Vi har (enl lantmäteriet och upplysningar vid köpet) inga servitut som belastar vår fastighet.
Ordinär villatomt, avstyckad och bebyggd i mitten av 70-talet. Inte del av samfällighet.
Vi köpte huset 2009 och såg en ”dosa” på en yttervägg på visning och när vi flyttade in och fick veta att det var till kabel-TV. Tänkte inte närmare på det eftersom vi skaffade parabol.
När vi skulle gräva ner el hittade vi vad som såg ut som en vattenslang som gick tvärs över tomten, mitt på gräsmattan. Ca 20 cm djupt.
Enl grannen var det kabel-TV och fick absolut inte grävas av eftersom det då slår ut TV för de som använder det.
Eg inget problem, vi bara grävde runt det och noterade att den fanns där, lite i vägen när vi grävde ner fiber men vi meddelade grävarna detta och de löste det utan att gräva av kabeln.
Men nu till frågan, vi funderar på att gräva upp gräsmattan för att lägga om den, kabel-TV går grunt (typ 15-20 cm under markyta), den går också in under vår plattsatta altan som vi i samma veva funderar på att ta upp och lägga om. Om vi skulle råka gräva av kabel-TV:n kan vi då bli skadeståndsskyldiga gentemot någon? Kan någon kräva att vi har kabeln kvar när det varken finns servitut eller samfällighet?
Enl grannen gick alla grannar samman och gjorde detta gemensamt, oklart när, men det verkar inte finnas något kabelägande företag.
Ordinär villatomt, avstyckad och bebyggd i mitten av 70-talet. Inte del av samfällighet.
Vi köpte huset 2009 och såg en ”dosa” på en yttervägg på visning och när vi flyttade in och fick veta att det var till kabel-TV. Tänkte inte närmare på det eftersom vi skaffade parabol.
När vi skulle gräva ner el hittade vi vad som såg ut som en vattenslang som gick tvärs över tomten, mitt på gräsmattan. Ca 20 cm djupt.
Enl grannen var det kabel-TV och fick absolut inte grävas av eftersom det då slår ut TV för de som använder det.
Eg inget problem, vi bara grävde runt det och noterade att den fanns där, lite i vägen när vi grävde ner fiber men vi meddelade grävarna detta och de löste det utan att gräva av kabeln.
Men nu till frågan, vi funderar på att gräva upp gräsmattan för att lägga om den, kabel-TV går grunt (typ 15-20 cm under markyta), den går också in under vår plattsatta altan som vi i samma veva funderar på att ta upp och lägga om. Om vi skulle råka gräva av kabel-TV:n kan vi då bli skadeståndsskyldiga gentemot någon? Kan någon kräva att vi har kabeln kvar när det varken finns servitut eller samfällighet?
Enl grannen gick alla grannar samman och gjorde detta gemensamt, oklart när, men det verkar inte finnas något kabelägande företag.
Jag vet faktiskt inte, vi fick fiber för 10 år sedan men det går ju inte att utesluta att någon (äldre) behåller kabel-TV.A AndersS skrev:
Jag vet inte ens hur jag skulle kolla det, vet inte vilka hus i området som är inkluderade eller om det bara är vår gata?
Vi har aldrig fått någon info om leverantör, kostnader eller sett något uttag inne som kan kopplas till kabel-TV.
Mina föräldrar hade det på 90-talet men de är en del av en samfällighet och det var denna som grävde och var ansvariga för tjänsten, vi är som sagt inte del av samfällighet.
Fråga grannen som verkar veta lite om vem som levererar (ev. levererade) tv-tjänster i kabeltv-nätet de bör ha koll på om det fortfarande är aktivt. Och om det slutar att fungera, tekniskt fel, avgrävning, etc, vem felanmäler/felanmälde man till? Har svårt att se något skadestånd om det inte finns några avtal.
Ni kan test med ledningskollen för att se vilken infrastruktur som finns i området och ägare, kan ju bli en träff med lite tur.
https://www.ledningskollen.se/
Ni kan test med ledningskollen för att se vilken infrastruktur som finns i området och ägare, kan ju bli en träff med lite tur.
https://www.ledningskollen.se/
Jag frågade runt liten för några pr sedan och då var det en granne som visste något men hon är oerhört oteknisk och hon hade fiber, hennes man hade haft koll på kabel men de är skilja utan kontakt längre så hon kunde inte hjälp mig. Finns två äldre par till på gatan, jag kan fråga dem, men om de inte vet är det nog ingen som vet något längre….A AndersS skrev:Fråga grannen som verkar veta lite om vem som levererar (ev. levererade) tv-tjänster i kabeltv-nätet de bör ha koll på om det fortfarande är aktivt. Och om det slutar att fungera, tekniskt fel, avgrävning, etc, vem felanmäler/felanmälde man till? Har svårt att se något skadestånd om det inte finns några avtal.
[länk]
Kan också vara en centralantennanläggning för marksänd TV.
Leta upp tv-uttaget i ditt hus och koppla in en tv och se om du får någon bild.
Mycket har hänt med dessa grejor de senare åren, dvs anläggningarna har avvecklats när fiber har dragits in.
Leta upp tv-uttaget i ditt hus och koppla in en tv och se om du får någon bild.
Mycket har hänt med dessa grejor de senare åren, dvs anläggningarna har avvecklats när fiber har dragits in.
Så som kabel-tv fungerar kan man egentligen inte ens koppla bort sitt kabel-tv-uttag utan att störa kommunikationen med grannarna längre bort i kedjan. Med andra ord skulle nån redan märkt om man plockade bort ditt uttag. Jag skulle gissa att inget längre i trafik. Å andra sidan, vad gör det för praktisk skillnad? Gör om gräsmattan, och var lite försiktig med kabeln, så kommer ju ingenting att hända, och skulle det göra det så är det ingen stor kostnad att åtgärda en koaxialkabel. Tror det i vilket fall att det inte skulle gå att påstå att du varit oaktsam etc.KristinaRT skrev:
Jag tror aldrig det har varit inkopplat i vårt hus, fg ägare uppgav att det fanns möjlighet till kabel-TV, men inte att det fanns.J Jocke Best skrev:Så som kabel-tv fungerar kan man egentligen inte ens koppla bort sitt kabel-tv-uttag utan att störa kommunikationen med grannarna längre bort i kedjan. Med andra ord skulle nån redan märkt om man plockade bort ditt uttag. Jag skulle gissa att inget längre i trafik. Å andra sidan, vad gör det för praktisk skillnad? Gör om gräsmattan, och var lite försiktig med kabeln, så kommer ju ingenting att hända, och skulle det göra det så är det ingen stor kostnad att åtgärda en koaxialkabel. Tror det i vilket fall att det inte skulle gå att påstå att du varit oaktsam etc.
Ute, på en mur finns denna dosa, kabeln går in i den och sedan direkt ut vidare till nästa tomt . Inget som går in i huset…

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enl ledningskollen finns bara vår fiberkabel (den har vi koll på) som går i 90 graders vinkel mot kalbel-TV-kabel.
Jag gissar att om du öppnar den dosan så finner du en T-koppling med en terminator på mittkopplingen. Om jag gissat rätt kan du ju prova att skruva av koaxen som går vidare och se om någon börjar skrika i granskapet fram mot kvällen. =)KristinaRT skrev:
Jag tror aldrig det har varit inkopplat i vårt hus, fg ägare uppgav att det fanns möjlighet till kabel-TV, men inte att det fanns.
Ute, på en mur finns denna dosa, kabeln går in i den och sedan direkt ut vidare till nästa tomt . Inget som går in i huset…
[bild]
Enl ledningskollen finns bara vår fiberkabel (den har vi koll på) som går i 90 graders vinkel mot kalbel-TV-kabel.
E Eld skrev:
😂😂😂T TypRätt skrev:
Tanken är lockande, jag gillar att veta hur saker fungerar och det är ju ett utmärkt experiment…
Jag har liknande på mitt hus. Friliggande villor utan servitut eller samfällighet ä. När vi flyttade in fanns misstänkt billig kabeltv indragen. Den driftades av en eldsjäl i intilliggande sanfällighet med radhus och någon gång hade man kommit överrens att dra kabel till vårt område också. Kabeln gick genom trädgårdarna i slinga från hus till hus och avgrenades in i till var och en Antagligen är det något sådant odokumenterat du har.
Vårt försvann när eldsjälen plötsligt gick bort och övriga i samfälligheten inte ville/kunde driva det. Kablar och låda på väggen finns kvar dock.
Vårt försvann när eldsjälen plötsligt gick bort och övriga i samfälligheten inte ville/kunde driva det. Kablar och låda på väggen finns kvar dock.
Aha, bor du möjligen på Fågelsång?U Ursidae skrev:Jag har liknande på mitt hus. Friliggande villor utan servitut eller samfällighet ä. När vi flyttade in fanns misstänkt billig kabeltv indragen. Den driftades av en eldsjäl i intilliggande sanfällighet med radhus och någon gång hade man kommit överrens att dra kabel till vårt område också. Kabeln gick genom trädgårdarna i slinga från hus till hus och avgrenades in i till var och en Antagligen är det något sådant odokumenterat du har.
Det finns en samfällighet mitt över vägen, kanske kabeln kommer därifrån?
Vet du om den är i bruka av någon (tex på samfälligheten) än? Jag skulle gärna ta bort den fula lådan om jag kunde…
Redigerat: