Har inte kikat på specarna ska jag ärligt erkänna, men är dessa så pass kraftfulla att man kan köra enklare windowsapplikationer på dem? Har en applikation som rullar fint på en rätt gammal laptop som jag skulle behöva flytta innan den dör nämligen.

M
mexitegel mexitegel skrev:
Har inte kikat på specarna ska jag ärligt erkänna, men är dessa så pass kraftfulla att man kan köra enklare windowsapplikationer på dem? Har en applikation som rullar fint på en rätt gammal laptop som jag skulle behöva flytta innan den dör nämligen.
Med en modern 2,6GHz Celeron-processor och 4GB ram så piskar den nog din laptop utan problem skulle jag säga :)
Antagligen lite mer driftsäker också ;)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vilket os? Linux? kör backup med crashplan på Windows idag, men jag är är kass på Linux så frågan om jag kommer orka få till denna, ska man ha Windows licens blir det väl mkt dyrare?

Chaly
J JohanLun skrev:
Vilket os? Linux? kör backup med crashplan på Windows idag, men jag är är kass på Linux så frågan om jag kommer orka få till denna, ska man ha Windows licens blir det väl mkt dyrare?
Jag kör crashplan på min ubuntuserver. Var inte så mycket meck att få till. Mer eller mindre bara att installera och köra.

Kom på jag kör Plex åxå...

Chaly
J JohanLun skrev:
Kom på jag kör Plex åxå...
Plex rullar på fint på ubuntu. Men min server har en Intel E3-1226V3. Inga problem alls med transcoding till iallafall 3 samtidiga klienter.

Kanske ska beställa då? Förutom en disk, vad mer behövs?

Chaly Chaly skrev:
Jag kör crashplan på min ubuntuserver. Var inte så mycket meck att få till. Mer eller mindre bara att installera och köra.
Jag försöker fatta hur crashplan funkar. Det verkar i huvudsak vara en molntjänst, men ska tydligen gå att använda lokalt helt gratis. När du kör crashplan på ubuntu, är det då en klient till molntjänsten eller är det en lokal server som hanterar crashplan-backup från dina övriga enheter?

Chaly
B b_hasse skrev:
Jag försöker fatta hur crashplan funkar. Det verkar i huvudsak vara en molntjänst, men ska tydligen gå att använda lokalt helt gratis. När du kör crashplan på ubuntu, är det då en klient till molntjänsten eller är det en lokal server som hanterar crashplan-backup från dina övriga enheter?
Det är en klient som kan lagra lokala filer i molnet och också ge plats på den lokala disken för andra klienter (egna datorer med crashplan installerat eller t.ex. en kompis som också kör crashplan).

Redigerat:
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Det är ett prisvärt sätt att backupa till molnet, obegränsat data, och som nämns så går det att bara backupa till en "kompis" eller en annan egen dator, men då med mindre funktionalitet.

Efter googling verkar den klara att transkoda 1 HD ström. Jag har inget UHD material än, (verkar bara vara netflix och youtube som har ju det). Jag misstänker att har man rätt format så behöver servern inte jobba så hårt, de är när formatet är fel som den måste transkoda? Framförallt så är plex nåt jag inte använder så mycket, men min "server" måste klara det drägligt...

Är det nån som vet om det går att hitta en linux installation som funkar på denna server som förutom att funka som NAS dessutom kan köra crashplan klienten och PLEX?

För dom ändamålen kan du använda de flesta vanligare linuxvarianterna och säkerligen de flesta ovanliga också. Jag hade valt ubuntu server 16.04 (LTS). Det är inte bara för att jag är bekant med den men också för att den fungerar väldigt bra med Plex och är enkel att hitta tips och lösningar till om man stöter på problem eftersom den är väldigt vanlig.

Gällande Plex och transcoding kommer man långt om man har moderna klienter och vettiga videoformat precis som du skriver. Det mesta av mitt material är h264 och det klarar i stort sett alla klienter att köra "direct play" på eller åtminstone "direct stream" på videon. "Mindre" klienter som iOS och Androidklienter klarar sig oftast med att transcoda endast ljudet vilket inte alls är speciellt krävande för servern. Om din server bara klarar en HD-transcode kan den enkelt köra en hel drös direkta avspelningar. I värsta fall kan man alltid låta servern spara "optimerade" versioner av populärt material för att undvika transcodes men det kräver såklart lite mer utrymme på disken.

Kör mest via plexappen i samsung tizen TV, har försökt med plex för PS3, och tror jag testade med chromecast och xbox360 (alla på den andra TVn som inte har tizen) och jag vet inte riktigt vad som klarar vad... Dock kör jag idag på en celeron på en miniPC och det mesta funkar ok...

Är det någon som kör VMware ESXi på sin microserver? Funderar på att köpa en till och ha som allmän hobbyburk förutom den som går med FreeNAS nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.