187 läst · 3 svar
187 läst
3 svar
NAS eller bygga eget med Raspberry Pi för Plex?
Jag har en gång i tiden betalat livstid licens för Plex men inte använt det på många år. Nu vill jag av olika anledningar köra igång en Plexserver igen för jag kunna streama 1080p i nätverket via kabel men jag vill också kunna streama mp3 till telefonen.
Är det onödiga pengar att köpa en ny NAS och i så fall vilken? Eller är det bättre att satsa på en Raspberry Pi och en extern HD? Jag behöver egentligen inte en massa lagringsutrymme, bara typ 1 TB för mina filmer och ljudfiler. Hur ska jag tänka?
Är det onödiga pengar att köpa en ny NAS och i så fall vilken? Eller är det bättre att satsa på en Raspberry Pi och en extern HD? Jag behöver egentligen inte en massa lagringsutrymme, bara typ 1 TB för mina filmer och ljudfiler. Hur ska jag tänka?
Det måste gå utmärkt med raspberry PI med HD. Eller med någon gammal laptop.Müssli skrev:
Jag har en gång i tiden betalat livstid licens för Plex men inte använt det på många år. Nu vill jag av olika anledningar köra igång en Plexserver igen för jag kunna streama 1080p i nätverket via kabel men jag vill också kunna streama mp3 till telefonen.
Jag körde tidigare Plex på en RPi 3 med 8GB minne men det fungerade inte så bra. Mycket hack och störningar så jag köpte en beggad laptop på Blocket med en i5 CPU och SSD disk och det rullar på bra....
Jag har en vanlig extern USB disk kopplad till laptopen. USB disk och RPi fungerar inte heller så bra, åtminstone utan en extern "powered" USB hub
Jag har en vanlig extern USB disk kopplad till laptopen. USB disk och RPi fungerar inte heller så bra, åtminstone utan en extern "powered" USB hub
En gång i tiden fans den NAS för bit under 2000:- men idag är även instegsmodellerna rätt dyra och urvalet mycket mindre.anders07 skrev:
Jag körde tidigare Plex på en RPi 3 med 8GB minne men det fungerade inte så bra. Mycket hack och störningar så jag köpte en beggad laptop på Blocket med en i5 CPU och SSD disk och det rullar på bra....
Att det hackar på RPI3 är inte så förvånande då det mesta av datatransporten - även internt mellan chippen gick över en USB2-buss och det flaskhalsar om man skall läsa från tex. USB-disk och sedan skyffla ut på en ethernet-port samtidigt. USB är heller inte en dubbelriktad bus så både läsning och skrivning tar upp utrymme på samma trådpar i en överföring - dvs. om man antar USB2 är satt praktiskt 30 MB/s användbart så går 15 MB/s i läsning från lagringen och 15 MB/s i skrivning mot Ethernet-porten så blir den faktiska överföringshastigheten bara 15 MB/s pga. kapcitetsflaskhalsen över USB2-bussen.
Med RPI-4 så är dessa bekymmer i stort sett borta och man kan ha ca 90% av vad en rätt dyr köpe-NAS ger ut på sin GB-Ethernet i överföringskapacitet och samtidigt hämta data från 2 USB3-diskar parallellt i RAID1 utan att det flaskar - kör man 3 USB3-diskar (då via en USB3-hub) och fler med RAID-5 blir inte lasten högre utan tom lite lägre i IO mot lagringen
Så skall du bygga en mini-NAS på RPI-plattform så välj en RPI4 och då helst med 4 GB RAM som minst, 8 GB om man känner att man har råd med det och då överträffar de flesta köpe-NAS i RAM-storlek i deras instegsmodeller och även en bit upp i de bättre konsumentklasserna. RAM är gott när man pratar om nätverksbaserad lagring, ju mer ju bättre ;-)
Med RPI-4 intåg och efter det så blev IO-kapaciteten plötslig anständigt användbar även för just datalagrings-ändamål som NAS-tillämpning och att det håller anständig hastighet även över GB-Ethernet samtidigt som det tuggar för fullt på lagringen i läsning/skrivning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga med BraHus eller Fiskarhedenvillan?
Hustillverkare -
Riva garage för att bygga nytt - eller bygga ut?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om 1-rörsystem eller bygga nytt 2-rörsystem?
Värme allmänt -
Fylla igen gammal brunn eller bygga över?
Grund & Markarbeten -
Kvm-pris, räknas på boarea eller byggarea?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.