722 läst · 18 svar
722 läst
18 svar
NAS eller bygga eget med Raspberry Pi för Plex?
Jag kört egen plex server till och från. Så länge man inte behöver transcoda så funkar det fint med lite lägre
HW. Kör man egen HW så se till att HW acceleration finns, vet inte om de finns stöd nu?
1. Kör man till PC och till de flesta moderna telefoner så behöver man inte transcoda. Men kör man till smart-tv och annat med en plex app på så är det många format den inte stödjer och har ofta rätt begränsad hårdvara.
2. Efter har kört freenas på egen byggd server och antal raspberry distro så har jag gått över till QNAP och TS-264 och bara kör det som finns. Se till att stänga alla portar mot internet och sen är det enkelt att sätta upp en VPN server på den
HW. Kör man egen HW så se till att HW acceleration finns, vet inte om de finns stöd nu?
1. Kör man till PC och till de flesta moderna telefoner så behöver man inte transcoda. Men kör man till smart-tv och annat med en plex app på så är det många format den inte stödjer och har ofta rätt begränsad hårdvara.
2. Efter har kört freenas på egen byggd server och antal raspberry distro så har jag gått över till QNAP och TS-264 och bara kör det som finns. Se till att stänga alla portar mot internet och sen är det enkelt att sätta upp en VPN server på den
En okunnig kommentar men jag har fått uppfattningen att inte alla OS till RPi funkar med 5:an. Verkar som att t ex mitt system moode (som jag bara har för ljud) inte har satt sig för 5 än.Müssli skrev:
Nu har jag bestämt mig för att först försöka få igång min 15 år gamla laptop med Ubuntu. Funkar det får jag köra på det så länge. En stor nackdel är väl energiförbrukningen, jag misstänker att den är märkbart högre än en Rapberry.
Tack för många kloka råd, funkar det inte med min gamla Satellite blir det Pi ändå.
Tack för många kloka råd, funkar det inte med min gamla Satellite blir det Pi ändå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga med BraHus eller Fiskarhedenvillan?
Hustillverkare -
Riva garage för att bygga nytt - eller bygga ut?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om 1-rörsystem eller bygga nytt 2-rörsystem?
Värme allmänt -
Fylla igen gammal brunn eller bygga över?
Grund & Markarbeten -
Kvm-pris, räknas på boarea eller byggarea?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.