Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Belåna lägenheten är bästa rådet, en kompis lånar ut sådär 4 mkr, simsalabim!
Då gäller det bannemig att man lånar ut tillrätt person:sick:

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Belåna lägenheten är bästa rådet, en kompis lånar ut sådär 4 mkr, simsalabim!
Vad gör det för skillnad om lägenheten belånas, ska inte fordringarna delas med i så fall?

Tillgång minus skulder = delbart

• Gilla
Torgil
  • Laddar…
Tillgång minus skulder = delbart
Jo, förstår det. Men om TS lyckas öka lånegraden på lägenheten och sen lånar ut pengarna till en kompis kommer inte det lånet då anses vara en del av värdet?

Men, kanske kan TS köpa en ny fastighet och växla lån från den nya till den gamla?

Föreslår att du skaffar dig en jurist.
Frågan är inte så enkel som vissa hobbyjurister vill ge sken av.
Om värdet är så högt som du skriver har du råd med några timmars juridiskt stöd.

• Gilla
Pamnor och 4 till
  • Laddar…
Nja pengarna han lånar kan kanske sägas ska delas också? Dock Sambo så då kanske ”pengar på kontot” tillhör var och en oavsett var de kommer ifrån:thinking:

Utan att blanda in vem som betalt vad och när, så äger familjen de facto idag en 6-rummare och en 2-rummare. Behåll båda. Låt barnen bo kvar i den stora lägenheten som de är vana vid. Istället kan du och din sambo vara de som flyttar fram och tillbaka mellan två boenden varannan vecka. Det kanske inte är en långsiktig lösning, men kan fungera medan ni funderar på allt runtomkring. Dessutom har barnen initialt kvar viss trygghet i den förändring som en separation innebär.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 68 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Utan att blanda in vem som betalt vad och när, så äger familjen de facto idag en 6-rummare och en 2-rummare. Behåll båda. Låt barnen bo kvar i den stora lägenheten som de är vana vid. Istället kan du och din sambo vara de som flyttar fram och tillbaka mellan två boenden varannan vecka. Det kanske inte är en långsiktig lösning, men kan fungera medan ni funderar på allt runtomkring. Dessutom har barnen initialt kvar viss trygghet i den förändring som en separation innebär.
Ja, det rimligaste alternativet. Men för TS del kan det ju bli så att han äger en halv lägenhet och sambon 1 och och en halv - trots att han betalat den dyra halvan för både sig och sambon.

J
Ett alternativ är att sakta bli tråkigare och tråkigare, så att hon vill skiljas först, men ändå inte så att hon blir arg utan ändå tycker synd om dig, och inte vill skinna dig på allt.

• Haha
  • Gilla
Heidina och 17 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja, det rimligaste alternativet. Men för TS del kan det ju bli så att han äger en halv lägenhet och sambon 1 och och en halv - trots att han betalat den dyra halvan för både sig och sambon.
Mitt svar gav jag utifrån barnens (ofrivilliga ) roll i separationen, eftersom det är de som ska ha högsta prioritet och inte bli brickor i spelet.

Jag har ingen aning om hur juridiken kring mitt förslag skulle fungera. Vem ska skriva sig var? Ska något dokument upprättad mm mm. Den frågan bollar jag vidare till insatta.

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Ett alternativ är att sakta bli tråkigare och tråkigare, så att hon vill skiljas först, men ändå inte så att hon blir arg utan ändå tycker synd om dig, och inte vill skinna dig på allt.
Nätbrynja, öl, sportspegeln, revbensspjäll, vältimade rapar, renovera växellåda i vardagsrummet, dålig andedräkt etc. Att vara som en karl, helt enkelt. Fast lite i taget?
Är vi inne på samma spår?

Överlag gäller det för föräldrarna att fatta att ungarna inte är deras ägodelar, som i rättvisans namn skall delas lika. Dvs, fråga ungarna vad de vill bo!

Ännu ettt inlägg, helt utan relevans till den ställda frågan. Levererat av:

Bulldoozer

• Gilla
  • Haha
Torgil och 10 till
  • Laddar…
Har inte läst alla svar men i praktiken gör ni som ni vill. Är ni överens så kan ni behålla vad ni vill. Motparten har dock ett år på sig att begära bodelning och blir den verklighet så träder ju lagar och sånt in och det ska delas på bostad vilket frågan gällde.

Om ni kommer överens om en lösning så kan ni göra som ni vill, oberoende av vad lagen säger. Se då till att skriva en korrekt bodelning, helst med hjälp av jurist, så att ni inte får problem med tolkningen senare. Om ni ännu inte har bestämt något kan det vara klokt att du själv söker kontakt med en jurist för att få rådgivning. Du har fått synpunkter här, men vi vet inte alla detaljer, så en rådgivning där du går igenom olika möjligheter kan vara bra.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Allvarligt talat? Ni har varit tillsammans i nästan ett decennium och har barn tillsammans, men det största problemet är att hon kanske har rätt till ert nu gemensamma hem?

Om man haft en gemensam ekonomi kan man ju tänka sig att hon indirekt betalat för lägenheten om hon ex varit föräldraledig medan du jobbat och amorterat, eller betalat för andra utgifter medan du sparat.

Oavsett tycker jag att du borde fokusera mer på att bibehålla en god relation till barnens mor, och det gör man inte genom att lura henne att frånskriva sig vad hon har laglig rätt till. Sry om det är off topic, men prata med henne om hur du känner istället så kanske ni kan reparera relationen, och så slipper du sälja lägenheten helt och hållet.

• Gilla
  • Älska
Hallehjulia och 94 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Det jhag alltid har hört från min föräldrar är tex att allt delas om man är gifta, vilket vi inte är. Vid samboavtalet trodde jag var något som gäller för saker och ting som man köper tillsammans när man är sambos, och inte hela lägenheten som jag själv har betalat för.
En lyckoönskning och en kommentar som tyvärr inte hjälper dig det minsta.
Sambolagen är generellt sätt en liten fallskärm för att rädda separerande par medan äktenskap är en bra juridisk lösning för det mesta - där man sedan kan fatta vad man får avtala vid sidan om.
Blir det en till relation så rekommenderas äktenskap för juridikens skull, särskilt om du får fler barn. Sambolagen är generellt sämre i allt och har alldeles för många tolkningar för att någon annan en juridisk expert ska förstå den - och då är det fortfarande tolkning som gäller.

Generellt sätt är det rätt bra att ha mycket koll på juridiken i relationer innan man flyttar ihop och framförallt innan man får barn. Så är uppenbarligen inte fallet för dig, liksom för många andra. Det är därför äktenskap generellt är bra för då behöver vi vanliga dödliga inte fundera så mycket över juridiken. Ledsen och du kände dig påhoppad. Det är ett alldeles för vanligt problem du har, men juridiska problem brukar vara vanligare när man tillsammans äger bostäder för 1,4 miljoner, inte 14 miljoner.

Och lycka till med att få till en så bra separation som möjligt!
Familjejurist är nog en bra person att kontakta - det ingår ofta i försäkringar och fackavgifter.

Redigerat:
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.