För mig funkar det kanon. Har gjuten golvvärme i en enplansvilla på 126kvm i södra Sverige och har haft problem vid snabba växlingar runt höst/vår då plattan blir kall eller varm. Jag upplever att temperaturen blir jämnare och problemen kommer mer sällan, så det har helt klart hjälpt. Jag har även sänkt min energiförbrukning med 30% vilket känns otroligt bra. Efter bara 10 månader har den redan betalt för sig.K kjork skrev:
Tack För svar.M matca484 skrev:För mig funkar det kanon. Har gjuten golvvärme i en enplansvilla på 126kvm i södra Sverige och har haft problem vid snabba växlingar runt höst/vår då plattan blir kall eller varm. Jag upplever att temperaturen blir jämnare och problemen kommer mer sällan, så det har helt klart hjälpt. Jag har även sänkt min energiförbrukning med 30% vilket känns otroligt bra. Efter bara 10 månader har den redan betalt för sig.
har du en eller flera innegivare?
Känslan är att tempen blir bra i det rummet där givaren är men i resten av huset så kan det bli för varmt eller för kallt. Något du upplevt?
Jag har en givare och har absolut olika temperaturer i olika rum men jag har en ”naturlig” skillnad på olika rum på grund av hur golvvärmen värmer. Har som mest haft skillnad på 2-3 grader mellan rum. Tror inte fler givare kan påverka eftersom det eftersom du inte kan värma bara i ett specifikt rum med golvvärme.K kjork skrev:
Jag rekommenderar mer än en givare, du kan välja att styra på snittet av givarna och detta blev väsentligt bättre för mig.K kjork skrev:
man skulle väl kunna sätta innegivaren i det rummet som blir kallast och sedan strypa övriga mha rumstermostater. Alternativt sätta innegivare i de två rum som blir svalast.M matca484 skrev:Jag har en givare och har absolut olika temperaturer i olika rum men jag har en ”naturlig” skillnad på olika rum på grund av hur golvvärmen värmer. Har som mest haft skillnad på 2-3 grader mellan rum. Tror inte fler givare kan påverka eftersom det eftersom du inte kan värma bara i ett specifikt rum med golvvärme.
känns som vi har hyfsat lika förutsättningar. Jag har också golvvärme i hela huset inkl garage. Ett plan. Just nu lider jag av att två hörnrum tenderar att bli svalare än övriga huset och således har jag ställt kurvan efter de två rummen vilket medför att framlednigstempen är lite för hög i majoriteten av huset.D djac skrev:
min tanke vid ett ev inköp är att jag placerar innegivaren i det rummet som blir svalt och sedan stryper övriga slingor manuellt med rumstermostater. Alt sätter jag den i största varmaste rummet och ser vad som händer.
Hoppar in i denna tråden. Folk verkar rekommendera denna mackapär.
Men då den är ganska dyr så är där ju några viktiga frågor. Har bergvärme IVT greenline från 2002. Inte dags riktigt ännu att byta den. Men jag är ändå intresserad att dra ner förbrukningen.
Då vi även eldar i kamin när vi är hemma så vill man ju inte att pumpen jobbar för att ge oss värme.
Men då är frågan, om man sätter innegivaren i närheten av kaminen (inte bredvid) så den känner av värmen där kaminen är, kommer pumpen isåfall vara helt stängd? Övrig tid vill vi max ha 16 grader.
Kan man ens räkna hem denna? Har hittat den för 4500 kr men det är mycket pengar om man inte kan räkna hem det.
Tanken är om det går till på det viset att ha timpris med styrning på pris.
Men då den är ganska dyr så är där ju några viktiga frågor. Har bergvärme IVT greenline från 2002. Inte dags riktigt ännu att byta den. Men jag är ändå intresserad att dra ner förbrukningen.
Då vi även eldar i kamin när vi är hemma så vill man ju inte att pumpen jobbar för att ge oss värme.
Men då är frågan, om man sätter innegivaren i närheten av kaminen (inte bredvid) så den känner av värmen där kaminen är, kommer pumpen isåfall vara helt stängd? Övrig tid vill vi max ha 16 grader.
Kan man ens räkna hem denna? Har hittat den för 4500 kr men det är mycket pengar om man inte kan räkna hem det.
om du har denna mackapär som du beskriver så bör du ha ett elavtal på timme. Alltså timspot. Jag tror med vinterns priser att du kan räkna hem den efter ett år om du har en ”dum” värmepump i dagsläget.? Rkarlsson skrev:Hoppar in i denna tråden. Folk verkar rekommendera denna mackapär.
vill du att mackapären ska ta hänsyn till att ni eldar i kaminen så ska den finnas i närheten men som du skriver, inte bredvid. Innegivaren är trådlös så placera den där ni verkligen vill ha 16 grader samtidigt som den kan märka av värmen som blir när ni eldar.
Du drar förmodligen inte ned förbrukningen men du kommer förbruka när elen är billig och inte när den är dyr. Om det ens behövs pga er eldning.
jag gissar att ni kommer räkna hem denna produkt inom ett år med ett elavtal på timme.
sitter ni på ett fast avtal till låg kostnad idag så byt inte.
Spännande tråd! Har köpt Ngenic från Tibber med en extra innehavare men har inte installerat den än då värmen är avstängd men har liknande förutsättningar som er tidigare här. Bergvärme thermia villa 75 med 20 år på nacken. Gjuten platta med värme nedervåning 100 kvm. Radiatorer övervåning och separata ingjutna vattenburna slingor i badrummen nere och uppe. Har modern kakelugn med fläkt i centralt rum nedervåningen som vi vill använda hårt till vintern. Ska bli intressant att se hur trögheten kan hanteras av systemet. Planerar väl att sätta en givare på nedervåningen i stora centrala rummet med kakelugnen och en centralt placerad på övervåningen. Kör med spotpris från Tibber och köpte även Ngenic därifrån till bra pris.
Helt enkelt inte fått tummen ur än. Fick den för ett par veckor sen och har varit lite andra saker på att göra listan samt semester. Men bra poäng, ska installera den imorrn! Håller på och lär mig nyinstallerade solcellsanläggningen också så mycket nytt kul har en styrning till lvp i garaget från Tibber som ska installerad också med samma funktionalitetK kjork skrev: