78 734 läst · 351 svar
79k läst
351 svar
Någon som byggt A-hus basic 4?
our-house skrev:Om jag hade pengar skulle jag bygga för minst det dubbla. Myresjöhus hade ett fint hus, som kostade 300 Kkr mer än Basic 3. Men vi resonerade, att för vår del blir det bättre med ett Basic 3 än ett begagnat i samma prisklass. Och visst, ett arkitektritat hus exakt som du vill ha det är ju kanske att föredra. Men som flera säger, du får mycket hus för pengarna, som du kan lyxa till med tiden.
Vi ska flytta in i mitten av oktober i vårat Basic 3, och det känns otroligt bra. Det är inte någon sommarstugekänsla kan jag säga när man står i hallen och tittar på den öppna planlösningen.
Vi håller just nu på att välja tapeter ;-)
Jag lovar, priset på huset är en sak, sedan kommer tomten och allt annat runt omkring. Datanätverk, farstukvist, veranda, garageuppfart, häck osv osv.
/Peter
Hej,
Du har möjligtvis inte fler bilder som du har lust att dela med dig av? Väntar på bårt Basic 2 som kommer om två månader... =)
Hej.
Peter, har du någon grov kostnadskalkyl som synliggör de olika delarna förutom huset, och som du kan tänka dig att dela med dig av? Finns det någon chans att vi skulle kunna få komma över och titta på huset någon gång framöver?
Peter, har du någon grov kostnadskalkyl som synliggör de olika delarna förutom huset, och som du kan tänka dig att dela med dig av? Finns det någon chans att vi skulle kunna få komma över och titta på huset någon gång framöver?
Byggstart för vårt Basic 4 är måndag v.41. Men jag är nästan skeptisk till att A-hus ska hinna hålla startmöte och gjuta plattan innan dess. Det är ganska snart. Skyltarna är uppe i vart fall. Det är nog det mest konkreta hittils och vi jublade ikapp när vi såg dem
Spännande som f-n får jag säga, men samtidigt undrar jag hur man skall orka med allt, bygge, jobb, bäbis. Det är mycket som det är innan bygget dragit igång. Jag blir nog helt vansinnig om det strular känns det som.
Spännande som f-n får jag säga, men samtidigt undrar jag hur man skall orka med allt, bygge, jobb, bäbis. Det är mycket som det är innan bygget dragit igång. Jag blir nog helt vansinnig om det strular känns det som.
Vi bygger i Skrea, Falkenberg. Jag minns faktiskt inte exakt hur länge sedan det var TOLON gick iväg, men jag vet att semestrarna lade till några veckor. Om man inte räknar in dem var det nog ungefär de 16 veckor som de nämnt tidigare åtminstone för oss.Flamingo skrev:
Vi har haft lite bekymmer med vår säljare (missförstånd eller ej, det var negativt för oss i vilket fall). Många frågor blev hängande i luften och vi åkte ned till Helsingborg med en skrikande 5 månaders i baksätet för att få se EXAKT samma material som vi redan fått av vår första säljare och hade med oss i pärm. Jag tycker nog att man kunde fixat lite visningsmaterial från leverentörerna när det är så många som ska välja. Definitivt.
Så; ja, vi var i Helsingborg, men inte så länge. Miss i kommunikation förmodar jag. Hela säljet var en utdragen process, men så här långt har jag inga konkreta klagomål på resultatet och det är det viktiga. De är annars bra folk att ha att göra med på A-hus. Trevliga och välvilliga, men som sagt ibland lite långsamma och svåra att få tag på. Även första kontakten med entreprenadansvarig har varit positiv.
Fortsättning följer...
Hej
Vi väntar på att deras HK ska göra iordning alla ritningar till bygglovet.
sen är det en lång väntan till allt kommer tillbaka. Tippar på att det tar ca 4 mån tills vi har fått bygglovet. Vi frågade vår säljare om det fanns något Basic 2 hus i STHLM trakten upp byggt hans svar var då ni kommer att bli först på denna sida om sverige.
Är det inga här som ska bygg i sthlm trakten lite nyfiken.
//// Nenne&Annica.
sen är det en lång väntan till allt kommer tillbaka. Tippar på att det tar ca 4 mån tills vi har fått bygglovet. Vi frågade vår säljare om det fanns något Basic 2 hus i STHLM trakten upp byggt hans svar var då ni kommer att bli först på denna sida om sverige.
//// Nenne&Annica.
Basic 2 är ju bara typ 18 kvm mindre än Basic 3. Så välkomna ner och hälsa påTurbo_Nenne skrev:Hej
//// Nenne&Annica.
Dryga 4 veckor kvar tills vi flyttar in...
Hoppas på bra väder i helgen, då vi ska måla huset...
/Peter
Hej!
Här är två bilder på "korridoren", som tur är tycker jag inte det uppfattas så korridorsaktig som jag hade trott.
Golvet börjar komma på plats också.
Oj, tapeter var svårt. Borosan eller Decorama, runt 150 kr/rullen. Men vi kommer att välja ljusa färger helt utan mönster. Så har vi tavlor och gardiner i piffiga färger. Min fru tar den biten, jag bara nickar ;-)
Baksidan av kyl och frys blir en fondvägg i svart med blommor. Kaminen passar in bra då. Eftersom vardagsrummet och köket kommer gå i brutet vitt.
Kakel ock klinker är från Bremers i Mjölby. Det tog vi i lite på eftersom det är inget man gör om själv inom den närmaste tiden.
Huset står där det står och det har inte hänt så mycket än vad gäller färger än. Ska boka tid för en visning, så jag kommer in och kan fota lite. Måste missat snickaren efter jobbet flera gånger.
/Peter
Här är två bilder på "korridoren", som tur är tycker jag inte det uppfattas så korridorsaktig som jag hade trott.
Golvet börjar komma på plats också.
Oj, tapeter var svårt. Borosan eller Decorama, runt 150 kr/rullen. Men vi kommer att välja ljusa färger helt utan mönster. Så har vi tavlor och gardiner i piffiga färger. Min fru tar den biten, jag bara nickar ;-)
Baksidan av kyl och frys blir en fondvägg i svart med blommor. Kaminen passar in bra då. Eftersom vardagsrummet och köket kommer gå i brutet vitt.
Kakel ock klinker är från Bremers i Mjölby. Det tog vi i lite på eftersom det är inget man gör om själv inom den närmaste tiden.
Huset står där det står och det har inte hänt så mycket än vad gäller färger än. Ska boka tid för en visning, så jag kommer in och kan fota lite. Måste missat snickaren efter jobbet flera gånger.
/Peter
Tapeterna är från den klassiska "Byggsjuan", dvs Borosan eller Decorama, ca 139 kr/rullen. Vi valde någon tapet från Fioton i tre av rummen. Sedan valde vi målning med CS0500N, brutet vitt. I Kök/vardagsrum och allrummet. Det hänger ihop bra. Fläskade på med en fondvägg från IN Trade Bazaar, snyggt bakom kaminen.Flamingo skrev:
http://fiona-walldesign.com/
http://www.intrade.se/
Kakel och klinker fick vi reda på sent att de var 200 kr/kvm. Vi tänke vara sparsamma, men det blir lite väl dyrt kanske. Men något ska man ju kosta på sig.
Men det finns tapeter i prisklassen 300 kr som är riktigt snygga. Det blir ju ca 50 rullar som går åt fick jag höra. Så det drar ju väg en del...
Om man vill så går de ju att hålla nere kostnaderna. Men när det väl börjas, så är det ju lätt som helst att kosta på egentligen hur mycket som helst. Det svåra är inte att välja, det är nog att avstå och tänka på ekonomin i slutändan.
Men vi har fått det som vi vill ha det på alla valen, så vi är nöjda. ;-)
/Peter