47 484 läst · 271 svar
47k läst
271 svar
NAS - HP Microserver Gen8 och FreeNAS
Det ska vara ~apa/.ssh/authorized_keys, men jag har dessutom beskrivit det felaktigt.b_hasse skrev:
"-i" flaggan påverkar inte vilken användare som försöker logga in, bara vilka nyckelfiler som ska användas. Anges inget annat används den användare man är inloggad som (ses med kommandot whoami).
Man kan logga in som en annan användare med t.ex "ssh user@server".
Servern tittar i hemkatalogen hos den användare som försöker logga in. Om där finns en authorized_keys så ska det finnas ett entry som matchar den nyckelfil som används vid inloggningen. Användarnamnet som används för att hitta rätt authorized_keys behöver inte vara samma som står i .pub-filen och i authorized_keys. För att inloggningen ska lyckas krävs bara att .pub-filens information matchar ett entry i authorized_keys.
Att du lyckas med "ssh -i /data/ssh/replication 192.168.0.3" betyder bara att authorized_keys i din hemkatalog på servern har ett matchande entry. Du måste ta reda på vilken användare som försöker logga in vid replication för att hitta rätt authorized_keys.
Någon som är intresserad av en ny, oanvänd Intel Xeon E3 1220L 20W processor till sin gen8? Har en att sälja i så fall.
Vet inte om jag bryter mot någon regel, men jag har letat efter ljus och lykta efter en sån processor och skulle uppskatta om någon tipsat mig om en. Speciellt en ny ;-)
Pm:a mig. (OBS, lägst pris på e-bay för en sämre begagnad är 1000:-+ frakt, och tull så endast seriösa bud tack)
Vet inte om jag bryter mot någon regel, men jag har letat efter ljus och lykta efter en sån processor och skulle uppskatta om någon tipsat mig om en. Speciellt en ny ;-)
Pm:a mig. (OBS, lägst pris på e-bay för en sämre begagnad är 1000:-+ frakt, och tull så endast seriösa bud tack)
Kör samma hårdvarusetup ungefär men till min brandvägg istället, Sophos. HP microsverver Gen8 är en riktigt trevlig liten sak =)
Testade mkt freenas men kom aldrig överens med det och köpte en Synology DSM 1813+ ist, men freenas har sina ljusglimtar det med. =)
Testade mkt freenas men kom aldrig överens med det och köpte en Synology DSM 1813+ ist, men freenas har sina ljusglimtar det med. =)
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Försökte kicka igång MS idag, den har ju fått samla damm i 1 månad snart.
Hårdvarumässigt gick det på 10 minuter från att packa upp prylarna till att plugga in den i vägguttaget. Stoppade in en Sandisk Fit 16Gb USB internt att köra Freenas på utöver 2x3Tb rödingarna.
ILO'n är fantastisk, kör på ILO advanced. Lyckades dock inte uppdatera FW från 2.40 till 2.50, eftersom jag inte hittar några .bin filer när jag extraherar installationen från HPE download. Får kolla upp det närmare vid senare tillfälle.
Jag har bara 4Gb RAM och FreeNAS rekommenderar minst 8Gb, jag beställde en 8Gb sticka från Dustin ihop med Routern och lite annat i helgen, det stod att den skall finnas i lager men när bekräftelsen kom så vart den restnoterad Ingen leveranstid från Dustin ännu.
Tänkte försöka installera FreeNAS ändå och åtminstone konfigurera saker & ting.
Jag brände FreeNAS IMG till en annan 8Gb Sandisk sticka med Win32DiskImager, men MS lyckades aldrig boota från denna.
Till slut gav jag upp och tänkte bränna om stickan, men nu verkar den vara korrupt, kan inte öppna enheten, eller formatera den eller något. Så Stickan har mulat vad det verkar, den fungerade innan bränningen då jag backade det som låg på den. Nåja, får åka och köpa en ny imorgon och hoppas på större framgångar.
Hårdvarumässigt gick det på 10 minuter från att packa upp prylarna till att plugga in den i vägguttaget. Stoppade in en Sandisk Fit 16Gb USB internt att köra Freenas på utöver 2x3Tb rödingarna.
ILO'n är fantastisk, kör på ILO advanced. Lyckades dock inte uppdatera FW från 2.40 till 2.50, eftersom jag inte hittar några .bin filer när jag extraherar installationen från HPE download. Får kolla upp det närmare vid senare tillfälle.
Jag har bara 4Gb RAM och FreeNAS rekommenderar minst 8Gb, jag beställde en 8Gb sticka från Dustin ihop med Routern och lite annat i helgen, det stod att den skall finnas i lager men när bekräftelsen kom så vart den restnoterad Ingen leveranstid från Dustin ännu.
Tänkte försöka installera FreeNAS ändå och åtminstone konfigurera saker & ting.
Jag brände FreeNAS IMG till en annan 8Gb Sandisk sticka med Win32DiskImager, men MS lyckades aldrig boota från denna.
Till slut gav jag upp och tänkte bränna om stickan, men nu verkar den vara korrupt, kan inte öppna enheten, eller formatera den eller något. Så Stickan har mulat vad det verkar, den fungerade innan bränningen då jag backade det som låg på den. Nåja, får åka och köpa en ny imorgon och hoppas på större framgångar.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Svarar på mitt eget inlägg
Hittade senaste FW till iLO4 i win 2012 R2 filen, inte helt lätt att navigera efter rätt FW må jag säga.
Jag avbeställde minnet från Dustin och hämtade ett från Webhallen idag, så nu sitter det 4+8Gb i maskinen.
Köpte nytt USB minne, och det gick alldeles ypperligt att installera Freenas denna gången.
Tog en stund innan jag fick igång en share, det var ju inte helt rookievänligt med FreeNAS.
Får labba mer i helgen och sätta upp fler shares för olika ändamål
Hittade senaste FW till iLO4 i win 2012 R2 filen, inte helt lätt att navigera efter rätt FW må jag säga.
Jag avbeställde minnet från Dustin och hämtade ett från Webhallen idag, så nu sitter det 4+8Gb i maskinen.
Köpte nytt USB minne, och det gick alldeles ypperligt att installera Freenas denna gången.
Tog en stund innan jag fick igång en share, det var ju inte helt rookievänligt med FreeNAS.
Får labba mer i helgen och sätta upp fler shares för olika ändamål
Redigerat:
HERREGUD! Det har nått Norge ...tompaah7503 skrev:Ransomware (program som krypterar dina filer och kräver betalt för att låsa upp filerna) får man genom att klicka igång programmet på sin dator, mot bättre vetande. På ett eller annat sätt blir man lurad till att klicka igång det.
Undantagslöst har jag sett detta hos användare som inte förstår att mailet från postn0rd@novosibirsk.freemail.ru inte är från PostNord.
En sådan infektion kan bara kryptera de filer som programmet har access till under dess rättighetsnivå. Om det är du som kör det, kan den komma åt allt du kan. Bästa sättet är alltså att lagra backuperna med ett konto som används bara till det och inte används till annat.
Och ja, det har hänt, att ransomware ändrar på filerna så pass många gånger att även när man ställt in att datorn ska spara 8-10 versioner bakåt så är alla tidigare versioner sönderkrypterade.
Jag antar jag måste följa svensk handledning
Handlar det om cryptolocker http://onenet.se/guider/cryptolocker/ eller crypt0l0cker http://onenet.se/guider/crypt0l0cker/?Niis skrev: