G ekaa88 skrev:
Ok, hur ser det ut på kondensatorn, mkt isbildning?
Förlåt, nu känner jag mig dum... Vart finner jag den?
 
T tibbster skrev:
Förlåt, nu känner jag mig dum... Vart finner jag den?
Hand pekar på en öppen svart lucka av en NIBE FIGHTER 310P värmepump med installationshandbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där bakom
 
  • Gilla
tibbster
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
[bild]

Där bakom
Misstänkte det!
Den ser inte isig ut, inte speciellt kall heller...
 
T tibbster skrev:
Misstänkte det!
Den ser inte isig ut, inte speciellt kall heller...
Jag blir bara mer och mer övertygad om att ditt köldmedia är borta. Tror verkligen du bör ta ut en sercicetekniker som får kolla, sen kan du själv avgöra när/om åtgärd ska göras.

Denna har haft liknande ditt problem:


Hej!

Har varit med om detta några gånger på min 310 P och då har det varit dåligt med köldmedium i systemet (läckage). Den håller på så några dagar (kanske nån vecka) sen lägger den av med larm för att det är för lite köldmedium (A-03). Har haft olika reparatörer hemma och felsökt men ingen hittar något egentligt läckage, men systemet är så gott som tomt vid kontroll. Efter en påfyllning går den ca 2-3 veckor innan den börjar frosta av hela tiden och slutligen dör (A-03 igen). Min 310 P har krånglat sedan den var ca:4 år (installerad hösten-00), kompressorn skar efter 4 år, sedan dess har den som mest gått ett år utan problem, har lagt ner ca:20000kr på reparationer. Går ej nu pga körldmedieläckage igen, börjar dock att fundera på att köra iväg Niben till tippen och installera en ny värmpump. Det blir inte en Nibe till, vill ha en pump som har något annat än Propan som köldmedium.

/Fredde
 
  • Gilla
tibbster
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Jag blir bara mer och mer övertygad om att ditt köldmedia är borta. Tror verkligen du bör ta ut en sercicetekniker som får kolla, sen kan du själv avgöra när/om åtgärd ska göras.

Denna har haft liknande ditt problem:


Hej!

Har varit med om detta några gånger på min 310 P och då har det varit dåligt med köldmedium i systemet (läckage). Den håller på så några dagar (kanske nån vecka) sen lägger den av med larm för att det är för lite köldmedium (A-03). Har haft olika reparatörer hemma och felsökt men ingen hittar något egentligt läckage, men systemet är så gott som tomt vid kontroll. Efter en påfyllning går den ca 2-3 veckor innan den börjar frosta av hela tiden och slutligen dör (A-03 igen). Min 310 P har krånglat sedan den var ca:4 år (installerad hösten-00), kompressorn skar efter 4 år, sedan dess har den som mest gått ett år utan problem, har lagt ner ca:20000kr på reparationer. Går ej nu pga körldmedieläckage igen, börjar dock att fundera på att köra iväg Niben till tippen och installera en ny värmpump. Det blir inte en Nibe till, vill ha en pump som har något annat än Propan som köldmedium.

/Fredde

Hm, trist.
Testade att byta lager, det ville sig ändå inte. Den ser riktigt tråkig ut inuti, som om någon huggit på fel ställe osv.

När jag startar allt igen så varvar fläkten upp, sen stannar fläkten... Ska ringa efter en tekniker imorrn tänkte jag. Hoppas denne kan komma snabbt!
 
En liten uppdatering i mitt ärende.
Servicetekniker kommer ut på måndag under dagen, så får vi se vad domen blir!
 
T tibbster skrev:
En liten uppdatering i mitt ärende.
Servicetekniker kommer ut på måndag under dagen, så får vi se vad domen blir!
Alright, då håller vi tummarna. Fick du några indikationer från teknikern vad den tror kan vara fel?
 
  • Gilla
tibbster
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Alright, då håller vi tummarna. Fick du några indikationer från teknikern vad den tror kan vara fel?
Han tror fortfarande på fläkten som gör att det blir knas, men utesluter inte läckage. Fläkten behöver bytas oavsett!
 
Hej,

En uppdatering!

Jag fick tag på en ny fläkt, har bytt den samt dess driftkondensator som sitter bakom panelen med alla displayer.

Efter detta så har allt fungerat som det ska!

Stort tack för er hjälp, jag avvaktar måndag innan jag bestämmer mig för att teknikern ska avbokas.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
T tibbster skrev:
Hej,

En uppdatering!

Jag fick tag på en ny fläkt, har bytt den samt dess driftkondensator som sitter bakom panelen med alla displayer.

Efter detta så har allt fungerat som det ska!

Stort tack för er hjälp, jag avvaktar måndag innan jag bestämmer mig för att teknikern ska avbokas.
Fy F va skönt! Vad landade kalaset på i delar?
 
  • Gilla
tibbster
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Fy F va skönt! Vad landade kalaset på i delar?
Ja, fruktansvärt skönt!
Ny fläkt med kondensator kostade 1825 kr! Går att få ca 200kr billigare, men den fanns inte i lager när jag beställde. Så jag kom undan med blotta förskräckelsen känns det som. Om inte allt rasar i helgen vill säga!

Frågan är vad jag lyckades göra för att döda fläkt/kondensator, eller ifall det bara var en slump...
 
Hej!

Tänkte bara uppdatera ärendet för sista gången.
Allt fungerar klockrent sedan fläktbytet, så härmed anser jag att problemet är borta och att det var fläktproblemet som var orsaken till allt. Nu ska jag istället kika på ifall jag kan optimera den lite!

Tack så mycket för er hjälp båda två.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T tibbster skrev:
Hej!

Tänkte bara uppdatera ärendet för sista gången.
Allt fungerar klockrent sedan fläktbytet, så härmed anser jag att problemet är borta och att det var fläktproblemet som var orsaken till allt. Nu ska jag istället kika på ifall jag kan optimera den lite!

Tack så mycket för er hjälp båda två.
Va skönt! Sparade många kronor där!

Den är ju rätt tråkig maskin så det finns inte så mkt att pilla på, en stor elpatron med kompressor som gillar ström.
 
  • Gilla
tibbster
  • Laddar…
Efter att ha Googlat efter missljud Nibe, så hittade jag denna tråd. Idag bytte en servicetekniker fötter på min kompressor till de nya i rosa silikon på min modell Nibe360. Vilken skillnad, nu är den nästan ljudlös. Från att ibland ha vaknat av av oljud så känns detta väldigt lovande. Tack alla i tråden!
 
Kul att du fick tyst på din enhet med! Känner igen det där att den blir tyst, det är ruskigt skönt. Vad kostade det att byta med hjälp av tekniker om man får fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.