Karlia
Delade ni föräldraledigheten så pension o karriär påverkas lika? Har ni städat o lagat mat lika mycket?

Enklast vid separation är att tänka på att det ska bli så bra som möjligt för barnen. Försök att komma överens, försök att vara den större personen.

• Gilla
  • Älska
Räknenisse och 42 till
  • Laddar…
boschkenta
D Dannehej skrev:
Går det att skriva ett samboavtal i efterhand? Tex om jag nämner det för henne nu och vi båda skriver under.
Borde väl gå rent tekniskt men du tror inte hon anar ugglor i mossen?

D Dannehej skrev:
Det jhag alltid har hört från min föräldrar är tex att allt delas om man är gifta, vilket vi inte är. Vid samboavtalet trodde jag var något som gäller för saker och ting som man köper tillsammans när man är sambos, och inte hela lägenheten som jag själv har betalat för.
Fem minuters läsning här så får du allt klart och tydligt:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...attningssamling/sambolag-2003376_sfs-2003-376

Inte många som har koll på detta tyvärr då det är en hyffsat ny lag (2003), dina föräldrar var säkert gifta långt före det och har således aldrig behövt känna till den.

• Gilla
Wezz och 6 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Det jhag alltid har hört från min föräldrar är tex att allt delas om man är gifta, vilket vi inte är. Vid samboavtalet trodde jag var något som gäller för saker och ting som man köper tillsammans när man är sambos, och inte hela lägenheten som jag själv har betalat för.
Bäst är nog att låta en jurist kolla upp det.Senaste jag hörde så beror det på hur länge man varit tillsammans , och en del andra faktorer , vad som ska delas och inte...

Karlia
Och fundera kring : Kommer barnen kunna bo lika bra hos er båda? Område, egna rum. Kommer ni vuxna kunna bo nära varandra så barnen har nära till dagis och skola, nära till båda föräldrar så det blir enkelt för er alla.

• Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Lite mer information om lägenheten:

Lägenheten är värderad till ca 10 milj kronor och jag köpte den för ca 6 milj för 5 år sedan. Jag köpte lägenheten med mina egna pengar, utan någon insats från min sambo (vid den tiden bodde vi inte ihop och vi hade inga barn)

Hur är detta möjligt att min sambo ska få 50% av lägenheten när vi inte ens är gifta, eller att hon inte ens spenderat en krona på lägenheten? Jag betalade själv 6 milj kr för lägenheten när jag köpte det. Lägenheten står på mitt namn (dock är hon och barnen skriven här).

Sedan har min sambo en egen lägenhet som står tom, som hon nu under senaste åren funderat på att sälja
Du har väl redan fått bra svar. Du kan googla sambolagen för att se mer vad som gäller, men i sammanfattning är det så att allt ni köper kring er bostad omfattas. Om ni flyttade in i lägenheten som sambos så omfattas den, oberoende av vem som betalade vad, eller vem som formellt står som ägare om det är en bostadsrätt. Om du bodde själv i lägenheten en tid innan ni blev sambos kan det vara annorlunda. Samboegendom gäller endast kring bostaden, alltså inte andra tillgångar. Om ni varit gifta, utan äktenskapsförord, hade även era andra tillgångar delats lika mellan er, men så är inte fallet för sambos. Det innebär till exempel att den bostad som din sambo äger tillhör henne ensam. Det du kan göra är att försöka få till någon form av jämkning vid separation med hänsyn till den obalans det annars blir. En möjlighet är också att skriva ett samboavtal nu, det kan man göra när som helst. Se då till att det formuleras korrekt.

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
kolla Skevdelningsregeln i paragraf 15 sambolagen kan ev vara till hjälp

D Dannehej skrev:
Skillnaden mot om ni hade varit gifta, är att om man är gift så räknas alla tillgångar som "giftorättsgods", som alltså delas lika vid en skillsmässa, Undantaget är sådant som explicit är enksild egendom. Enskild egendom kan finnas om man har ett äktenskapsförord, eller om någon ärvt något där ett testamente explicit anger att arvet skall vara enskild egendom. Eller samma sak vid gåva/gåvobrev.

När något är giftorättsgods, så äger den part som köpt det, saken som sin egen. Men vid skilsmässa blir det giftorättsgods.

Vid samboförhållande pratar man istället om samboegendom, som är lite mer selektivt.

Som någon annan frågade: fortsatte ni att vara särbos en hyfsad period efter att du hade köpt lägenheten, eller flyttade hon dit (mer eller mindre) direkt? Det är sannolikt avgörande för om lägenheten ska räknas som samboegendom eller inte.

• Gilla
K@tten och 5 till
  • Laddar…
Låna upp pengar på den.

• Gilla
  • Arg
Aprilmaj och 7 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, ni har gett mig en hel del att tänka på.

Vad gäller ifall min sambo folkbokför sig hos sin egen lägenhet? Gäller fortfarande samboavtalet då?
Min sambo och barnen är just nu folkbokförd hos mig, men posten etc kommer till hennes lägenhet (adressändring). och jag tror inte att det skulle vara något problem med att hon skulle folkbokföra sig på sin lägenhet istället, men frågan är om det skulle hjälpa mitt fall att behålla lägenheten som jag betalat för.

Redigerat:
Karlia
Kommer ni överens så är det ju inga problem.

• Gilla
Torgil och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
Var nog inte tänkt i den här tråden :rofl:
Säg inte det.

"-Du Britta.... Vad sägs om vi flyttar isär, så får du tre gamla brunnar istället för fem millioner. Låter det ok ... älskling?"

Staffan (Parrelationsexpert)

• Gilla
  • Haha
losskägg och 18 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Tack för alla svar, ni har gett mig en hel del att tänka på.

Vad gäller ifall min sambo folkbokför sig hos sin egen lägenhet? Gäller fortfarande samboavtalet då?
Min sambo och barnen är just nu folkbokförd hos mig, men posten etc kommer till hennes lägenhet (adressändring). och jag tror inte att det skulle vara något problem med att hon skulle folkbokföra sig på sin lägenhet istället, men frågan är om det skulle hjälpa mitt fall att behålla lägenheten som jag betalat för.
Det gör knappast någon skillnad om hon nu ändrar folkbokföringen. Det avgörande är vad som gällde när ni skaffade lägenheten och om ni då gemensamt flyttade till lägenheten. Om hon nu flyttar ut så innebär det att samboskapet upphör och att hon har möjlighet att kräva ut halva värdet av er gemensamma bostad..

• Gilla
Torgil och 2 till
  • Laddar…
Om det nu är så att du kommer mista halva lägenheten vid separation så är mitt råd att gifta dig med henne först så har du igen andra halvan av hennes lägenhet när ni sedan skiljer er

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Enolf och 50 till
  • Laddar…
Belåna lägenheten är bästa rådet, en kompis lånar ut sådär 4 mkr, simsalabim!

• Gilla
  • Haha
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.