1 816 läst · 107 svar
2k läst
107 svar
Nibe F750 förångarbegränsning
Åter en fråga, nu har vi haft några dagar där det är väldigt soligt och skönt på dagen men ändå under 0 på natten, innan rumstemperatur sjunkit på kvällen och den börjar värma igen hinner det bli såpass ”kallt” inne så gradminuterna sjunker lågt, på morgonen brukar den nu kunna ligga på runt -800, då jobbar den på en bra stund in på morgonen för att komma till 0, även fast de kanske redan hunnit blivit varmt inne, och så går även elpatronen in efter 750 och värmer på, ska jag försöka ändra kurvan något? Eller är det bara att gilla läget? Vet ju att golvvärme är ”trögt” att komma igång efter det varit varmt under dagen.
Ja golvvärme är väldigt värmetrögt. Om man har innegivare är det viktigt att den inte används för att styra värmen utan enbart för att visa temperaturen. Golvvärme ska man styra med utegivare som ligger lite före temperaturen inne. Det minskar problemet en del.
Vart gör man det? Stänger jag av rumsgivare kommer det upp -2 vid ”temperatur”, eller det kanske ska vara så och att den visar ett annat värde, den visar fortfarande rätt temp inomhus på själva ”huset symbolen”J Josth skrev:
Det är där man kan gå in och ställa in önskad temperatur när den står inställd på rumsgivare, men bockar man ur rumsgivare blir värdet -2, man kan alltså ändra detta värde, men vet inte vad den står för eller vad man ska välja isånnafall
Kanske bara ska ändra till faktor 0 på styrning rumstemperatur? Nu står den på 2.0, för det är väl hur mycket den får ”bestämma” om tempen?L Lars Molenkamp skrev:
Ja precis, men bockar jag ur den så står temperaturen på -2, alltså där man i vanliga fall väljer tempen man vill ha inomhus, men det kanske är ett annat värde?J Josth skrev:
Testar det!J Josth skrev:
Får se om det hjälper något, blir som sagt väldigt kallt inne på natten innan den fått upp tempen, vi har eftermiddag/kväll sol in mot rummet där givaren sitter så värmen håller sig rätt länge in på kvällen innan den är nere på bör värdet