K Klass0n skrev:
Inte på samma nivå, men jag fick milda andningsbesvär i ett visst rum på jobbet för många år sedan.

Visade sig vara nån skum växt som jag inte tålde. Har inga allergier och aldrig varit med om nåt liknande före eller efter.

I mitt fall var det ju rätt lätt att lite diskret slänga växten.
Ok, sen gjorde jag en edit om det här med städning som är en sak många drar ner på.
Din arbetsplats kan ju vara placerad där dammtussarna samlar sig med den lilla ventilation som är, så städning är egentligen det viktigaste.
Sen kan du då be om en luftrenare vid din arbetsplats samt att du tar på dig jobbet med filterbyten.
Kostar inte många kronor för en arbetsgivare.

Byter man filter i ventilationen till rummet? Bortglömt eller snålar man?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Keeefan skrev:
Nej, det har vi inte. Jag har ingen alls erfarenhet av den sortens produkter, har i min enfald tvekat på om de verkligen fungerar så jag är glad att få förslaget! Kanske är värt att prova. Får såklart dimensioneras i enlighet.
Hur många anställda är ni? Är ni fler än 15 låter det osannolikt att det är mögel eller annat generellt allergiframkallande utan att någon annan reagerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, sen gjorde jag en edit om det här med städning som är en sak många drar ner på.
Din arbetsplats kan ju vara placerad där dammtussarna samlar sig med den lilla ventilation som är, så städning är egentligen det viktigaste.
Sen kan du då be om en luftrenare vid din arbetsplats samt att du tar på dig jobbet med filterbyten.
Kostar inte många kronor för en arbetsgivare.

Byter man filter i ventilationen till rummet? Bortglömt eller snålar man?
Har inte riktigt tänkt på städningen så.. Här ligger några tussar här och var men jag upplever det så starkt, mer eller mindre så fort som jag kommer innanför dörren så jag tror inte det beror på damm. Har aldrig känt samma sak i andra betydligt dammigare miljöer. Filtren till inkommande sköter jag själv om, de är fräscha. Kommer utan problem att ta på mej filterbyte på luftrenare om vi kommer dit.👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur många anställda är ni? Är ni fler än 15 låter det osannolikt att det är mögel eller annat generellt allergiframkallande utan att någon annan reagerar.
Ja, jag har också tänkt på det.. Nu är vi bara fem pers, men det borde ändå vara någon som hade reagerat. Kanske inte lika start som jag, men ändå något.. Vi sitter visserligen på olika våningsplan men med en öppen planlösning så luften snurrar runt en del ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Inte på samma nivå, men jag fick milda andningsbesvär i ett visst rum på jobbet för många år sedan.

Visade sig vara nån skum växt som jag inte tålde. Har inga allergier och aldrig varit med om nåt liknande före eller efter.

I mitt fall var det ju rätt lätt att lite diskret slänga växten.
Har en hel del gröna växter ganska nära där jag sitter.. Skall kanske ställa bort dem under en period..🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Keeefan skrev:
Ja, jag har också tänkt på det.. Nu är vi bara fem pers, men det borde ändå vara någon som hade reagerat. Kanske inte lika start som jag, men ändå något.. Vi sitter visserligen på olika våningsplan men med en öppen planlösning så luften snurrar runt en del ändå.
Du har ingen möjlighet att flytta till ett annat våningsplan, eller annan del av byggnaden. På så vis se om det är mer/mest där du sitter nu. Om jag inte missuppfattade det, så började problemen på allvar när du flyttade efter golvskadan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Keeefan skrev:
Ja, jag har också tänkt på det.. Nu är vi bara fem pers, men det borde ändå vara någon som hade reagerat. Kanske inte lika start som jag, men ändå något.. Vi sitter visserligen på olika våningsplan men med en öppen planlösning så luften snurrar runt en del ändå.
Jo sen är det då så att man måste göra en sk OVK, obligatorisk ventilationskontroll där människor sitter och arbetar.
https://www.av.se/inomhusmiljo/luft-och-ventilation/fragor-och-svar-om-luft-och-ventilation/
Men det kanske är enklare att be om en luftrenare om man känner sig obekväm?

Sen frågade jag om regelbundna filterbyten i ventilationsanläggningen och där brister det ofta.
 
  • Gilla
polloq och 1 till
  • Laddar…
Om det går helt över när du har semester så känns det ju som nåt du men inte dina arbetskamrater är allergisk mot, om företaget har fler lokaler kanske du kan kolla om du kan få prova sitta i en annan lokal under en period. Är det ett rent administrativt arbete bör det ju gå hyfsat lätt att ordna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har ingen möjlighet att flytta till ett annat våningsplan, eller annan del av byggnaden. På så vis se om det är mer/mest där du sitter nu. Om jag inte missuppfattade det, så började problemen på allvar när du flyttade efter golvskadan.
Ja, det var efter golvskadan jag började få problem. Det är hyggligt öppen planlösning och även om jag har min arbetsplats på ett och samma ställe så rör jag mej runt en del och tycker mej känna av problemen mest överallt. Luften snurrar väl runt en del.. I en del småkontor där man kan öppna fönstren är det såklart bättre. Gissar att säkraste vägen fram är att få till någon slags mätning..
 
P paralun skrev:
Jo sen är det då så att man måste göra en sk OVK, obligatorisk ventilationskontroll där människor sitter och arbetar.
[länk]
Men det kanske är enklare att be om en luftrenare om man känner sig obekväm?

Sen frågade jag om regelbundna filterbyten i ventilationsanläggningen och där brister det ofta.
Ja, det är nog en koll och mätning som gäller. Det sitter ingen "riktig" ventilations anläggning utan ett 10-tal fresh inloppsventiler och en rejäl frånluftsfläkt. Detta är förmodligen i underkant. Filtren tvättar jag och håller rena regelbundet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det går helt över när du har semester så känns det ju som nåt du men inte dina arbetskamrater är allergisk mot, om företaget har fler lokaler kanske du kan kolla om du kan få prova sitta i en annan lokal under en period. Är det ett rent administrativt arbete bör det ju gå hyfsat lätt att ordna.
80% av det akuta obehaget är borta efter några timmar men det känns inte som det försvinner helt. Nu har jag aldrig varit borta mer än kanske tre veckor i sträck så de sista besvären kanske ligger kvar längre än så. Det är lite svårt att flytta på mej en längre tid då jag sitter med en del elektronik prylar runt mej som jag behöver ha tillgång till.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Keeefan skrev:
Ja, det är nog en koll och mätning som gäller. Det sitter ingen "riktig" ventilations anläggning utan ett 10-tal fresh inloppsventiler och en rejäl frånluftsfläkt. Detta är förmodligen i underkant. Filtren tvättar jag och håller rena regelbundet.
Jo ser väl inte särskilt trovärdigt ut som ventilation på en arbetsplats om du är känslig.

Normalt har man ju ett ventilationsaggregat som tilluft med värmare samt eventuellt kylning, före aggregatet en filterkassett som ska bytas regelbundet.

Sen är det ju en tid när alltfler arbetsgivare får stryka alla utgifter som inte behövs så billigaste lösningen kan vara en luftrenare där du sitter?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
börja med krukväxter...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F Falktjern skrev:
Här kan du kanske få något uppslag:

[länk]
Toppen, tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.