H HM2020 skrev:
Någon mer som möts av detta idag angående gårdagens siffror?

[bild]
Nej jag får upp gårdagens data men inte dagens. Det kanske man inte får förrän ikväll iof.
 
Det beror på elnätsbolaget, när de levererar uppgifterna till Tibber. Normalt dagen efter men kan ibland dröja. Det jag har märkt är att ibland redovisas prel. uppgifter, gissningsvis baserat på tidigare data för att därefter justeras till korrekta siffror från elnätsbolaget.
 
Müssli Müssli skrev:
Nej jag får upp gårdagens data men inte dagens. Det kanske man inte får förrän ikväll iof.
Jag har senaste dagarna inte fått upp dagens och gårdagens data per timme förrns två dagar efter. Jag är osäker på om det varit så förut eller ej, jag har inte följt upp på den nivån. Nu när jag har börjat med att styra bort varmvattentillverkning från dyra timmar så vill jag följa upp regelbundet och upptäckt detta.

Jag har en tibber pulse men tyvärr sitter den så att den är väldigt instabil. Jag måste dra en nätverkskabel in i huset så den får ström och Wifi. Jag hoppas att med Pulse så får man updates löpande?

Ponera att Tibber skulle slå igen portarna, undrar om pulse går att integrera med nåt annat, typ Home Assistant, och man kan fortsätta ha kopplingen mot Easee laddare mm, eller om den bara är att kasta i det fallet?
 
B burton skrev:
Använder jag 3kohm blir det 1.5kohm när shelly1 är till. Vp tror att vattnet är ca 10 grader varmare än det egentligen är, dvs den startar inte(dagtid). Är jag rätt ute? Kollade under huven på vp:n och det är 4 trådar i den tunna vita.[bild]
Vet nån om wifi-antennen på en shelly 1 plus generellt orkar igenom plåtskalet på värmepumpen? Hade varit skönt att slippa dra ut både matning och givarkablar för externt montage.
 
Dags för pyrolys och 90 tvätt då… det var på tiden! Skärmdump av mobilapp visar elektricitetspris graf och information om lågt pris på 30 öre mellan 04:00-05:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På Emanr:s fråga är svaret ja. Jag har två puckar i värmepumpen och en i varmvattenberedaren (plåthölje). Har en accesspunkt i samma rum och signalstyrkan är 2/3 (-70dBm), 1/3 (-81dBm) och 3/3 (-60dBm) för de olika shellypuckarna.
 
M mocklarn skrev:
På Emanr:s fråga är svaret ja. Jag har två puckar i värmepumpen och en i varmvattenberedaren (plåthölje). Har en accesspunkt i samma rum och signalstyrkan är 2/3 (-70dBm), 1/3 (-81dBm) och 3/3 (-60dBm) för de olika shellypuckarna.
Med accesspunkt en våning upp på andra sidan huset funkar det då inte i alla fall :) nu hänger den tillfälligt utanför höljet, men åker in så snart en till accesspunkt installerats i närheten.

Till en Thermia Duo 12 (med 300L vvb) från 2004 blev det lagom med ett motstånd om 6.8kohm parallellt med tempgivaren i vvb = 47 grader blev då 72 grader istället. Efter en 5min dusch nu på morgonen hade den sjunkit till 46, men ska stämma tempen av senare idag också. Planen är att endast låta den gå kl 00-05.
 
E Emanr skrev:
Med accesspunkt en våning upp på andra sidan huset funkar det då inte i alla fall :) nu hänger den tillfälligt utanför höljet, men åker in så snart en till accesspunkt installerats i närheten.

Till en Thermia Duo 12 (med 300L vvb) från 2004 blev det lagom med ett motstånd om 6.8kohm parallellt med tempgivaren i vvb = 47 grader blev då 72 grader istället. Efter en 5min dusch nu på morgonen hade den sjunkit till 46, men ska stämma tempen av senare idag också. Planen är att endast låta den gå kl 00-05.
vad har du för värmetapp i vvb:n när du inte tappar något vatten?
 
B burton skrev:
vad har du för värmetapp i vvb:n när du inte tappar något vatten?
Det återstår som sagt att se, tänkte följa upp vid ett par tillfällen nu under dagen. Förhoppningsvis håller den tempen tillräckligt för att även täcka vv-behov under kvällen innan den får starta igen efter midnatt.
 
E Emanr skrev:
Det återstår som sagt att se, tänkte följa upp vid ett par tillfällen nu under dagen. Förhoppningsvis håller den tempen tillräckligt för att även täcka vv-behov under kvällen innan den får starta igen efter midnatt.
ok, posta gärna resultat
 
Glöm inte att efterregistrera bonus för att få 500kr att handla för i Tibber store, använd den här koden så hjälper du oss båda: 0wz1sjf1
 
E Emanr skrev:
Det återstår som sagt att se, tänkte följa upp vid ett par tillfällen nu under dagen. Förhoppningsvis håller den tempen tillräckligt för att även täcka vv-behov under kvällen innan den får starta igen efter midnatt.
Hur har det gått, fungerar det enl plan?
 
B burton skrev:
Hur har det gått, fungerar det enl plan?
Sorry för seg återkoppling.

Men ja, det fungerar bra, till och med bättre än förväntat! Har inte märkt någon som helst skillnad på vattentemp eller komfort. Nu har vi ju knappt 300L på två vuxna och en 8 åring, så det är aldrig nära att varmvattnet tar slut.
 
E Emanr skrev:
Sorry för seg återkoppling.

Men ja, det fungerar bra, till och med bättre än förväntat! Har inte märkt någon som helst skillnad på vattentemp eller komfort. Nu har vi ju knappt 300L på två vuxna och en 8 åring, så det är aldrig nära att varmvattnet tar slut.
Du har den ”på” mellan 00 och 05. Övrig tid ”avstängd”, dvs parallell kopplade motstånd.

Tänker att den kyls långsamt av under dagen, vad sker om du duschar på kvällen? Sjunker tempen så mycket att den kickar igång?

Mitt scenario är ingen dusch på morgon och dag generellt men barnen kommer hem efter träning på kväll och skall duscha. Kortare duschar så klart men undran är om inte temperaturen sjunker såpass mkt i beredaren att ändå kickar igång under högpris. Duscha senare är ju ett alternativ.
 
Nissens
Du ”glömde” att nämna att du också får 500:-. :crysmile:

Tibber innebär inte att det finns låga priser varje dygn. I morgon är det höga priser hela dygnet tex..
 
  • Appskärm som visar aktuella elpriser med en kurva för prisutvecklingen och nästa dags genomsnittspris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.