G Greger_08 skrev:
[länk]

Jag kör också med tibber och kör ca ~5 mil varje dag och jag spar på det..

Dock så hänger ju allt på hur mycket billigare elen kommer vara på natten kontra dagen..
absolut men nästan helt garanterat kommer det bli billigare än månadsrörligt.

K kjork skrev:
så tex idag kunde du laddat bilen för <60öre ink skatter och avgifter mellan 03-07. Det är också när elen är billig som värmen går på lite mer för att sedan inte behövas när elen är dyr. Det är ingen av och på utan den lär sig ditt hus och tar hänsyn till inställd temp.

många är oroliga för att husen ska svalna så fort om man styr efter elen men det är inte alls min upplevelse. Du får titta på tibbers hemsida hur sensibo fungerar.
problemet för mig är att jag inte har en laddbox utan laddar direkt från uttag med låg spänning då säkringar har gått, så tar typ 8 timmar o ladda 13kwh

G Greger_08 skrev:
[länk]

Jag kör också med tibber och kör ca ~5 mil varje dag och jag spar på det..

Dock så hänger ju allt på hur mycket billigare elen kommer vara på natten kontra dagen..
finns det någonstans där man kan se tex under månaden september så var snittpriset för elen mellan 00:00-01:00 70öre tex och mellan timmen 01:00-02:00 80öre.. är alltså intresserad av snittpriset för dagens 24 timmar över en månad

Söker e

Boss89 Boss89 skrev:
finns det någonstans där man kan se tex under månaden september så var snittpriset för elen mellan 00:00-01:00 70öre tex och mellan timmen 01:00-02:00 80öre.. är alltså intresserad av snittpriset för dagens 24 timmar över en månad

Söker e
Vet inte om du kan få det serverat men du kan räkna själv via den länken jag skickade. Välj en vecka framåt per timma så får du ändra datum när du utläst första veckan osv. Lägger upp lite bilder från början av september där du kan se priserna.

men du som har månadsrörligt kommer komma billigare undan om du styr värmen och laddningen till de billiga timmarna. Du kommer ju utnyttja de billiga timmarna som drar ned snittet på det rörliga priset.

• Skärmdump som visar timvisa elpriser för 2022-09-04 på en mobilskärm från Vattenfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Vattenfall med timpriser för el den 3 september där priser ökar under dagen.
    Skapa konto
  • Skärmdump av elpriser per timme för en dag i september från Vattenfalls webbplats.
    Skapa konto
  • Skärmdump av elpriser per timme för en dag i början av september från Vattenfall.
    Skapa konto
K kjork skrev:
Vet inte om du kan få det serverat men du kan räkna själv via den länken jag skickade. Välj en vecka framåt per timma så får du ändra datum när du utläst första veckan osv. Lägger upp lite bilder från början av september där du kan se priserna.

men du som har månadsrörligt kommer komma billigare undan om du styr värmen och laddningen till de billiga timmarna. Du kommer ju utnyttja de billiga timmarna som drar ned snittet på det rörliga priset.
tackar hade varit smidigt om man kunde exportera ut de till excel

Boss89 Boss89 skrev:
tackar hade varit smidigt om man kunde exportera ut de till excel
jag vet inte hur mycket nytta man har av det egentligen. Så som hela detta året har sett ut så är det alltid billigare timmar över natten.
Kan du då styra värme och din elbil till dessa timmar så kommer du till 100% komma billigare undan än med månadsrörligt.

vad har du för laddbox och bil?

K kjork skrev:
jag vet inte hur mycket nytta man har av det egentligen. Så som hela detta året har sett ut så är det alltid billigare timmar över natten.
Kan du då styra värme och din elbil till dessa timmar så kommer du till 100% komma billigare undan än med månadsrörligt.

vad har du för laddbox och bil?
de är de har ingen laddbox utan kör via vanligt uttag

Boss89 Boss89 skrev:
till vilken bil?

Boss89 Boss89 skrev:
Se bara till att det är ett fräscht uttag och bra kabeldragning dit från säkringsskåpet. Så körde vi vår elbil i nästan 2 år innan vi satte upp laddbox. 3 mil enkel väg till jobbet. Samt vi kan styra värmen mot elpriset. Det har gett fina besparingar mot månadsrörligt. Bil och värme kommer stå för den absolut största delen av förbrukningen.

Så här såg mitt September ut enligt Tibber

Uppvärmning 169
Alltid på 153
Beteende 176
Laddning av elbil 282

797 kWh som kostade mig 1414 kr = ca 1.77 kr/kWh

Kan bli dyrt i vintern om man inte har koll på värmen men jag har smarta termostater samt att jag ska vara eldmästare 6 av 7 dagar i veckan ;)..

Härligt med 5h historik i Puls menyn numera!
Vad jag saknar nu är belastning per fas historiskt oxå inom samma intervall som Pulshistoriken…. Blir lite lättare att analysera då.

Förövrigt en lite speciell dag då laddning av bil var mer gynnsam direkt vid lunchtid istället för kommande natt som är mitt standard tidsperiod att ladda. Gäller att vara lite vaken Skärmdump av energiförbrukningsapplikation som visar nuvarande puls och dagens historiska energiförbrukning.
Skapa konto

Allan J Allan J skrev:
Härligt med 5h historik i Puls menyn numera!
Vad jag saknar nu är belastning per fas historiskt oxå inom samma intervall som Pulshistoriken…. Blir lite lättare att analysera då.

Förövrigt en lite speciell dag då laddning av bil var mer gynnsam direkt vid lunchtid istället för kommande natt som är mitt standard tidsperiod att ladda. Gäller att vara lite vaken [bild]
du har inte homeassistant? Där kan man se historik för faser via tibber.

• Linjediagram som visar historiken för strömfaser under ett dygn, med tidpunkter på x-axeln och ampere på y-axeln.
    Skapa konto
K kjork skrev:
du har inte homeassistant? Där kan man se historik för faser via tibber.
Nej har inte blivit av att komma igång med HA ännu… men tack för tipset!

Blev trött på att Puls:en dagligen tappar kontakten med mitt Wi-Fi ute i mätarskåpet så blev en fuling idag… limmat fast en box utanpå skåpet att ha Pulsen inuti… Tror ni jag får storskäll av elnätbolaget nästa gång dom har vägarna förbi min elmätare? En upplimmad vit box monterad utanför ett öppet mätarskåp i naturen med varningsskyltar och elmätare.
Skapa konto

Allan J Allan J skrev:
Blev trött på att Puls:en dagligen tappar kontakten med mitt Wi-Fi ute i mätarskåpet så blev en fuling idag… limmat fast en box utanpå skåpet att ha Pulsen inuti… Tror ni jag får storskäll av elnätbolaget nästa gång dom har vägarna förbi min elmätare?[bild]
Nä, är väl du som egentligen äger skåpet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.