Det händer att personer utan tillåtelse skriver sig på en annan adress än där de bor och det utan fastighetsägarens tillåtelse. Att det känns obehagligt kan jag intyga, efter att en bedragare på Blocket hade skrivit sig på vår adress. Det började ringa upprörda människor och söka en person som inte bodde hos oss. Av den anledningen har jag tagit reda på vad man kan göra om man råkar ut för att någon skriver sig på ens adress.

Folkbokföringslag (1991:481) säger bland annat följande:

”6 § En person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon enligt 7 och 8-13 §§ är att anse som bosatt. Den kommun där en person är folkbokförd är hans eller hennes folkbokföringsort.”

”7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.”

Att inte göra som lagen föreskriver får dock inga större konsekvenser, varför mindre nogräknade personer gör så här för att få fördelar av olika slag. Man följer inte folkbokföringslagen, men det är inte så olagligt att man får böter – oftast i alla fall.

Så här får du bort personen från din adress:

1. Börja med att kontakta Skatteverket, det är de som sköter folkbokföringen. Ring och anmäl till dem att personen skrivit sig hos dig utan din vetskap samt att hen inte bor där. Då startar de en utredning och kan ändra den felaktiga adressen, när de har letat reda på hens riktiga adress. Var beredd på att detta kan ta flera månader.

2. När du får post adresserad till personen från Kronofogden eller andra myndigheter, kontakta dessa och anmäl att personen inte är skriven på din adress. Får andra myndigheter indikationer på att det är fel i folkbokföringen så har de nämligen skyldighet att underrätta Skattemyndigheten om detta. Då kan ärendet skyndas på.

Tyvärr är det lönlöst att polisanmäla en felaktig folkbokföring, de hänvisar dig direkt till Skatteverket.

I det här sammanhanget kan det också vara bra att försäkra dig mot att ingen kapar din identitet eller lagfart. Passa därför också på att:

3. Spärra någon obehörig från att ändra din adress, det gör du enkelt hos Skatteverket med mobilt bankid. https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html

4. Lantmäteriet råder den som är orolig för lagfartskapning att ansluta sig till Mina meddelanden. Du får då ett meddelande så fort ett ärende är registrerat och kan snabbt reagera.

Risken för en lagfartskapning är väldigt liten, särskilt om det finns inteckningar i fastigheten. Viktigt att påpeka är också att du inte blir av med äganderätten till fastigheten även om det skulle hända att någon kapar lagfarten.

Det ska gå ut skriftliga underrättelser från Lantmäteriet vid alla former av beslut (beviljande, avslag, vilande och uppskov) mellan två privatpersoner. Det förhindrar inte själva kapningen, men det gör den rättmätige ägaren medveten om vad som hänt på ett så tidigt stadium att hen genom överklagande kan få tillbaka lagfarten ganska snabbt. Det i sig gör det mindre intressant att kapa lagfarter eftersom syftet är att låna pengar med fastigheten som säkerhet. Det hinner kaparen inte med nu.

Redigerat:
  • Gilla
Sofia hemma och 48 till
  • Laddar…
Vad som även är möjligt, eller i alla fall har varit möjligt, är att om du fått någon skriven på samma adress som dig själv är att du skriver dig själv på en ny adress och då tar med dig den personen. När du sedan gjort det skriver du tillbaka dig på ursprungsadressen.

Man kan när man flyttar ta med sig familjemedlemmar i samma flyttanmälan, bara kryssa i dem. Därav finns funktionen.

Men det bygger på att den oinbjudne inte har spärrat sig för flytt så att bank-id krävs samt att du hittar lämplig adress att dumpa personen på.

• Gilla
Vispen74 och 8 till
  • Laddar…
M
Dum fråga, men vad är syftet med att nån skulle vilja skriva sig på min adress? Vad ligger vinsten i detta för personen ifråga? Eventuell post till denna är ju bara att kasta i soptunnan.

Att det blir svårare för någon man vill sälja varor till att kolla upp vem man verkligen är. Kanske också att slippa se breven från Kronofogden på ett tag. Jag såg även att föräldrar i Visby hade skrivit sig på adresser nära ”rätt” skola för att få in sina barn där.

Redigerat:
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Klistra denna tråden!

M Markarbetaren skrev:
Dum fråga, men vad är syftet med att nån skulle vilja skriva sig på min adress? Vad ligger vinsten i detta för personen ifråga? Eventuell post till denna är ju bara att kasta i soptunnan.
Jag har för mig att Vissa vill ha mer i bostadsbidrag.Man får mindre pengar om det är fler människor som bor i lägenheten. Eller om kronofogden ska göra en utmätning på en person så drar dom inte lika mycket om man står själv på adressen. Osv.

• Gilla
cilver och 1 till
  • Laddar…
M
Inslag på nyheterna på TV4 nu.

Jag vet en som är skriven på en industritomt vilket inte är tillåtet, när man skickar ett brev till denna person så kommer det i retur med adressat avflyttad. Ringer till Skatteverket och på talar detta för 2 år sedan, talar om var personen bor, skatteverket skall åtgärda detta.
Kontaktar kronofogden och ställer lite frågor får inga svar men de känner till personen, kontaktar försäkringskassan om att det begås bidragsfusk, ingen åtgärd. Gör en oros anmälan om att barnen inte har det så bra, ingen åtgärd.
Personen köper och säljer bilar hur transportstyrelsen kan få fram breven är inte känt för mig, nu 2 år senare så är personen fortfarande skriven på industritomten, där han bodde med sin sambo och 6 barn är det ingen som bor men sambon är fortfarande skriven på den adressen, hyresvärden kontaktar mig och säger äntligen så har han blivit av med dessa hyresgäster. Men han vet inte när de flyttade eller vart de har flyttat men han vet att mamman och barnen fortfarande är skrivna där.
1 vecka senare så ringer brandkåren till honom mitt i natten, så nu finns det inget hus kvar, samtidigt som det brinner så kommer han som bor på industritomten dit och spelar upp en sen om att hans barn är där inne och de håller på att flytta in. När en granne som är på plats säger att det inte har bott någon där på några veckor men de hade sett honom där 2 timmar tidigare då blev han så tokig så poliserna fick ta bort honom.
Så skatteverket eller andra myndigheter gör inget alls åt detta problem, jag såg inslaget på TV4.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M
Kanske lika bra att plocka bort brevlådan till villan och skaffa en postbox inne i stan. Så slipper man detta problemet. Plus att man kan inte bli delgiven, ingen kan googla ditt bilnummer och få tag på dig om du råkar kränka nån i trafiken osv. Bara fördelar!

• Gilla
Rockhard Lindgren och 1 till
  • Laddar…
Det är en stor skillnad på kommunalskatten i Dorotea och i Solna.. (5.95% skillnad)

Hmm, så jag borde skriva mig fyra hus bort så att vi hamnar i rätt skoldistrikt :thinking:

(Kommunen drog nyss om linjerna, så nu tillhör vi en skola 7.5km åt fel håll, istället för 2km åt rätt håll)

• Gilla
Jcb11
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hmm, så jag borde skriva mig fyra hus bort så att vi hamnar i rätt skoldistrikt :thinking:

(Kommunen drog nyss om linjerna, så nu tillhör vi en skola 7.5km åt fel håll, istället för 2km åt rätt håll)
Fördelen är ju att du då har rätt till skolskjuts, även om du väljer den närmare skolan, då skolskjutsen alltid räknas till den skola du hör! Det tänkte de nog inte på? För du har alltid rätt att välja en annan skola än den som föreslås.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Återigen så bevisas det att "Dåligt beteende premieras och har företräde" Det, är det unika, men allt för vanligt förekommande i fler sammanhang. Ett råd annars är ju att ställa en 200-liters soptunna bredvid sin egen postlåda. Skriv med stora bokstäver POSTLÅDA och sedan namn och personnummer på tunnan, så kan postis lägga försändelserna på rätt ställe direkt. Glöm dock ej att tydligt skriva EJ REKLAM, för annars blir den full på en vecka. Då borde 200 liter räcka ganska länge. Om du har lite tumme med sopis också, så tömmer han tunnan åt dig en gång i kvartalet.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fördelen är ju att du då har rätt till skolskjuts, även om du väljer den närmare skolan, då skolskjutsen alltid räknas till den skola du hör! Det tänkte de nog inte på? För du har alltid rätt att välja en annan skola än den som föreslås.
Ibland undrar jag om de tänkte alls, det är redan skolskjuts där vi bor, men den går ju inte att kombinera med fritids. Man kan alltid välja, men de garanterat inte en plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.