdatering:
Jag pratade med en annan servicetekniker idag som var av helt andra åsikter. Han var stensäker på att det inte var något läckage, för att den beter sig som den gör. Han var mer inne på fläkten. Den går trögt och varmt, vilket tydligen kan ge såna fenomen.

Min fråga till er, vet ni om fläkten någonsin ska vara stilla? När jag kom hem så var den stilla.

T tibbster skrev:
Tack så mycket för att ni engagerar er!

En statusuppdatering:
Jag pratade med en annan servicetekniker idag som var av helt andra åsikter. Han var stensäker på att det inte var något läckage, för att den beter sig som den gör. Han var mer inne på fläkten. Den går trögt och varmt, vilket tydligen kan ge såna fenomen.

Min fråga till er, vet ni om fläkten någonsin ska vara stilla? När jag kom hem så var den stilla.
Nej den ska alltid gå, svårt att få fart på luften annars. Testa att demontera fläckten och gör rent den, byt kullager, hela baletten

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
Om fläkten är trasig så ska också förångningstemperaturen sjunka som en sten tills den ställer sig i avfrostningsläge. Kan också vara den elektriska motorkondensatorn till fläkten som är dålig. Då går fläkten knappt alls.

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Nej den ska alltid gå, svårt att få fart på luften annars. Testa att demontera fläckten och gör rent den, byt kullager, hela baletten
Ska kika på det imorgon, köpa kullager på biltema. Har sett guiderna för hur man ska byta lager. Tycker det känns svårt att få ut lagret dock, det sitter väl pressat? Nåt tips?

J Josth skrev:
Om fläkten är trasig så ska också förångningstemperaturen sjunka som en sten tills den ställer sig i avfrostningsläge. Kan också vara den elektriska motorkondensatorn till fläkten som är dålig. Då går fläkten knappt alls.
Okej, kan jag kolla det på något sätt?
Fläkten snurrar igång vid uppstart, för att senare stå helt stilla...

T tibbster skrev:
Okej, kan jag kolla det på något sätt?
Fläkten snurrar igång vid uppstart, för att senare stå helt stilla...
Avfrostning är ju mittersta lampan i displayen som ska lysa då

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Avfrostning är ju mittersta lampan i displayen som ska lysa då
Ja, den lyser och nu är fläkten stilla...

T tibbster skrev:
Ja, den lyser och nu är fläkten stilla...
Ok, hur ser det ut på kondensatorn, mkt isbildning?

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.