JoanBaez skrev:
Någon som vet vad det skulle kosta att sätta in ett fönster i tvättstugan? Är det mycket skåp som försvinner då eller klarar man sig ändå? Vill inte plocka bort skåp i köket men tycker det ser lite konstigt ut med två små gluggar bara och skulle kunna tänka oss att sätta in ett fönster.
Du kan bara välja mellan standard eller klassisk stil. Små gluggar eller vanliga fönster.

De byter både fönstren i köket och tvättstugan.

Vi valde stora fönster, klassisk stil. Det ångrar vi inte. Förlorar lite skåp i köket, men det tar vi igen med en köksö.

/Peter
 
Men kan man alltså inte välja liggande panel om man väljer att ha de små fönstren?
Har ni en lös köksö och var har ni i så fall köpt den?

/Maria
 
JoanBaez skrev:
Men kan man alltså inte välja liggande panel om man väljer att ha de små fönstren?
Har ni en lös köksö och var har ni i så fall köpt den?

/Maria
^

Det stämmer, väljer du Klassiskt eller Modernt, så ändras även de små fönstren.

Läste dock att liggannde panel slits mera, därav valde vi Klassiskt.

Detta med köksö, löser vi nog såhär ;-)

/Peter
 
Har inte läst igenom hela tråden...

Någon som har fått pris på Basic 4 med inredningsbar övervåning?
 
basic 4 kommer med inredd övervåning. Det priset vi fick i stockholm var 1,6 nf men efter att grundkillarna varit här blev det slutliga priset 1,8 nf i standardutförande. Grunden blev 200.000 kr dyrare än vad A-hus budgeterat trots att vår tom är relativt plan. vi drog oss ur eftersom vårt max låg på 1,8 och då skulle vi inte ha till ngn buffert plus att byggherrekostnader samt anslutningar inte ingår i detta pris. Annars tycker vi att detta hus var toppen jämför man med andra hus så är det väldigt billigt då man tom i budgetvarianter ex smålandsvillan inte kan bygga till detta kvm pris.
 
Mailade till en A-hus säljare med min ovanstående fråga och han meddelade att det finns olika former av entrepenad för de som vill "göra själv"... inga detaljerade svar således.

Vad gör ni själva? Vad har ni tjänat på det?
 
jag och tjejen funderar på att bygga ett basic 2 hus. och säljaren vi har varit i kontakt med här i sthlm har varit kanon har fixat fram allt man bet honom fixa och det har gått snabbt. däremot så kommer vi fixa det mesta själva allt från el till målning och plattsätning man har ju känster att plocka ut. hihihihi.

/// Nenne
 
Usch var kommunen ska ta lång tid på sig, hörde att de somska bygga i Kävlinge också har problem med byggloven, så vi får se vem som beställer Basic 4 först. Om de i Kävlinge beställer först så får väl vi mycket längre leveranstid kan jag tänka mig..

Denna väntan är verkligen inte tillfredsställande.. börjar tycka att det inte är kul att bygga hus längre...

Hur går det för er andra som ska beställa basic 4, hur långt har ni kommit?
 
Flamingo skrev:
Usch var kommunen ska ta lång tid på sig, hörde att de somska bygga i Kävlinge också har problem med byggloven, så vi får se vem som beställer Basic 4 först. Om de i Kävlinge beställer först så får väl vi mycket längre leveranstid kan jag tänka mig..

Denna väntan är verkligen inte tillfredsställande.. börjar tycka att det inte är kul att bygga hus längre...

Hur går det för er andra som ska beställa basic 4, hur långt har ni kommit?

Vi fick vårt bygglov godkänt av Kävlinge kommun i juni efter ca. 8 veckors väntan, tror det är ganska normalt. Vi har iaf beställt hus och fått leveransdatum, dock ett Basic 2.
 
MMMGGG skrev:
Vi fick vårt bygglov godkänt av Kävlinge kommun i juni efter ca. 8 veckors väntan, tror det är ganska normalt. Vi har iaf beställt hus och fått leveransdatum, dock ett Basic 2.
Vad skönt för er! Vi har väntat sedan i April, dem skyller på semestrar och en massa annat, minst en månad till att vänta lät det senaste beskedet...

när kommer huset då? =)
 
Vi ska ev bygga ett Basic 4. Tycker bara att kostnaderna springer iväg. Fick intrycket att vitarorna är ganska enkla, även om det är Siemens förvisso, och golvet måste vi nog också byta ut. Vet inte vad det skulle kosta. Men jag tror ändå att man tjänar på det ekonomiskt jämfört med att bygga någon av A-hus andra modeller. Eller vad är er uppfattning?
 
JoanBaez skrev:
Vi ska ev bygga ett Basic 4. Tycker bara att kostnaderna springer iväg. Fick intrycket att vitarorna är ganska enkla, även om det är Siemens förvisso, och golvet måste vi nog också byta ut. Vet inte vad det skulle kosta. Men jag tror ändå att man tjänar på det ekonomiskt jämfört med att bygga någon av A-hus andra modeller. Eller vad är er uppfattning?

Tja, det heter ju inte Basic för inget... vad tycker ni är för fel på golvet?
Jag tycker att man tjänar på Basic, om man inte syftar på att bygga en lyxkåk. Basic känns inte som ett budget alternativ, snarare att man inte får bestämma så mycket själv...

Passar bra då vi har enorm beslutsångest :)
 
Enl vår säljare som tydligen arbetat med golv tidigare, så är parketten väldigt tunn och inte slipbar, vilket känns sådär om man har små barn. Han rekommenderade att köpa till tjockare parkett eller lägga laminat.
Annars tycker jag visst att det verkar vara ett bra alternativ, vill absolut inte ha nån lyxkåk, men ändå bra basgrejer som man inte behöver byta ut inom några år.
 
JoanBaez skrev:
Enl vår säljare som tydligen arbetat med golv tidigare, så är parketten väldigt tunn och inte slipbar, vilket känns sådär om man har små barn. Han rekommenderade att köpa till tjockare parkett eller lägga laminat.
Annars tycker jag visst att det verkar vara ett bra alternativ, vill absolut inte ha nån lyxkåk, men ändå bra basgrejer som man inte behöver byta ut inom några år.

Att lägga 14 mm istället för de 8 mm som ingår kostar 20.000 kr extra. Eftersom det är ett projekt att flytta möbler och täcka för slipdamm kommer vi att byta ut golvet när det är kass istället. Då kan man ju välja välja ett nytt träslag för att få variation, eftersom det är stora ytor så måste du ändå slipa hela ytan om det nu skulle hända ngt. Det är ju bara träkärnan som är tunnare, golvplankan är ju den samma.

Välj bort vitvarorna och köp själv.. du får bättre grejor för sammma pengar.

För övrigt så är är det ingen skillnad på materialval mellan A-hus Basic och deras kataloghus. Samma isolering osv. Däremot är möjligheterna att förändra ett Basichus väldigt små. Detta är inga problem i övriga kataloghus.
 
jag känner som dig ´MMMGGG, byter hellre ut golvet senare helt och hållet än håller på att slipar.. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.