Mick3 skrev:
Är detta samma som Nexas?

[länk]
Tror inte det eftersom Z-wave verkar klara av att mäta energiåtgång samt klarar av 2500 W medan Nexa "fixar" 1500 W med sin och det står inget om energimätning hos Nexa....

Nexa trådlös mottagare med måttangivelser, max 1500W resistiv last och Z-Wave Plus märkning.

• Gilla
Mick3
  • Laddar…
Nobbe_1 skrev:
Tror inte det eftersom Z-wave verkar klara av att mäta energiåtgång samt klarar av 2500 W medan Nexa "fixar" 1500 W med sin och det står inget om energimätning hos Nexa....

[bild]

Var det jag befarade :(

Fast det e klart...
Nexa kan väl inte branda en utav tillverkarens bättre produkter.

Någon som hört något om uppdatering?

Har inte denna multisensor du skickade länk på. Jag har 2st Fibaro motionsensor multi, upplever att båda tar ca 3-4 sekunder innan ett senario börjar, vet dock inte om det är sensorn som är seg. Jag tror tyvärr mer att det är bridgen. Jag ser i aktivitetsloggen att sensorn blir aktiverad.

znobben skrev:
Har inte denna multisensor du skickade länk på. Jag har 2st Fibaro motionsensor multi, upplever att båda tar ca 3-4 sekunder innan ett senario börjar, vet dock inte om det är sensorn som är seg. Jag tror tyvärr mer att det är bridgen. Jag ser i aktivitetsloggen att sensorn blir aktiverad.
Om det är pingisbollsmodellen (kan gälla andra modeller med) behöver du ändra inställningar (+ att det är modellen som dödar bridgen).

Den är med standardkonfigureringen inställd på att den måste detektera rörelse minst 2, eller om det var 3, gånger inom 15 sekunder och även att den sover 3 sekunder efter en detektering. Detta ger mist 3 sekunder för att trigga ditt scenario. Det går att ställa in med parametrar så att det räcker med en detektering. Detta kommer även att öka batteriförbrukningen.

Jag använde min till att tända en lampa när man kommer in i garaget och då är fördröjningen rätt irriterande men med ändringarna blev det OK i en timme typ innan bridgen blir trög. Får hoppas att nästa FW uppgradering råder bot på det problemet med Fibarogivaren då så länge den inte är med funkar nog allting annat som det skall.

TeroM skrev:
Om det är pingisbollsmodellen (kan gälla andra modeller med) behöver du ändra inställningar (+ att det är modellen som dödar bridgen).

Den är med standardkonfigureringen inställd på att den måste detektera rörelse minst 2, eller om det var 3, gånger inom 15 sekunder och även att den sover 3 sekunder efter en detektering. Detta ger mist 3 sekunder för att trigga ditt scenario. Det går att ställa in med parametrar så att det räcker med en detektering. Detta kommer även att öka batteriförbrukningen.

Jag använde min till att tända en lampa när man kommer in i garaget och då är fördröjningen rätt irriterande men med ändringarna blev det OK i en timme typ innan bridgen blir trög. Får hoppas att nästa FW uppgradering råder bot på det problemet med Fibarogivaren då så länge den inte är med funkar nog allting annat som det skall.
Sen jag kopplade ur min fibaro pingisboll så är min bridge stabilare än den någonsin varit.
(1,5 veckor uptime säger iofs inte mycket)

• Gilla
matteburk och 1 till
  • Laddar…
Måste bridgen vara uppkopplad för att fungera?
Om inte, kräver någon funktion att den måste vara uppkopplad förutom då självklart fjärrstyrningen?

Den behöver vara uppkopplad när du registrerar den som din och om du vill kunna styra via app eller fjärrstyra. Scenarion och automationer funkar utan uppkoppling så har du uppkopplat under konfigurering kan du dra ur LAN kabeln efter.

EDIT: Bara för att säkerställa gjorde jag precis detta. Gick bra att styra via diverse knappar som triggar automationer som startar scenarion utan lokalt nätverk.

Alla händelser syntes i loggen när bridgen var tillbaka i nätet.

Skärmdump av en aktivitetslogg i en hemautomationsapp som visar händelser för belysning och poolstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Man kan ju tycka att de borde få snurr på den snart, jag har lurkat i den här tråden sedan den startades men inte vågat köpa en egen innan alla barnsjukdomar är fixade.
Ni som hållts mer med såna här saker, brukar det ta så här lång tid innan en tillverkare släpper en vettig fw?

De flesta tillverkare har större utvecklingsavdelning o testar mera. Notera att produkten än så länge är på svenska o för svenska marknaden. Kan vara så att vi är en del av deras betatestare

Det ser SvEngelskt ut i appen vad jag kan se. Är produkten helt utvecklad i Sverige eller är det enbart appen som gjorts av Nexa Sverige?

Min telefon är på engelska vilket ger en fin mix i appen. Kan säkert hänga ihop med utvecklingsmiljön med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.