Bättre sent än aldrig:
Öjersbo

Om ni undrar vad det föreställer så får ni fråga.
 
Henrietta_H skrev:
Bättre sent än aldrig:
Öjersbo

Om ni undrar vad det föreställer så får ni fråga.
Ser inga bilder :)
Mvh Linda
 
mrsloki skrev:
Ser inga bilder :)
Mvh Linda
Har du klickat på länken? Annars är det svårt att se några bilder.
 
Henrietta_H skrev:
Har du klickat på länken? Annars är det svårt att se några bilder.
Jo då jag hade klickat på länken ;)
Men igår såg jag bara små fyrkanter med röda kryss i, men idag funkar det fint.

Tack för bilderna
Mvh Linda
 
mrsloki skrev:
Jo då jag hade klickat på länken ;)
Men igår såg jag bara små fyrkanter med röda kryss i, men idag funkar det fint.

Tack för bilderna
Mvh Linda
Ok men det va rju bra att de funkade nu då iallafall. De verkade som det strulade lite igår kväll.

Har ni tittat på fler hus eller har ni redan bestämt er?
 
Henrietta_H skrev:
Ok men det va rju bra att de funkade nu då iallafall. De verkade som det strulade lite igår kväll.

Har ni tittat på fler hus eller har ni redan bestämt er?
Vi har tittat på lite olika hus, bla älvsbyhus, fiskarhedenvillan också A-hus Basicserie.

Tittar även på begagnat men alla begagnade hus är ju så dyra!!!
Känns som att man lika väl kan bygga nytt då.

Men vi får väl se.

Har egentligen ingen brådska med att skaffa hus eftersom det bara är jag och min make än så länge, men man vill ju ändå ha något eget.

Mvh Linda
 
padde96 skrev:
Inget prut. Vi fick dessutom beskedet att avdraget för Braskamin är 10 000 kr efter ett "centralt beslut". Det är det avdrag man sade sig erbjuda kunder framöver. Så om ni får andra avdrag efter min post får ni gärna berätta. Jag tycker det är sniket och snopet. Säljaren har varit askass och försenat hela vår process genom att konsekvent ta på sig uppgifter och lova att återkomma utan att göra det. Trots mail, telefonsamtal (utan svar) telesvar etc. Och då talar jag om veckor, ja, det är nog över en månad sedan vår säljare hörde av sig. Vi har fortsatt med en annan säljare på ett annat kontor då vi ledsnat. Synd, för killen är trevlig. Men säger man att man ska kolla upp priset på ett garage och braskamin innan veckan är slut (inför TOLON!) och inte har återkommit efter 6 veckor är man faktiskt inte professionell.

Jag hoppas att A-hus byggorganisation är mer pålitliga annars är det kris. Vår säljare svarade då vi visade tomten för entreprenadansvarig att Basic#4 hade en plattareal på 70-80 kvm. Hur kan man precis ha sålt ett hus och inte veta att det krävs över 100kvm då man träffar kund och entreprenadansvarig? Det är förfan sinnesjukt dåligt.

Så här långt har A-hus varit amatörmässiga och haft usla kunskaper om produkten. Men vi gillar huset och litar på företagets ganska rykte.
Det var hårda ord jag påtat ned, kanske lite väl hårda.

Jag får väl uppdatera detta eftersom vår säljare tagit kontakt och förklarat sig. Dels har han varit sjuk, vilket jag visste då jag skrev ovanstående, men jag var frustrerad och tog nog i lite i överkant. Dels har A-hus tydligen det förfarandet att säljaren skall påbörja processen varefter man lämnar över til den person som vi haft fortsatta kopntakter med. Det var alltså i sin ordning att det vi såg som "en annan säljare" kom in i bilden. Något som vi borde förstått, en kommunikationsmiss helt enkelt. Det kan man skylla på A-hus, eller på oss, men så är det i vart fall!

Det faktum att vi ett antal gånger blivit lovade kontakt från vår ursprungssäljare och detta uteblivit är väl det som vi fortfarande tycker funkat dåligt, men det har säkert funnits skäl, och saker och ting har faktiskt löst sig efter hand. Avdraget för visningshus är med ganska dåligt, men det är ju inte vår säljares fel.

Nu har vi diskuterat detta och efter TOLON känns det faktiskt bra. Låt inte våra delvis dåliga erfarenheter skrämma er från att bygga med A-hus, det är säkert en tillfällighet och kan vara delvis vårt eget fel. Man är bara människa, kund som säljare.
 
Tack till Henrietta för bilderna, trevligt att se hur det fortskrider!

Intressant att ni (padde96) fick kontakt med säljaren efter att du skrivit på forumet (eller missförstår jag dina inlägg?), det finns nog anledning att misstänka att det inte bara är privatister här utan också diverse "löst folk" från husleverantörerna, med jämna mellanrum.
 
lakritstrollet skrev:
Tack till Henrietta för bilderna, trevligt att se hur det fortskrider!

Intressant att ni (padde96) fick kontakt med säljaren efter att du skrivit på forumet (eller missförstår jag dina inlägg?), det finns nog anledning att misstänka att det inte bara är privatister här utan också diverse "löst folk" från husleverantörerna, med jämna mellanrum.
Jo, du har så rätt så. Jag tror att säljaren själv eller någon annan på A-hus sett mitt griniga inlägg här. Men sak samma. Vi har rett ut det nu och till viss del berodde mitt missnöje på missförstånd. Dessutom skäms jag lite som inte konfronetrat A-hus utan sitter och gnäller i ett forum. Nå väl. Man lär sig.

:)

Bygglov beviljat, nu är det bara att vänta en smärre evighet på leverans. v. 42 talades det om men det kan säkert bli senare ändå.

Tack för bilderna Henrietta, super!
 
Hej!

Nu är snart en lång väntan över, på tosdag kommer huset ;-)

Åker ut imorgon och tar några sista bilder på grunden. Lägger upp lite bilder åp torsdag kväll...

/Peter
 
Vi har fått slätt tak presenterat för oss som tillval istället för gipsplank. Hur har ni gjort där?

/M
 
MMMGGG skrev:
Vi har fått slätt tak presenterat för oss som tillval istället för gipsplank. Hur har ni gjort där?

/M

Många hus har problem med slätt tak, vi tog gips. Hsen rör alltid på sig lite efter ett tag, då blir det sprickor i slätt tak.

Likaså gäller det tapeter. Man kan spara en hel del på att ta lite billigare tapeter i början och tapetsera om när huset hat "satt" sig.

Lite råd jag har fått, vet ej om det stämmer. Men man kommer ju att tapetsera om ändå. Då kan man ju fläska på lite om man nu vil göra det.

Några hustillverkare har tom tagit bort slätt tak. Svårt att få bra, är motiveringen då.

Var ute vid tomten ikväll, där måtte jag två långtradare med mitt hus på. Ska dit imorgon och kolla hur långt de hunni vid lunch. ;-)

/Peter
 
our-house skrev:
Många hus har problem med slätt tak, vi tog gips. Hsen rör alltid på sig lite efter ett tag, då blir det sprickor i slätt tak.

Likaså gäller det tapeter. Man kan spara en hel del på att ta lite billigare tapeter i början och tapetsera om när huset hat "satt" sig.



/Peter
Men beställer man ett nyckelfärdigt hus så ingår väl tapeter? Man får väl inte avdrag för att man väljer billigare tapeter?

Är det någon som vet vad som gäller och vilka ramar det finns för målning och tapeter när man beställer ett nyckelfärdigt basic-hus?
 
Jag skulle tro att det blir samma pris så länge man håller sig inom ramarna, dvs om nu tapeterna får kosta 150kr rullen så får du ingenting tillbaka om du väljer tapeter som kostar 50kr rullen. Dock känner jag inte till ramarna men det får vi väl kolla med A-hus, någon som har tät kontakt..? Det är väl en av riskerna man tar med fast pris, det går åt båda håll. Personligen lutar jag mer åt att bara måla väggarna, jag föredrar det framför tapeter åt alla håll och kanter, dock kan en tapetserad (eller målad) fond vara mycket snyggt.

Kul med leveransen Peter, nu får du se till att sätta upp en webbkamera så att vi kan följa utvecklingen! Ni har inte alls svårt att sova förstår jag.. ;) Lycka till nu och glöm inte att titta till gubbarna så ofta ni kan, det brukar löna sig.

Och just..apropå tak. Vi hade släta tak delvis i vårt förra bygge, det var aldrig något problem i själva takdelen, däremot sprack färgen i fogarna mellan tak och vägg. Så om man vill ha släta tak så är det nog OK, bara man ser till att inte måla över listerna så att det finns färg som går över skarven. Men som sagt..smaken är som baken, i vårt kommande bygge tänker vi nog ha rätt mycket ljuslaserad panel.
 
MMMGGG skrev:
Men beställer man ett nyckelfärdigt hus så ingår väl tapeter? Man får väl inte avdrag för att man väljer billigare tapeter?

Är det någon som vet vad som gäller och vilka ramar det finns för målning och tapeter när man beställer ett nyckelfärdigt basic-hus?
Nej, men jag menade att det ingen idé att lägga till ytterliggare pengar på svindyra tapeter i början. Utan givetvis ska man nyttja gränsen till max.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.