297 717 läst · 1 070 svar
298k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=tableP pjås skrev:Är det någon som vet om det går att hitta snitt på timpriser, t.ex. ett år tillbaka? Alltså vad elen det senaste året i snitt kostat timme för timme över dygnet.
Tänker att det kan vara bra information för automationer som inte går att spotpris-styra men köra timers på så att man förhoppningsvis över längre tid utnyttjar dygnets mest förmånliga timmar.
Men då får man snittpris för dagen. Jag kanske formulerade mig otydligt. Tänker mig en tabell där man kan se vad elen i snitt kostat kl. 00-01, 01-02… osv det senaste året.S super70 skrev:
24 st snittpriser helt enkelt för att kunna se vilka timmar under dygnet som är relativt billigast över tid.
Det går att exportera sin historiska förbrukning från Tibber i en speciell excell fil, Då får man sin förbrukning, aktuellt kW pris, och kostnaden, tror även momsen fanns med i en kolumn. Sen får du sortera upp filen lite så du kan få ut medelpris per timme. På köpet kan du ju få ut din medel förbrukningsprofil. Just nu kommer jag tyvärr inte åt vart du får tag i filen bara. Jag fick den av Tibbers support. Finns säkert någon här som kan dela den.P pjås skrev:
Testa denna länk:Allan J skrev:
Det går att exportera sin historiska förbrukning från Tibber i en speciell excell fil, Då får man sin förbrukning, aktuellt kW pris, och kostnaden, tror även momsen fanns med i en kolumn. Sen får du sortera upp filen lite så du kan få ut medelpris per timme. På köpet kan du ju få ut din medel förbrukningsprofil. Just nu kommer jag tyvärr inte åt vart du får tag i filen bara. Jag fick den av Tibbers support. Finns säkert någon här som kan dela den.
http://tibber.com/en/tibber-export
Hittade smidigt sätt att exportera data från Vattenfall. Kollade november 21 - mars 22 som innefattar månaderna med störst uppvärmningsbehov (iaf Sthlm) och fick fram att 23-06 vardagar och 23-07 helger i snitt ser ut att vara bra timmar att förlägga uppvärmning på om man inte har möjlighet att timprisoptimera mot verkligt spotpris.
Jo med något års erfarenhet av timpris så är det min bild oxå. Sen har vi ju så gott som varje vardag en sänka mellan 10 och 16. Tror man kommer mycket långt på att styra med icke smarta timers på dessa tidsintervaller. Någon dag kanske det blir lite fel men 9 av 10 dagar är det nog rätt.P pjås skrev:Hittade smidigt sätt att exportera data från Vattenfall. Kollade november 21 - mars 22 som innefattar månaderna med störst uppvärmningsbehov (iaf Sthlm) och fick fram att 23-06 vardagar och 23-07 helger i snitt ser ut att vara bra timmar att förlägga uppvärmning på om man inte har möjlighet att timprisoptimera mot verkligt spotpris.
Ungefär vad man hade gissat på om man hade räknat på det med röven och kritbit då?P pjås skrev:Hittade smidigt sätt att exportera data från Vattenfall. Kollade november 21 - mars 22 som innefattar månaderna med störst uppvärmningsbehov (iaf Sthlm) och fick fram att 23-06 vardagar och 23-07 helger i snitt ser ut att vara bra timmar att förlägga uppvärmning på om man inte har möjlighet att timprisoptimera mot verkligt spotpris.