48 488 läst · 109 svar
48k läst
109 svar
Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
STOP! Är så trött så jag tänkte fel, är ju kanal 2 som är framledning och det ser helt OK ut. Glöm det jag skrev senast om kanal 1, nu blir det sängen innan fler misstag görs....
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
Hej,G ekaa88 skrev:
Nej, tyvärr inte. Jag gjorde som du och gick och la mig.
Funderar på ifall jag kan ha råkat bocka till något kopparrör som går till och från kompressorn. Ska försöka gå igenom allt så noggrant som jag kan när jag kommer hem från jobbet. Det borde väl inte sitta några avstängningar runt kompressorn, iaf inte vad jag sett hittills?
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
Nej det finns inget som stänger av kompressorn ellet flödet till den förutom om du sätter strömmställaren på framsidan i R läge.T tibbster skrev:Hej,
Nej, tyvärr inte. Jag gjorde som du och gick och la mig.
Funderar på ifall jag kan ha råkat bocka till något kopparrör som går till och från kompressorn. Ska försöka gå igenom allt så noggrant som jag kan när jag kommer hem från jobbet. Det borde väl inte sitta några avstängningar runt kompressorn, iaf inte vad jag sett hittills?
Som jag misstänkte då.G ekaa88 skrev:
Det jag reagerade på igår när jag upptäckte felmeddelandet första gången var att det blev väldigt varmt runt kompressorn.
Vid lättare sökning på google så fick jag för mig att det var för att kompressorn stängt ner sig och att det är normalt att det blir då. Den är sval när den körs, och varm när den stängt av sig tills den kylt av sig själv.
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
Startar den igång sig själv alltså när den blivit tillräckligt kall igen?T tibbster skrev:Som jag misstänkte då.
Det jag reagerade på igår när jag upptäckte felmeddelandet första gången var att det blev väldigt varmt runt kompressorn.
Vid lättare sökning på google så fick jag för mig att det var för att kompressorn stängt ner sig och att det är normalt att det blir då. Den är sval när den körs, och varm när den stängt av sig tills den kylt av sig själv.
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
Förstår det, känns som ett väldigt olämpligt tillfälle att få problem. Men det är väl också då det uppstår problem för att systemet får jobba som hårdast.G ekaa88 skrev:
Finns det något sätt att verifiera att det faktiskt är ett läckage?
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
Det vet jag faktist inte, min tekniker förstod direkt vad som var fel när jag förklarade symptomen på telefon.T tibbster skrev:
Fasen då... Jahopp, bara att öppna plånboken och låta det svida då. Antar att det är någon form av reparation/utbyte av delar, sedan provtryckning (?) och fyllnad av systemet som krävs...G ekaa88 skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 460 inlägg
Ja, innan det ska du kontrollera så den blåser ut luften på taket med så kanalen inte är igensatt.T tibbster skrev:
Ring sen Nibe och kolla vem dom rekomenderar i din närhet som servicetekniker.
Hej,G ekaa88 skrev:
ska försöka kolla det med luften när jag kommer hem. Menar du upp ovanför pannan eller ute på taket?
Ringde rekommenderade teknikern här i området som höll med om att det lät som att köldmediat var slut. Han gav lite olika riktpriser som förberedande, t.ex. kompressorbyte för 16000 osv. Han trodde dock inte att det skulle behövas bytas någon kompressor, om inte den var skadad. Mer troligt något rör som pajat på något sätt.
Det finns inget sätt för någon utan utrustning att kontrollera ifall det finns köldmedia.
En sak han sa som jag tyckte lät konstig jämfört med det du skrivit är skillnaden i pris att köra den med kompressor kontra utan. Enligt serviceteknikern så kostar det ca 8 kr per dag att köra utan kompressorn, att den bara hjälper till lite medans elpatronen gör det mesta av arbetet. Jag hade fått för mig att det var tvärtom...