Har du ställt in att den skall justera utifrån elpriset? Den funktionen var ej aktiv hos mig. Sen verkar den mest ta hänsyn till dyrt kontra billigt för dagen och kommande dygn. Har svårt att se att den kan ta hänsyn till längre perspektiv än så. Men har bara haft igång den ett par dagar här.B Brämpa skrev:
Utomhus givaren är naturligtvis kvar. Installations manualen var enkel och tydlig att följa. Men innegivaren verkar gå att ha kvar bara den ej är aktiv i styrningen av värmepumpen.B BSOD skrev:De använder ju utomhusgivaren för att mäta utimhustemp hos dig. Den kan du inte ta bort.
Ev. Kan de justera gränser om du kontaktar dem, har förstått att de har en del parametrar som de kan justera som vanliga användare inte får se.
Hos mig funkar elprisstyrningen klockrent. Är det väldigt billig el på natten och dyr på dagen, så drar den på så blir ca 0.5C varmare än vanligt inomhus på morgonen. Och typiskt på kvällen så släpper den ner tempen med runt 0.5C under börvärdet, och gasar på när elen börjar bli billig igen.
Är det jämna priser så kör den jämnt och fint.
Vår temperatur inne har pendlat med +-1,5° från målvärdet. Men det kanske är en del i systemet att lära sig trögheten i huset? Får skicka ett mail till supporten.
Ja gör det. Låter lite konstigt. Så mycket rör sig inte min inomhustemp. Sista 10 timmarna var det som mest 0.7C diff mot börvärde, och det var när det blåste rätt mycket (har dåliga fönster).A Anderscurl skrev:Utomhus givaren är naturligtvis kvar. Installations manualen var enkel och tydlig att följa. Men innegivaren verkar gå att ha kvar bara den ej är aktiv i styrningen av värmepumpen.
Vår temperatur inne har pendlat med +-1,5° från målvärdet. Men det kanske är en del i systemet att lära sig trögheten i huset? Får skicka ett mail till supporten.
Jag tycker det är lite dumt att man bara kan slå av och på elprisstyrning. Det borde vara en glidande skala från lite optimering hög komfort till maximal besparing - stor påverkan på komfort. Men det funkar rätt ok kan jag tycka.
Eller så köper man en Broadlink RM4 (eller mini, eller RF, då med RF signal) och programmerar den med "underhållsvärme".
Jag har lagt det så på stugan och det har fungerat bra. Jag har en knapp i Broadlink App'en för 8 grader, och en för 22 grader. Ofta ställer jag 8 grader när vi åker därifrån men praktiskt om jag råkar glömma eller någon lånat stugan.
Nackdelen förstås är att man inte får någon feedback om det faktiskt hänt eller inte men jag har en tempsensor som jag kan fråga om temperaturen så jag ser om det sjunker/ökar och annars får jag "trycka" igen.
Jag har lagt det så på stugan och det har fungerat bra. Jag har en knapp i Broadlink App'en för 8 grader, och en för 22 grader. Ofta ställer jag 8 grader när vi åker därifrån men praktiskt om jag råkar glömma eller någon lånat stugan.
Nackdelen förstås är att man inte får någon feedback om det faktiskt hänt eller inte men jag har en tempsensor som jag kan fråga om temperaturen så jag ser om det sjunker/ökar och annars får jag "trycka" igen.
Jag frågade supporten om det och man kan be dem ändra hur mycket elprisstyrningen griper in. Och de planerar att exponera den kontrollen i appenB BSOD skrev:Ja gör det. Låter lite konstigt. Så mycket rör sig inte min inomhustemp. Sista 10 timmarna var det som mest 0.7C diff mot börvärde, och det var när det blåste rätt mycket (har dåliga fönster).
Jag tycker det är lite dumt att man bara kan slå av och på elprisstyrning. Det borde vara en glidande skala från lite optimering hög komfort till maximal besparing - stor påverkan på komfort. Men det funkar rätt ok kan jag tycka.
Har frånluftsvärmepump med golvvärme på bottenplan och radiatorer på plan 2 samt 3. Ngenic tune fungerade tyvärr inte alls i mitt fall. Gick från 40 kwh till 65 först och efter två intrimningar från supporten var vi överens om att det varken gav bättre komfort eller besparing. Fick dock pengarna tillbaka från tibber, så det har kostat tid och en del el att prova.
Funderar på om det lirar dåligt för att kurvan redan är bra intrimmad och att den inte förstår att pannan har 2h fördröjning innan elpatron går in.
Funderar på om det lirar dåligt för att kurvan redan är bra intrimmad och att den inte förstår att pannan har 2h fördröjning innan elpatron går in.
Kan de berätta hur det yttrade sig, på vilket sätt påverkade nGenic-styrningen pannan, vad tror du ledde fram till de dåliga resultaten?cardazio skrev:Har frånluftsvärmepump med golvvärme på bottenplan och radiatorer på plan 2 samt 3. Ngenic tune fungerade tyvärr inte alls i mitt fall. Gick från 40 kwh till 65 först och efter två intrimningar från supporten var vi överens om att det varken gav bättre komfort eller besparing. Fick dock pengarna tillbaka från tibber, så det har kostat tid och en del el att prova.
Fick tyvärr aldrig något bra svar på varför, men de har haft ett par fall tidigare med kombinationen frånluftsvärmepump, värmegolv och radiatorer för det inte fungerat.D djac skrev:
Tänker mig att den ville ladda på med värme för att sedan kunna sänka temperaturen, men det skedde inte vid rätt tidpunkter sett till elpriset och komfort och förbrukning blev starkt försämrad. Troligen ville den få till mycket snabbare förändringar i temperaturen än vad som är möjligt i vårt radhus.
Jag är glad att vi kopplade bort det nu i alla fall. Började undra om detta kan förkorta livslängden på kompressorn att man manipulerar på detta sätt (eftersom svängningarna blir större för pannan).
Bästa är nog om det styrs av en smart pump så att pannan har all info när styrning sker inkl. kontroll över hur och när elpatron/kompressor jobbar. Blir en sådan när det är dags att byta om några år.