T
D Dannehej skrev:
Det jhag alltid har hört från min föräldrar är tex att allt delas om man är gifta, vilket vi inte är. Vid samboavtalet trodde jag var något som gäller för saker och ting som man köper tillsammans när man är sambos, och inte hela lägenheten som jag själv har betalat för.
Det kan vara ruskigt dyrt att gå omkring och tro saker. Det är ju knappast som att det har varit svårt att ta reda på fakta under de senaste nio åren. Det hjälper ju inte nu, men du får väl trösta dig med att man lär sig av sina misstag.

Rekommenderar som flera andra här att du anlitar en riktig jurist.

• Gilla
zaltarn och 6 till
  • Laddar…
Tror jag gått miste om flera miljoner över åren har bott med flera partners som har haft egna bostadsrätter när kom den här lagen?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Torgil och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Nyckelordet är "bostad köpt för gemensamt bruk", är det bostadsrätt/villa som någon haft sedan innan ska den inte delas.

• Gilla
liran och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Tror jag gått miste om flera miljoner över åren har bott med flera partners som har haft egna bostadsrätter när kom den här lagen?
Låter som du då flyttat in i en bef bostadsrätt? I så fall skall den inte delas.

• Gilla
Sådärja1
  • Laddar…
Fast man betalat för renovering

J
M maria01 skrev:
Fast man betalat för renovering
Om man flyttar in till någon annan och betalar för något man inte äger så har man för mycket pengar.

• Gilla
  • Haha
KrSp och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Betala för renovering innebär inte att du äger bostaden. Tyvärr tror jag för att få ersättning för det du lagt ut, att ni behövt någon form av skuldebrev er emellan.

• Gilla
henning.andersson
  • Laddar…
Den nuvarande sambolagen är från 2003, och ersatte lag från 1987. Så detta är inget direkt nytt.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Tack för alla svar, ni har gett mig en hel del att tänka på.

Vad gäller ifall min sambo folkbokför sig hos sin egen lägenhet? Gäller fortfarande samboavtalet då?
Min sambo och barnen är just nu folkbokförd hos mig, men posten etc kommer till hennes lägenhet (adressändring). och jag tror inte att det skulle vara något problem med att hon skulle folkbokföra sig på sin lägenhet istället, men frågan är om det skulle hjälpa mitt fall att behålla lägenheten som jag betalat för.
Hur länge efter att du köpte lägenheten var din sambo skriven på sin gamla adress? Var det mer än 6 månader får hon svårt att göra anspråk på den nya lägenheten..

Sen kan du ha ett starkare case iom att hon fortfarande har kvar sin lägenhet (lättare att påstå i rätten att din lägenhet är just bara din)

Vad gäller barnen och hennes eventuella flytt. Så ja, hon kan välja att bosätta sig vart hon vill. Dock mig veterligen så är praxis att den som flyttar "förlorar" boendet, och "vinner" umgänget. Det hände mig. Jag och dotterns mamma separerade. 2år senare så väljer hon att flytta 40mil från mig och förväntade sig att dottern ovillkorligen skulle följa med och skrivas på hennes nya adress. Jag opponerade mig, och det ledde till en utdragen process i tingsrätten i nästan 2år. Under stora delar av den tiden var dottern skriven på en adress ingen av oss bodde på. Tog ganska lång tid innan skatteverket ändrade dotterns folkbokföring till min adress, i väntan på tingsrättens utlåtande.

Tillslut ville dotterns mamma förlika (1h innan huvudförhandling) om att dottern skulle bo hos mig och att mamman skulle träffa henne på lov. Under alla muntliga förberedelser så var attityden från rådmännen (heter dom så?) att det är så utgången vid en huvudförhandling kommer bli. Eventuellt något "värre" för mamman.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Till TS: Alltså inte för att vara den som är den, men separationer kan ju vara känsligt. Ta hjälp av en jurist med dina frågor om vem som har rätt till vad. Diskutera inte er eventuella eller pågående separation i ett forum som man kan läsa även om man inte är inloggad. Redan nu är det väl nog med detaljer kring er för att sambon och andra i er närhet kan identifiera er, det kan ju bli knepiga konsekvenser av det med massa tråkiga känslor.

• Gilla
Anders Roth och 6 till
  • Laddar…
S
G Grävling15 skrev:
Allvarligt talat? Ni har varit tillsammans i nästan ett decennium och har barn tillsammans, men det största problemet är att hon kanske har rätt till ert nu gemensamma hem?

Om man haft en gemensam ekonomi kan man ju tänka sig att hon indirekt betalat för lägenheten om hon ex varit föräldraledig medan du jobbat och amorterat, eller betalat för andra utgifter medan du sparat.

Oavsett tycker jag att du borde fokusera mer på att bibehålla en god relation till barnens mor, och det gör man inte genom att lura henne att frånskriva sig vad hon har laglig rätt till. Sry om det är off topic, men prata med henne om hur du känner istället så kanske ni kan reparera relationen, och så slipper du sälja lägenheten helt och hållet.
man betalar ingenting genom att vara föräldraledig, att påstå nåt sånt är ett skämt. Om mamman varit hemma mer så är det ännu mer självklart att hon ska ha mindre vid en separation, att ha långledigt med barnen är en semester med sitt älskade barn o kan knappast likställas med att jobba.

Nu vet vi inte om så är fallet dock :)

• Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
linneac och 28 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
man betalar ingenting genom att vara föräldraledig, att påstå nåt sånt är ett skämt. Om mamman varit hemma mer så är det ännu mer självklart att hon ska ha mindre vid en separation, att ha långledigt med barnen är en semester med sitt älskade barn o kan knappast likställas med att jobba.

Nu vet vi inte om så är fallet dock :)
Jag antar att du skämtar. Den part som tar ut mest föräldraledighet skall alltså både ta mindre lön, mindre pension och mindre ägande i bostaden? Det låter ju rimligt...

Redigerat:
  • Gilla
jacob_vandersiv och 46 till
  • Laddar…
S
G Grävling15 skrev:
Jag antar att du skämtar. Den part som tar ut mest föräldraledighet skall alltså både ta mindre lön, mindre pension och mindre ägande i bostaden? Det låter ju rimligt...
Den som tar ut mer föräldraledighet får mer semester och mer tid med barnen, det är inre värt någonting alltså?

märkligt att folk resonerar som om barnen är en belastning kan jag tycka.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
CarlC89 och 17 till
  • Laddar…
Att hon har kvar sin lägenhet kan ha en del i avgörandet om rätt till 50% eller ej. Men här måste du koppla in jurist, köptes lägenheten för gemensamt bruk så har hon rätt till hälften. Dessutom har hon rätt till hela sin lägenhet eftersom den inte avsågs för gemensamt boende. Det är här kan vara en skit-sits för din del och det viktigaste att reda ut är om du köpte den för att ni båda skulle flytta in där eller om du flyttade in och sen hon.

• Gilla
CalleJenny och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.