79 103 läst · 351 svar
79k läst
351 svar
Någon som byggt A-hus basic 4?
Hej!
Hur ställde sig A-hus till att byta tapet mot att måla, gick de med på att "kvitta" dem mot varandra? Och fick ni bara betala mellanskillnaden på kaklet mot de ingående 200kr/kvm eller fick ni köpa det helt utanför avtalet?
Hur ställde sig A-hus till att byta tapet mot att måla, gick de med på att "kvitta" dem mot varandra? Och fick ni bara betala mellanskillnaden på kaklet mot de ingående 200kr/kvm eller fick ni köpa det helt utanför avtalet?
Tapet eller måla, det får du själv välja. Det ingår tapet eller målat i paketet.lakritstrollet skrev:
Det vi beställer extra när det gäller kakel betalar vi extra för.
/Peter
Vad jag har förstått så kan man välja tapeter eller målat utan väv, dvs de bara spacklar under. Vill man däremot ha målat på väv så kostar det ett antal 1000-lappar extra. Vår säljare menar att det ser lika bra ut utan väv men vi tänkte dubbelkolla med nån målare. Nån som vet?
Hur tänker ni kring maskinerna, dvs tvättmaskin, diskmaskin etc? Siemens är ju ett bra märke men är det hyfsad standard på just dessa elle rbör man lägga till lite och byta upp sig?
Hur tänker ni kring maskinerna, dvs tvättmaskin, diskmaskin etc? Siemens är ju ett bra märke men är det hyfsad standard på just dessa elle rbör man lägga till lite och byta upp sig?
Jag tror du får dra bort 23600 kr för att ta bort vitvaror i köket. Om du ska köpa exakt samma paket på nätet så får du betala ca 40 000 kr. Det dumma är att man inte kan byta ut tex enbart vissa delar. Uat det är allt eller inget. Men vi tog standardköket. Fläkten kanske vi kommer att byta ut själva och kanske även spishällen. Som är en mycket tråkigt variant. Spishäll med vred. Herregud...JoanBaez skrev:Vad jag har förstått så kan man välja tapeter eller målat utan väv, dvs de bara spacklar under. Vill man däremot ha målat på väv så kostar det ett antal 1000-lappar extra. Vår säljare menar att det ser lika bra ut utan väv men vi tänkte dubbelkolla med nån målare. Nån som vet?
Var ute vid huset idag och såg köket nästan uppe. Coolt. Vi valde Torö Vit matt, med ekkant och ekbänkar. Snyggt, matchar golvet. ;-)
Vi valdu ju klasikt stil och tappar lite på skåpen. Vi hade en tanke att bygga en skåpslucka ovanför fönstret. Men sedan tänte vi att det inte blir snyggt. Vi trodde det skulle bli skrvade kanter på träbiten upp mot taket. Men den sågades visst till på plats. Men som sagt. Det man inte fixar till nu, kan man ju alltid fixa senare...
Nu är det måla hus som gäller. Garaget är grundat klart nu ivarjefall. Ett stort tips är att stå redo med penseln när huset kommer. Och börja så fort det bara går. Senare kommer ju hängrännor, plåt coh skit som sitter ivägen.
Någon som har br atips hur man målar under en hängränna ?
/Peter
vilken färg har ni valt att måla huset i? =)
var och kollade på kakel och klinker idag.... finns ju INGET för 200:-, man måste ju lägga till!!!
Jag tror a-hus får det billigare, dem måste ju ha ett avtal.. så man borde ju rabatt, eller??
var och kollade på kakel och klinker idag.... finns ju INGET för 200:-, man måste ju lägga till!!!
Jag tror a-hus får det billigare, dem måste ju ha ett avtal.. så man borde ju rabatt, eller??
Vi valde bort vitvarorna. Köper ett rostfritt paket med induktionshäll, bättre ugn, bättre diskmaskin, kraftigare fläkt för 37000:-. Finns ingen anledning att köpa det som följer med, är i princip bara budgetprodukter.our-house skrev:Jag tror du får dra bort 23600 kr för att ta bort vitvaror i köket. Om du ska köpa exakt samma paket på nätet så får du betala ca 40 000 kr. Det dumma är att man inte kan byta ut tex enbart vissa delar. Uat det är allt eller inget. Men vi tog standardköket. Fläkten kanske vi kommer att byta ut själva och kanske även spishällen. Som är en mycket tråkigt variant. Spishäll med vred. Herregud...
Så typiskt! Vår säljare har inte sagt nåt om att man i så fall måste byta ut hela köket! Trodde det gick att t.ex. byta ut spishällen. Suck! Men det är som jag trodde då, ganska mycket budgetvarianter? MMMGGG, var har ni fått tag på dessa vitvaror?
Our house, hu rmycket fick ni lägga till för Torö vit matt med ekkant? Vi har det nu och jag tycker det är såå snyggt!
Vår säljare (som är ny och som jag börjar bli lite tveksam till) sa att kakel och klinkers var standard i visningshuset i Öjersbo, dvs de låg kring ´200 kr. Dett atyckte jag var jättefint, men vet inte vad det var. Det kanske inte heller stämmer?
Our house, hu rmycket fick ni lägga till för Torö vit matt med ekkant? Vi har det nu och jag tycker det är såå snyggt!
Vår säljare (som är ny och som jag börjar bli lite tveksam till) sa att kakel och klinkers var standard i visningshuset i Öjersbo, dvs de låg kring ´200 kr. Dett atyckte jag var jättefint, men vet inte vad det var. Det kanske inte heller stämmer?
Ta fram vilka produkter ni vill ha på tex http://www.tretti.se/, låt elektronikkedjorna konkurrera mot varandra.JoanBaez skrev:Så typiskt! Vår säljare har inte sagt nåt om att man i så fall måste byta ut hela köket! Trodde det gick att t.ex. byta ut spishällen. Suck! Men det är som jag trodde då, ganska mycket budgetvarianter? MMMGGG, var har ni fått tag på dessa vitvaror?
Ett tips är att inte satsa på samma märke rakt igenom.... Alla tillverkare är bra på sina grej..
Ett exempel: www.tretti.se/kundvagn.asp?kod=13C7BX (kolla kundvagnen längst ner)
Jo, det är en bra idé. Jag tänkte göra detsamma. Men valde att ta det senare. Vi ville sattsa på kakel och klinker, nätverk, extra uttag osv.MMMGGG skrev:
Vi ville ha falu rödfärg, eftersom huset står ju mitt i ösgötamyllan. Men eftersom ytterväggarana kommer med en form av oljegrund, så gick nte det. Vi tänkte till och vaöde mörk grått N-5502Y, med vita knutar. Bara en sak. 9 av 12 andra hus i området är också någon form av grå ;-)....
Torö vit mat gick på 6500 kr extra tror jag. Jag trodde det var vit brädor ner mot golvet och uppe mot taket, men det är också eklaminat. Snyggt.
/Peter
Detta med golvet Tarkett Viva 8.5 mm Ek golv. Det är ju laminat. Samma sak med ekskivan i köket...Vet inte om jag missat något grovt, men jag blev varse det nu när jag såg allt nu när det är uppe ????
Det står ju parkett, och det är väl trä. Ok inte så tjockt, men ändå...
Hmm, måste missat något ;-)
I Leveransdeklarationen står det Takett Viva 8.5 mm
På tarketts hemsida finns bara Viva 8.5 mm som äkta trägolv:
http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wood/product/233/product.asp
What ???
/Peter
Det står ju parkett, och det är väl trä. Ok inte så tjockt, men ändå...
Hmm, måste missat något ;-)
I Leveransdeklarationen står det Takett Viva 8.5 mm
På tarketts hemsida finns bara Viva 8.5 mm som äkta trägolv:
http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wood/product/233/product.asp
What ???
/Peter
Va? Det låter ju jättemärkligt! Inte ska det vara laminat! Men hur ser det ut då? Vi har fått uppgift om att det ska vara parkett och även massiv ekskiva i köket. Detta får du kolla upp, låter ju som en miss från deras sida? Återkom gärna.
Jättefint kök!
Jättefint kök!
Ok, det ser ju inte illa ut. Men vart har det gått snett. Är det Tarkett som säger trägolv ?? A-Hus som säger parkett, men så är det laminat...JoanBaez skrev:
Köksbänken står det faktiskt laminat i lev.beskrivningen. Men vi uppgradera till Ek tre-stav. Som då tydligen var laminat...Detta är ju ett skämt....borde vara jäkligt tydligt när man går genom huset...
Typ: Allt som du tror är trä är fusk, därav priset och namnet Basic ;-)
Vad har ni andra fått för svar ?
/Peter
Fasen det är ju ett skämt. Sälja det som 8.5 mm trägolv. Och så läser man beskrivningen:
"Tarkett Viva! 8,5 mm/ Viva Line - Proteco Natura
MDB.33 Beläggningar av lamellbräder
Lamellbräder skall ha tjocklek 8,5 mm samt slitskikt min 0,6 mm, fabrikat/typ: Tarkett Viva! 8,5 mm alt. Viva Line <mönsternamn> för limfri läggning. Råvaran skall komma från miljöcertifierade skogsbruk, typ FSC eller motsvarande, där så är möjligt. Ytan skall vara industriellt ytbehandlad med lösningsmedels- och formaldehydfri, UV-härdad lack med lågt glanstal, typ Proteco Natura, med nötningstålighet (Taber) om minst 6500 varv. Lamellbräderna skall monteras limfritt samt flytande enligt tillverkarens anvisningar. Plank (1-stavsprodukter) skall sorteras vid läggning och installeras så att jämna övergångar mellan ljusa och mörka plank erhålls. "
Det borde fasen stå 0.6 mm äkta trägolv ;-)
Jaja, man får ju inte mera än man betalar för...
/Peter
"Tarkett Viva! 8,5 mm/ Viva Line - Proteco Natura
MDB.33 Beläggningar av lamellbräder
Lamellbräder skall ha tjocklek 8,5 mm samt slitskikt min 0,6 mm, fabrikat/typ: Tarkett Viva! 8,5 mm alt. Viva Line <mönsternamn> för limfri läggning. Råvaran skall komma från miljöcertifierade skogsbruk, typ FSC eller motsvarande, där så är möjligt. Ytan skall vara industriellt ytbehandlad med lösningsmedels- och formaldehydfri, UV-härdad lack med lågt glanstal, typ Proteco Natura, med nötningstålighet (Taber) om minst 6500 varv. Lamellbräderna skall monteras limfritt samt flytande enligt tillverkarens anvisningar. Plank (1-stavsprodukter) skall sorteras vid läggning och installeras så att jämna övergångar mellan ljusa och mörka plank erhålls. "
Det borde fasen stå 0.6 mm äkta trägolv ;-)
Jaja, man får ju inte mera än man betalar för...
/Peter
tack för att du medelar detta. för nu blir jag enu gladare att vi valde bort golv, kök och vitvaror.
men vi ska göra allt själva. köper bara stommrest.
lycka till att klaga. dom säger 8 mm parkett. och då ska det vara det.
vi valde bort golvet på grund av att vi vill kunna slippa av det i framtiden när barnen har vuxit upp.
//// Kenneth
men vi ska göra allt själva. köper bara stommrest.
lycka till att klaga. dom säger 8 mm parkett. och då ska det vara det.
vi valde bort golvet på grund av att vi vill kunna slippa av det i framtiden när barnen har vuxit upp.
//// Kenneth
Det är ett äkta trägolv på 8,5mm, slitskiktet har inget med det att göra.
Som exempel:
"14 mm trägolv i 3-stavsmönster med Ultraloc självlåsande konstruktion för limfri flytande läggning. Slitskikt: 3,6 mm. Kan slipas om 4-5 gånger. Mellanmaterial: ribb. Finns i många olika träslag med Proteco Lack eller Proteco Natura Lack. Brand - klass G."
För övrigt så står det som sagt att köksskivan är laminat där 3-stav finns som alternativ, massiva skivor finns som tillval när ni skriver tolon.
Som exempel:
"14 mm trägolv i 3-stavsmönster med Ultraloc självlåsande konstruktion för limfri flytande läggning. Slitskikt: 3,6 mm. Kan slipas om 4-5 gånger. Mellanmaterial: ribb. Finns i många olika träslag med Proteco Lack eller Proteco Natura Lack. Brand - klass G."
För övrigt så står det som sagt att köksskivan är laminat där 3-stav finns som alternativ, massiva skivor finns som tillval när ni skriver tolon.