P pjås skrev:
Är det någon som vet om det går att hitta snitt på timpriser, t.ex. ett år tillbaka? Alltså vad elen det senaste året i snitt kostat timme för timme över dygnet.

Tänker att det kan vara bra information för automationer som inte går att spotpris-styra men köra timers på så att man förhoppningsvis över längre tid utnyttjar dygnets mest förmånliga timmar.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

B BSOD skrev:
Men det är ju bara att skruva loss och mäta, hur många ohm motstånd man får vid en viss temp? Har du inte en multimeter är det läge att skaffa!
Mätte upp 1.2 kohm vid ca 47 grader.

Lutar åt en 3kohm då Tabell över temperatur, resistans och spänning för temperaturgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S super70 skrev:
[länk]
Tack! Hittar all historik men ingen beräkning av snitt för timpriser över dygnet. Men gissar att man måste exportera ut all data dag för dag och beräkna den själv i så fall.

P pjås skrev:
Tack! Hittar all historik men ingen beräkning av snitt för timpriser över dygnet. Men gissar att man måste exportera ut all data dag för dag och beräkna den själv i så fall.
Bara å välja dag istället för timme?

S super70 skrev:
Bara å välja dag istället för timme?
Men då får man snittpris för dagen. Jag kanske formulerade mig otydligt. Tänker mig en tabell där man kan se vad elen i snitt kostat kl. 00-01, 01-02… osv det senaste året.

24 st snittpriser helt enkelt för att kunna se vilka timmar under dygnet som är relativt billigast över tid.

Ja det var värre

P pjås skrev:
Men då får man snittpris för dagen. Jag kanske formulerade mig otydligt. Tänker mig en tabell där man kan se vad elen i snitt kostat kl. 00-01, 01-02… osv det senaste året.

24 st snittpriser helt enkelt för att kunna se vilka timmar under dygnet som är relativt billigast över tid.
Det går att exportera sin historiska förbrukning från Tibber i en speciell excell fil, Då får man sin förbrukning, aktuellt kW pris, och kostnaden, tror även momsen fanns med i en kolumn. Sen får du sortera upp filen lite så du kan få ut medelpris per timme. På köpet kan du ju få ut din medel förbrukningsprofil. Just nu kommer jag tyvärr inte åt vart du får tag i filen bara. Jag fick den av Tibbers support. Finns säkert någon här som kan dela den.

• Gilla
pjås
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Det går att exportera sin historiska förbrukning från Tibber i en speciell excell fil, Då får man sin förbrukning, aktuellt kW pris, och kostnaden, tror även momsen fanns med i en kolumn. Sen får du sortera upp filen lite så du kan få ut medelpris per timme. På köpet kan du ju få ut din medel förbrukningsprofil. Just nu kommer jag tyvärr inte åt vart du får tag i filen bara. Jag fick den av Tibbers support. Finns säkert någon här som kan dela den.
Testa denna länk:
http://tibber.com/en/tibber-export

Tack! Ska kolla på det. Hittade denna så länge också. ”Stickprov” men ger väl en konkrekt fingervisning i alla fall.

Stapeldiagram som visar varierande spotpriser per timme över ett dygn.

Hittade smidigt sätt att exportera data från Vattenfall. Kollade november 21 - mars 22 som innefattar månaderna med störst uppvärmningsbehov (iaf Sthlm) och fick fram att 23-06 vardagar och 23-07 helger i snitt ser ut att vara bra timmar att förlägga uppvärmning på om man inte har möjlighet att timprisoptimera mot verkligt spotpris.

P pjås skrev:
Hittade smidigt sätt att exportera data från Vattenfall. Kollade november 21 - mars 22 som innefattar månaderna med störst uppvärmningsbehov (iaf Sthlm) och fick fram att 23-06 vardagar och 23-07 helger i snitt ser ut att vara bra timmar att förlägga uppvärmning på om man inte har möjlighet att timprisoptimera mot verkligt spotpris.
Jo med något års erfarenhet av timpris så är det min bild oxå. Sen har vi ju så gott som varje vardag en sänka mellan 10 och 16. Tror man kommer mycket långt på att styra med icke smarta timers på dessa tidsintervaller. Någon dag kanske det blir lite fel men 9 av 10 dagar är det nog rätt.

• Gilla
pjås
  • Laddar…
S super70 skrev:
Lutar åt en 3kohm då [bild]
Då hade du rätt (y).
Är de så billiga kan man ju köpa några olika om det inte skulle räcka. Någon bra sida för köp? Sett även att det finns termistor, samma sak som ntc givare, ser lite annorlunda ut än tråden jag har idag som givare.

T
P pjås skrev:
Ungefär vad man hade gissat på om man hade räknat på det med röven och kritbit då? :p

Någon mer som möts av detta idag angående gårdagens siffror?

Skärmavbild av energiförbrukningsapp visar ingen förbrukning för den tidigare dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.