Jag har "löst" problemet med solinstrålning med att sätta innegivaren i ett rum åt öster, så om det är en solig dag hinner systemet dra ner redan innan det har blivit som varmast. Funkar väldigt bra. Har vattenburet system.
 
B
rätt placering av givare som ovan, + att jag ibland går in och "hjälper" systemet genom att sänka börvärdet lite i förväg när jag ser att mycket sol är på gång in, med start ökade utomhustemp.

(jag tycker det är bättre att det blir lite kyligt inne en stund innan soliga dagarna, jämfört med att det blir för alldeles för varmt).

en bra reglering kommer man bara så långt med. Fysikens lagar gäller ju alltid, och tröghet gör ju att man ibland får välja på om man ska ha det lite för varmt eller lite för kallt en period.
 
Funderar på att skaffa en ngenic tune för att bättre reglera värmen och ett par funderingar:
1: givaren är trådlös antar jag? Hur bra är räckvidden?
2: var den enkel att installera?
 
  • Gilla
joob
  • Laddar…
Tjena,

Ja givaren är trådlös och jag upplevde systemet som mycket lätt att installera. Bra och tydliga instruktioner.
Inga problem med räckvidd heller.
 
Tja!

Någon som har erfarenhet av Tado? Har funderingar på om det går att installera till en frånluftsvärmepump (IVT 840). Som jag förstår det byter man externa rumsgivare mot en digital termostat från Tado som är uppkopplad vi en brygga. Därtill borde man kunna byta utomhusgivare mot Tados ”extention kit” så att man då även kan styra värmepumpens uppvärmning och integrera i Tibber.

Vet någon för övrigt om man kan installera dessa själv eller behövs behörig elektriker? Är det mao 230V i bef. termostater?
 
Det är inte 230 i en vanlig inne/utegivare så enligt elsäkerhetsverket är det fritt fram. Sen kan ju tillverkaren ha krav på eventuell behörighet/kunskap för att garantier etc ska gälla.
 
J Jensa86 skrev:
Det är inte 230 i en vanlig inne/utegivare så enligt elsäkerhetsverket är det fritt fram. Sen kan ju tillverkaren ha krav på eventuell behörighet/kunskap för att garantier etc ska gälla.
Tack för svar!

Ja det borde väl var en återkommande fråga då vad gäller all ”manipulation” av värmepumpar och vattenberedare, just det där med garantin, oavsett om det är Tado, Sensibo eller Ngenic.

Extern rumsgivare är väl bara att byta tillbaka men utomhusgivaren gissar jag att man måste klippa såvida man inte kommer åt att skifta direkt från uttagen på styrkortet.

Skulle det kunna vara några risker med installation av dessa typer av produkter? Alltså att värmepumpen skulle kunna ta skada dvs.
 
Är det för övrigt någon större skillnad på Ngenic och Tado? Båda verkar manipulera signalen från utegivaren samt ha en inomhustermostat, bara att Tado även kan byta ut en trådad extern inomhusgivare medan Ngenic enbart kan användas trådlöst.

På Ngenics sida kan man enkelt se att deras produkt är kompatibelt med olika värmepumpar, som frånluft, bergvärme etc. men jag antar att även Tado kan det eller?
 
Båda givarna är på min värmepump (CTC GSI 12) kopplade i den fina elinstallationspanelen högst upp, där är det bara att koppla loss de gamla och sätta i de nya. Och då återställa omvänt ifall man skulle vilja.

Nu har jag ingen av de du nämner men då jag gjort en egen smart givare själv vet jag ju i alla fal hur det i teorin fungerar och svaret är väl att det ska väl egentligen inte kunna riskera nått tycker jag, men det beror ju lite på hur det är gjort. I vanliga fall är det ju en analog termistor som ändrar resistans efter omgivande temperatur, går den sönder blir det väl i 99% av fallen avbrott vilket värmepumpen tål. I mitt fall har jag bytt den till ett par digitala potentiometrar så jag kan ställa in resistansen själv. En sak som skulle kunna hända är ju att ifall potentiometrarna går sönder på ett visst sätt som gör att det blir 0Ohm i resistans så skulle ju värmepumpen kunna ta skada av det, dock har jag svårt att se att det skulle kunna bli kortslutning när de går sönder. Lär nog snarare bli avbrott istället likt termistorn. I mitt fall har jag ändå ett vanligt motstånd i serie då de potentiometrar jag köpte inte räcker till för spannet av temperatur jag vill sätta så då löser det ju sig med att det fortfarande finns där och motverkar kortslutning.

Så jag hade nog inte varit orolig för att använda de, dock vet jag inte om jag själv ser värdet i de men det är ju en annan fråga.
 
Ok tack för all info!
På Ngenics hemsida skriver de något i still med att termostaten inte är en del av värmepumpen och att det därför inte påverkar garantin…

Någon annan som har erfarenhet av Ngenic eller Tado? Såg också att även Netatmo har en liknande produkt.
 
B
Påverkar man värmepunpens upplevda utomhustemperatur, så kan vissa värmepumpar påverka avfrostningslogiken. I ett extremvärsta fall med negativt påverkad avfrostning, så når ju isen till slut fläkten.

Så teoretiskt så skulle man säkert i något osannolikt fall kunna skada värmepumpen. I praktiken händer det nog inte. Att sedan kräva att det ska gå på garanti känns tveksamt I just det fallet. Men sannolikheten för att en sådan sak ska inträffa känns mycket avlägsen.

Om det är ngt annat, typ kompressorhaveri får man l skruva bort ngetic innan reparatören kommer och lagar på garanti? Så slipper man diskussionen.
 
  • Gilla
pjås
  • Laddar…
Ngenic har gjort lite uppdateringar senaste tiden i appen och nu ser man även fuktdata från innegivaren (v2) på startsidan. Ser även att det går att läsa av signalstyrka från styrdosan och innegivaren om man har problem med kommunikationen mellan enheterna.
 
D
F fidde/blge skrev:
Ngenic har gjort lite uppdateringar senaste tiden i appen och nu ser man även fuktdata från innegivaren (v2) på startsidan. Ser även att det går att läsa av signalstyrka från styrdosan och innegivaren om man har problem med kommunikationen mellan enheterna.
Var hittar du signalstyrkan?
 
D djac skrev:
Var hittar du signalstyrkan?
Inne i appen (iOS), tryck på Inställningar, Ngenic Tune (Husnamn). Komponenterna dyker upp i en lista, tryck på respektive enhet för att se signalstyrka och batteristatus.

Ska bli intressant att se hur den kommer arbeta ihop med min Nibe Fighter i vinter och om den kan göra någon besparing, än så länge håller den stabil och jämn inomhustemperatur trots att utetemperaturen växlat ganska mycket senaste tiden.

Om någon mer här är intresserad att införskaffa Ngenic Tune kan jag tipsa om att den finns till rabatterat pris via Tibber om man är/blir kund. Skicka PM så kan jag skicka invite som gör att det blir 500 kr ytterligare i rabatt :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Hej, fundering på Ngenic som jag inte hittat svaret på. Lär sig Ngenic trögheten på värmesystemet i huset och läser den av väderprognosen så den ser hur temperaturen kommer att variera något dygn framåt i tiden? Endast med denna funktionalitet kommer värmesystemet kunna anpassa framledningstemperaturen i ett golvvärmesystem som har typ 8timmars tröghet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.