78 640 läst · 351 svar
79k läst
351 svar
Någon som byggt A-hus basic 4?
our-house skrev:Man vill ju ha köksbordet en bit in i köket och ut i vardagsrummet. Men om man skjuter ut bordet en aning i vardagsrummet, så kan man faktiskt ha en köksö i ena änden av köksbordet. Det finns ju sådana med en ganska så stor skiva och med skåp under. Då vidgar man köket lite och så för man bra med arbetsytor också.
Så har vi tänkt ivarjefall. Får se om det passar bra bara. Men det tror jag ;-)
/Peter
Jag hoppas verkligen att ditt förslag funkar för isådanafall ser jag ingen nackdel längre med Basic #4. Det som är så bra är att hela huset är inrett man slipper böka med övervåningen sedan. Samt det är ett rimligt pris för så mycket man får för pengarna. Jag tycker helt klart att det är ett mycket prisvärt hus. Måste bara övertyga sambon om detsamma.
/Henrietta
Hej.
Peter, kan du inte posta en bild på hur ni tänkt? Vi har samma funderingar som Henrietta men ser inte riktigt hur det skulle gå utan att inkräkta rätt svårt på utrymmet och helt begränsa möjligheterna att fortfarande ha bordet stående som A-hus ritat in det i sina skisser i katalogen..?
Peter, kan du inte posta en bild på hur ni tänkt? Vi har samma funderingar som Henrietta men ser inte riktigt hur det skulle gå utan att inkräkta rätt svårt på utrymmet och helt begränsa möjligheterna att fortfarande ha bordet stående som A-hus ritat in det i sina skisser i katalogen..?
Här kommer en skiss, lite snabbt gjord. Men för att förstå principen.lakritstrollet skrev:
Vårat vardagsrum idag är lite mindre än det vi kommer att ha i Basic #3. Vi får gott och väl plats med ett matsalsbord om vi nu vill det. Så om man skjuter ut matbordet en bit ut, så äventyrar det inte alls utan tror vi ivarjefall. Men det kräver nog att man flyttar soffan, som ni ser. Vi har en liknande soffa faktiskt, och den passar in perfekt som det är på bilden.
Köksöar finns det ju massor av, i olika storlekar. Här är en, som jag passade in på samma avstånd som köskbordet var på till diskbänken. Visst det går ju bra om den är lite längre mot fönstret. Men det måste man nog vara på plats för att se.
/Peter
Tack!
Grejt och en trevlig idé, helt klart! Vi har funderat på en rullbar ö som man kan rulla undan om man blir många till bordet, har ni tänkt sätta dit ön permanent?
Grejt och en trevlig idé, helt klart! Vi har funderat på en rullbar ö som man kan rulla undan om man blir många till bordet, har ni tänkt sätta dit ön permanent?
På onsdag åker jag och sambon ner till Kungsbacka för att se de Basic 4 huset som håller på att byggas. Vi åker dit tillsammans men en säljare från A-hus så jag ska fota så mycket jag bara kan.
Nej, inget permanent på något vis. Men gärna en lite större så det blir en arbetsyta man kan använda och inte bara ställa saker på.lakritstrollet skrev:
En sak är ju att i Basic 4 så är faktiskt köket större, fast et står 14 kvm på båda ritningarna i broschyren. Men frys och kyl är ju nästan 1 meter längre in i vardagsrummet som också är större. Men det är klart, trappan tar ju en del plats.
Idag var den stora dagen då grävmaskinen började gräva på vår tomt. Det känns fantastiskt ;-)
/Peter
Är det någon som har räknat på om det finns några saker man kan tjäna på att gröa själv i ett Basic 4??
Vi har funderat på att välja bort köket och vitvarorna och beställa ett komplett kök från IKEA.
Vad har ni andra för tankar och ideér??
Peter Lycka till med bygget!! Men vart är du du bygger??
Vi har funderat på att välja bort köket och vitvarorna och beställa ett komplett kök från IKEA.
Vad har ni andra för tankar och ideér??
Peter Lycka till med bygget!! Men vart är du du bygger??
Det låter ju greit Henrietta, bilder uppskattar vi väldigt, inte minst som vi bor 35 mil från Kungsbacka! Beträffande besparingar så är jag lite tveksam, avdragen brukar inte vara som stora att de bekostar så mycket mer än det man får från A-hus. Vi har dock tänkt ta bort vitvarorna men vi har å andra sidan väldans bra kontakter när det gäller inköp av dylika, eljest tror jag att vi tog även dessa från A-hus.
Som tidigare konstaterats är avdraget för köket 24 630kr enligt prislistan från 2006-10-03, nu har det avdraget sannolikt stigit med några procent, men det ger ju fortfarande inte så mycket att man kan sväva ut alltför mycket om man nu köper ex.vis ett IKEA-kök..
Som tidigare konstaterats är avdraget för köket 24 630kr enligt prislistan från 2006-10-03, nu har det avdraget sannolikt stigit med några procent, men det ger ju fortfarande inte så mycket att man kan sväva ut alltför mycket om man nu köper ex.vis ett IKEA-kök..
Kul! Då kanske vi får se lite mera "personliga" bilder från den nyblivne byggherren vad det lider?our-house skrev:Nej, inget permanent på något vis. Men gärna en lite större så det blir en arbetsyta man kan använda och inte bara ställa saker på.
En sak är ju att i Basic 4 så är faktiskt köket större, fast et står 14 kvm på båda ritningarna i broschyren. Men frys och kyl är ju nästan 1 meter längre in i vardagsrummet som också är större. Men det är klart, trappan tar ju en del plats.
Idag var den stora dagen då grävmaskinen började gräva på vår tomt. Det känns fantastiskt ;-)
/Peter
OK, det var bra info om Basic #4, jag har inte insett att det skiljer något på köken mellan de olika modellerna!
Är det någon som har bestält ett Basic hus som lyckats pruta något på huset eller på tillvalen??
Inget prut. Vi fick dessutom beskedet att avdraget för Braskamin är 10 000 kr efter ett "centralt beslut". Det är det avdrag man sade sig erbjuda kunder framöver. Så om ni får andra avdrag efter min post får ni gärna berätta. Jag tycker det är sniket och snopet. Säljaren har varit askass och försenat hela vår process genom att konsekvent ta på sig uppgifter och lova att återkomma utan att göra det. Trots mail, telefonsamtal (utan svar) telesvar etc. Och då talar jag om veckor, ja, det är nog över en månad sedan vår säljare hörde av sig. Vi har fortsatt med en annan säljare på ett annat kontor då vi ledsnat. Synd, för killen är trevlig. Men säger man att man ska kolla upp priset på ett garage och braskamin innan veckan är slut (inför TOLON!) och inte har återkommit efter 6 veckor är man faktiskt inte professionell.
Jag hoppas att A-hus byggorganisation är mer pålitliga annars är det kris. Vår säljare svarade då vi visade tomten för entreprenadansvarig att Basic#4 hade en plattareal på 70-80 kvm. Hur kan man precis ha sålt ett hus och inte veta att det krävs över 100kvm då man träffar kund och entreprenadansvarig? Det är förfan sinnesjukt dåligt.
Så här långt har A-hus varit amatörmässiga och haft usla kunskaper om produkten. Men vi gillar huset och litar på företagets ganska rykte.
Jag hoppas att A-hus byggorganisation är mer pålitliga annars är det kris. Vår säljare svarade då vi visade tomten för entreprenadansvarig att Basic#4 hade en plattareal på 70-80 kvm. Hur kan man precis ha sålt ett hus och inte veta att det krävs över 100kvm då man träffar kund och entreprenadansvarig? Det är förfan sinnesjukt dåligt.
Så här långt har A-hus varit amatörmässiga och haft usla kunskaper om produkten. Men vi gillar huset och litar på företagets ganska rykte.
Hej Padde!
Det var ju tråkigt att ni blivit så dåligt bemötta. Vi har blivit väldigt bra bemötta av Anders på Husknuten i Göteborg. DOck var det blankt nej då det gällde att pruta. Vi däremot är inte helt nöjda med huset vi vill ha en större takkupa och ett större kök men det kan man inte göra något åt. Vi måste dessutom göra en massa tillägg på saker som vi gärna vill ha. Vi hade i princip bestämt oss för ett Basic 4 men vi vill kika runt lite till för ett stort kök är väldigt viktigt för oss då vi alltid lagar mat och sällan köper ute.
Det var ju tråkigt att ni blivit så dåligt bemötta. Vi har blivit väldigt bra bemötta av Anders på Husknuten i Göteborg. DOck var det blankt nej då det gällde att pruta. Vi däremot är inte helt nöjda med huset vi vill ha en större takkupa och ett större kök men det kan man inte göra något åt. Vi måste dessutom göra en massa tillägg på saker som vi gärna vill ha. Vi hade i princip bestämt oss för ett Basic 4 men vi vill kika runt lite till för ett stort kök är väldigt viktigt för oss då vi alltid lagar mat och sällan köper ute.