1 816 läst · 107 svar
2k läst
107 svar
Nibe F750 förångarbegränsning
Har läst en del online att om man höjer BS1 värdet att den ska kunna gå på högre HZ, men är det till någon fördel?
eller är det något annat jag ska koncentrera mig på till en början?
Ja desto högre luftflöde desto högre varvtal på kompressorn är möjligt. Men samtidigt överventilerar man huset så mer luft behöver värmas upp och det kan kännas dragigt. Bäst är att hålla sig till ventilationsnormen och köra nära den.
Nu har den avfrostat i 3000 sek, förångare 18.7 grader. Avluft 13.6 grader.
Direkt den drar igång igen är det 14.7 i förångare och -2.8 i avluft
En till fundering, BS1 har senaste dygnet legat under 100 igen… hur kan det vara så, inte ändrat något, filter rengjort för nån dag sen bara och då va den runt 150
Ja, ska byta ut filtret och se om det blir någon skillnad, men som du säger konstigt att de skiljer så mycket på så kort, är ju bara någon dag sen jag gjorde rent de som sitter där just nu, dock ingen aning hur länge de setat där, förra ägaren som har bytt den förut någon gångJ Josth skrev:
Ägnade lite tid idag åt värmepumpen, har som jag läst i andra trådar höjt bs1 nån mm för att förebygga långa avfrostningar, dessutom kollat över filter, och det förklarar varför BS1 värdet skönk så mycket, de va helt fullt i damm efter bara 2 dagar, körde med ett tips jag läst och körde 100% fläkt nån minut för att få ut en del, det kom otroligt mycket, så ska se över om jag kan få rengöring av ventilation, verkar vara väldigt dammigt, hoppas den ska gå bättre nu 
Dessa bilder är efter körning 100% nån minut, sedan dammsugit kört igen och sedan 2/3 ggr till tills de blivit mycket mindre. Ska nu i med nytt filter.
Imorgon anländer även säkring till Elcentralen så hoppas det hjälper på den fronten!
Dessa bilder är efter körning 100% nån minut, sedan dammsugit kört igen och sedan 2/3 ggr till tills de blivit mycket mindre. Ska nu i med nytt filter.
Imorgon anländer även säkring till Elcentralen så hoppas det hjälper på den fronten!