maah maah skrev:
Jag kan inte se min förbrukning i appen sen 8/12, nån mer som har problem med det? Appen verkar överlag rätt seg senaste dagarna.
Samma här.
 
maah maah skrev:
Jag kan inte se min förbrukning i appen sen 8/12, nån mer som har problem med det? Appen verkar överlag rätt seg senaste dagarna.
Vad har du för nätägare? Det kan vara de som har problem.
Vattenfall hade (för mig) lite eftersläpning (längre än vanligt alltså) under helgen och igår. Idag har den hoppat fram lite.
 
Någon som vet vad detta innebär?

”Tills timavläsningen är på plats så är det schablonavräkning och du blir debiterad snittkostnaden för månaden. Siffrorna i appen baseras då på uppskattningar från ditt nätbolag.”

Visst är det inte så att man blir debiterad nån gissning i hur mycket el man använder baserat på tidigare förbrukning? Utan det är bara priset per kWh som är en uppskattning?

Förstår inte!
 
  • Skärmavbild av en FAQ på en webbsida som behandlar frågor om Tibber och timavläsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tveksamt tveksamt skrev:
Vad har du för nätägare? Det kan vara de som har problem.
Vattenfall hade (för mig) lite eftersläpning (längre än vanligt alltså) under helgen och igår. Idag har den hoppat fram lite.
Vattenfall för mig med, det verkar va där problemet ligger.
 
G Greger_08 skrev:
Samma här.
Samma fel här
G Greger_08 skrev:
Samma här.
J
G Greger_08 skrev:
Samma här.
Samma fel här med, ser endast fram till den 9/12.
 
Q Quest skrev:
Någon som vet vad detta innebär?

”Tills timavläsningen är på plats så är det schablonavräkning och du blir debiterad snittkostnaden för månaden. Siffrorna i appen baseras då på uppskattningar från ditt nätbolag.”

Visst är det inte så att man blir debiterad nån gissning i hur mycket el man använder baserat på tidigare förbrukning? Utan det är bara priset per kWh som är en uppskattning?

Förstår inte!
Du blir debiterad samma elpris, men efter en förbrukningsprofil som gäller för snittkund dvs, vanligt rörligt avtal.
 
D Daniel 109 skrev:
Du blir debiterad samma elpris, men efter en förbrukningsprofil som gäller för snittkund dvs, vanligt rörligt avtal.
Aha jag förstår! Så jag blir ju såklart ändå debiterad för de antal kWh jag förbrukar? Det är inte så att de räknar ut ett snitt på antalet kWh?

Förbrukningsprofilen för snittkunden är för att räkna ut vad jag ska betala eftersom de inte vet när jag har förbrukat timmarna?
 
Frågade supporten om det inte fanns något enkelt sätt att se sparade pengar på solcellsproduktion.

Alltså kostnaden av el jag använt men sluppit köpa tack vare solceller.

Fick svar nu efter några dagar att de inte har den integrationen ännu men lägger ett +1 på den i förslagslådan.

Föreslår att fler efterfrågar detta till supporten om ni anser det intressant.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Har en excel för det som jag tänkt göra automatiserad genom Tibbers api när jag får tid. Jag räknar på såld el, egenanvändning där även på minskade kostnader för nätavgift ingår, nätnytta, skattereduktion osv.
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Frågade supporten om det inte fanns något enkelt sätt att se sparade pengar på solcellsproduktion.

Alltså kostnaden av el jag använt men sluppit köpa tack vare solceller.

Fick svar nu efter några dagar att de inte har den integrationen ännu men lägger ett +1 på den i förslagslådan.

Föreslår att fler efterfrågar detta till supporten om ni anser det intressant.
Den energin passerar ju inte mätaren. Så det går inte. Det måste bli något på sidan om som beräknas utifrån differensen mellan växelriktarens mätning och elmätarens.
 
Ja precis, därför jag vände mig till Tibber.
Alla data finns ju redan…
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den energin passerar ju inte mätaren. Så det går inte. Det måste bli något på sidan om som beräknas utifrån differensen mellan växelriktarens mätning och elmätarens.
Tibber har integration till en del växelriktare, så de har/kan ha data för att beräkna detta.
 
  • Gilla
Martin5lgn och 1 till
  • Laddar…
Freddey Freddey skrev:
Jag har en Atlas 18 kW men dels har Thermia förstört appen tycker jag, måste varje gång fylla i lösenord manuellt för att logga in. Jag har inte fått någon uppdatering sen jag köpte den i november 2020, och heller inte sett någon smart styrning/koppling till Tibber eller liknande. Jag kan heller inte styra när på dygnet den ska värma vår pool (som iof ändå är avstängd just nu) respektive varmvatten.

Har du hört något mer?
Hej! Har du fått hjälp ?
 
serdar100 serdar100 skrev:
Hej! Har du fått hjälp ?
Hej

Ja, de gick över till någon webapp och då funkar inloggning bättre men måste ändå fylla i från lösenordshanterare varje gång.

Sen har de släppt betaversion av spotpris-styrning men har inget med Tibber att göra vad jag vet.enkla inställningar men vet inte ens om det funkar om jag ska vara ärlig.

Tyvärr kommer de att ta betalt per månad framöver säger de, så kanske får bli en Ngenic senare.
 
Freddey Freddey skrev:
Hej

Ja, de gick över till någon webapp och då funkar inloggning bättre men måste ändå fylla i från lösenordshanterare varje gång.

Sen har de släppt betaversion av spotpris-styrning men har inget med Tibber att göra vad jag vet.enkla inställningar men vet inte ens om det funkar om jag ska vara ärlig.

Tyvärr kommer de att ta betalt per månad framöver säger de, så kanske får bli en Ngenic senare.
Men har du uppdatera värmepumpen. ? Ska dem ta betalt för själva uppdateringen eller för själva serven via appen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.