78 747 läst · 351 svar
79k läst
351 svar
Någon som byggt A-hus basic 4?
Vi lämnade in bygglovet i fredags, får vänta i 3 månader på detour-house skrev:
Så det står ganska så stilla just nu..
Vi väntar på bygglovshandlingar från A-hus. Enligt dem klara nästa vecka. Därefter ska kommunen säga sitt vilket inte ska behöva ta mer än 3 veckor(?!) enligt dem. Sen kör vi förhoppningsvis igång.
Idag var vi och tittade på det Basic #4 som uppförs i Kungsbacka. Jag passade på att fota några lågkvalitetsbilder med mobiletelefonen. Efterssom jag inte bett om fotograferingstilstånd vet jag ju egentligen inte vad byggherren har att säga om att jag publicerar bilder från bygget. Om någon avråder så tar jag bort bilderna.
De finns som en .rar fil under begränsad tid (nån slags fri hosting fast tidsbegränsad). Använd Winrar för att packa upp bilderna.
Huset har tak-kupa och är som synes bara mitt i byggprocessen. Jag gillade vad jag såg. De 2.50 i taket på nedre plan känns luftigare än man väntar sig och köket är större än jag trodde. Toaletten på nedre plan är dock aningen mindre än jag hoppats, men allt har som bekant ett pris.
Här finns filen: Basic4.rar: In- och exteri?r av Basic # 4 i Kungsbacka 20070422 : In- och exteri?r av Basic # 4 i Kungsbacka 20070422
Efter att ni öppnat sidan kommer en räknare att starta och räkna ned under ca. 30 sek. Därefter kan man ladda hem filen (10 mb).
Idag var vi och tittade på det Basic #4 som uppförs i Kungsbacka. Jag passade på att fota några lågkvalitetsbilder med mobiletelefonen. Efterssom jag inte bett om fotograferingstilstånd vet jag ju egentligen inte vad byggherren har att säga om att jag publicerar bilder från bygget. Om någon avråder så tar jag bort bilderna.
De finns som en .rar fil under begränsad tid (nån slags fri hosting fast tidsbegränsad). Använd Winrar för att packa upp bilderna.
Huset har tak-kupa och är som synes bara mitt i byggprocessen. Jag gillade vad jag såg. De 2.50 i taket på nedre plan känns luftigare än man väntar sig och köket är större än jag trodde. Toaletten på nedre plan är dock aningen mindre än jag hoppats, men allt har som bekant ett pris.
Här finns filen: Basic4.rar: In- och exteri?r av Basic # 4 i Kungsbacka 20070422 : In- och exteri?r av Basic # 4 i Kungsbacka 20070422
Efter att ni öppnat sidan kommer en räknare att starta och räkna ned under ca. 30 sek. Därefter kan man ladda hem filen (10 mb).
padde96 skrev:
Åhhh vad kul att få se det på riktigt, inte på teckningar och ritningar... köket ser ju ganska så lagom stort ut, men vardagsrummet ser mindre ut.. aj aj. Men ett mkt tjusigt hus är det iallafall.. lääängtar! Ser att dem har valt glasdörrar på alla ställen det går, det har inte vi, blev en fasans massa dörrar ju
Hej.
Toppen med bilder, kul att få se det i verkliga livet..eller ja, nästan iaf. =)
Har ni lust och möjlighet att återvända vid något senare tillfälle får ni ju väldans gärna ta lite mera bilder och posta igen (suverän service f ö!). our-house/peter, var i Östergötland tänker ni bygga? Vi har skrivit kontrakt men kommer inte att bygga på ett rätt bra tag, men när vi väl kommer till skott kommer bygget att stå i trakten av Vånga.
Edit: Vill bara upplysa om att A-hus nu släppt sin nya katalog med priserna på Basic-serien. Alla som tecknat totalentreprenad till gamla prislistan kan gnugga händerna åt en besparing på i runda tal 75 TKR, vilket ju alltid kan användas till annat..eller vad tror ni?
Toppen med bilder, kul att få se det i verkliga livet..eller ja, nästan iaf. =)
Har ni lust och möjlighet att återvända vid något senare tillfälle får ni ju väldans gärna ta lite mera bilder och posta igen (suverän service f ö!). our-house/peter, var i Östergötland tänker ni bygga? Vi har skrivit kontrakt men kommer inte att bygga på ett rätt bra tag, men när vi väl kommer till skott kommer bygget att stå i trakten av Vånga.
Edit: Vill bara upplysa om att A-hus nu släppt sin nya katalog med priserna på Basic-serien. Alla som tecknat totalentreprenad till gamla prislistan kan gnugga händerna åt en besparing på i runda tal 75 TKR, vilket ju alltid kan användas till annat..eller vad tror ni?
Tack för bilderna!!!
Litet vardagsrum... nja. Det beror på vad man jämför med. Vi bor på 47 m2 nu så.... sen får man tänka på att allt ser mindre ut innan ytskikten är på plats.
Köket känns som sagt större än vad man skulle kunna tro. Skulle vara intressant med lite bilder på övervåingen också, så ja - för mig får ni gärna åka dit igen!
Litet vardagsrum... nja. Det beror på vad man jämför med. Vi bor på 47 m2 nu så.... sen får man tänka på att allt ser mindre ut innan ytskikten är på plats.
Köket känns som sagt större än vad man skulle kunna tro. Skulle vara intressant med lite bilder på övervåingen också, så ja - för mig får ni gärna åka dit igen!
Ja, ni undrar väl varför i h-vete jag inte fotat övervåningen med. Sanningen är den att jag inte kunde med att stå och ta bilder inför snickarna (det är ju faktiskt någon annas hem) samt det faktum att vår lille 5-månaders kille hade fått nog så att säga.
Vi får se om vi får anledning att åka upp igen, det är lite mekigt att packa in bäbisen för en 4-timmars bilutflykt. Som min sambo säger så ska vi ju ha huset. Det är liksom inte frågan om att titta och sen fundera utan vi har bestämt oss.
Men självklart blir det mer bilder om vi har vägarna förbi igen, vilket inte är helt omöjligt. Kul att bilderna gav nåt. Det är som sagt bara mobilkameran jag använt.
Själv vill jag verkligen få bygglovsritningarna nu så att det blir lite action före semestern. Vi har förresten räntesäkrat våra lån via spärrkonto och bundit i 5 och 8 år med en liten del rörligt. Det blev för mycket med all spekulation kring räntehöjningar. Hur gör ni andra?
Vi får se om vi får anledning att åka upp igen, det är lite mekigt att packa in bäbisen för en 4-timmars bilutflykt. Som min sambo säger så ska vi ju ha huset. Det är liksom inte frågan om att titta och sen fundera utan vi har bestämt oss.
Men självklart blir det mer bilder om vi har vägarna förbi igen, vilket inte är helt omöjligt. Kul att bilderna gav nåt. Det är som sagt bara mobilkameran jag använt.
Själv vill jag verkligen få bygglovsritningarna nu så att det blir lite action före semestern. Vi har förresten räntesäkrat våra lån via spärrkonto och bundit i 5 och 8 år med en liten del rörligt. Det blev för mycket med all spekulation kring räntehöjningar. Hur gör ni andra?
lakritstrollet skrev:
Om man lånar hela summan till huset, och alltså har topplån. Borde man inte kunna värdera om huset då eftersom det borde ju vara värt mer då om man har tecknat huset till det billigare priset? Eller huset är bara värt det man har betalat?
Tack för bilderna, spärrkonto innebär att du betalar full ränta på hela lånet from idag?padde96 skrev:
Vi kommer inte att räntesäkra, man tror trots allt på max 1% uppgång det kommande året. Räntorna är fortfarande så låga.
Nja, man betalar diffen mellan sparräntan och låneräntan, alltså ca. 1,5%.MMMGGG skrev:
Vi kommer att binda våra lån oavsett när bygget är klart, därför var detta motiverat kände vi. Räntan behöver inte stiga speciellt mycket för att det ska löna sig, men även om den inte gör det prioriterar vi säkerhet.
2 miljoner i lån och 50" brutto/månad ger inte utrymme för att spekulera. Men visst, rörligt kommer säkert att vara billigast med facit i hand. Men det kan jag leva med, inte motsatsen. Ingen kan säkert säga om de långa räntorna ligger på 6-8% om ett år. Det är inte omöjligt, om än högst osannolikt.
Några mer som blivit bjudna på tillvalsvisning 15 maj i Helsingborg av A-hus?
Med anledning av den nya katalogen så kommer det antagandevis en ny LDB också. Är det någon som dristat sig till att fråga A-hus om den så att ni kan lägga ut den här?
Idag har vi varit på Husknuten och pratat med en säljare om Basic 4. Jag tycker det verkar mkt prisvärt i jämförelse med andra hustillverkare. Det jag är lite skeptisk till är dock det minimala köket.
Ni som köpt något hus ur Basic serien har ni tänkt ut någon lämplig lösning för att få mer plats? Vi funderar på om man kan köpa ett högskåp att ställa brevid kyl och frys för att på så sätt få mer skåp. Nackdelen med det är dock att öppenheten mellan kök och vardagsrummet bir mindre samt det kanske blir för trångt när man sedan ska få plats med ett köksbord.
Vet ni om man kan ha en skänk under fönstrena i köket eller går fönstrena för långt ner?
Vi gillar huset väldigt mkt och då framförallt att man får en inredd ovanvåning för samma pengarna hos andra hustillverka men då med enbart bottenvåning. Det är dock inte enda anledningen ska jag tillägga.
Men åter till min fråga hur har ni tänkt det med köket??
Mvh
Henrietta
Ni som köpt något hus ur Basic serien har ni tänkt ut någon lämplig lösning för att få mer plats? Vi funderar på om man kan köpa ett högskåp att ställa brevid kyl och frys för att på så sätt få mer skåp. Nackdelen med det är dock att öppenheten mellan kök och vardagsrummet bir mindre samt det kanske blir för trångt när man sedan ska få plats med ett köksbord.
Vet ni om man kan ha en skänk under fönstrena i köket eller går fönstrena för långt ner?
Vi gillar huset väldigt mkt och då framförallt att man får en inredd ovanvåning för samma pengarna hos andra hustillverka men då med enbart bottenvåning. Det är dock inte enda anledningen ska jag tillägga.
Mvh
Henrietta
Är det någon som vet om man kan få Basic 4 spegelvänd?
Man vill ju ha köksbordet en bit in i köket och ut i vardagsrummet. Men om man skjuter ut bordet en aning i vardagsrummet, så kan man faktiskt ha en köksö i ena änden av köksbordet. Det finns ju sådana med en ganska så stor skiva och med skåp under. Då vidgar man köket lite och så för man bra med arbetsytor också.Henrietta_H skrev:Idag har vi varit på Husknuten och pratat med en säljare om Basic 4. Jag tycker det verkar mkt prisvärt i jämförelse med andra hustillverkare. Det jag är lite skeptisk till är dock det minimala köket.
Mvh
Henrietta
Så har vi tänkt ivarjefall. Får se om det passar bra bara. Men det tror jag ;-)
/Peter