M Magnus_Anderssonn skrev:
Avid läsare under många år, säkerligen haft ett tidigare konto här också, men för sisådär 10-15 år sedan.

I alla fall så behövde man skriva ett inlägg (egen tråd) som första uppgift här på forumet, så jag börjar med historian om när jag och morbrorn bytte tak på hans villa!!

Som de flesta av er säkert luskat ut, så sparade han in summan på att själv göra jobbet, men men, nu ska vi inte gå händelserna i förväg..

Om vi säger såhär, han har ALDRIG varit mycket för att anlita någon hantverkare, kan knappt minnas senaste gången. I och för sig är han själv hantverkare, men inte inom just bygg och snickeri i den bemärkelsen.

Det började med att han satt i vardagsrummet och glodde på TV, inte förra hösten men där innan om jag minns rätt. Ösregn ute, blandat med blötsnö. Rätt som det är började det samlas fläckar på innertaket (spänntak, nyrenoverat). Märker inte detta omedelbart, utan det går 2-3 dagar, sedan droppar det rakt i ansiktet på honom och familjen. 👏

Efter lite "felsökning" kan det konstateras att takpappen är ganska slut på sina ställen, fastän pannorna var i skapligt skick. Långt ifrån nya, men de låg korrekt placerade och inga sprickor eller dylikt.

Summa summarum, taket måste alltså bytas, och ganska så kvickt, då finns ju möjligheten att råsponten inte tar alltför stor skada.

I och med att detta var höst och vinter, samt eget företag med fullsmetat schema, så tas ju givetvis offerter in. Men där och då tog det stopp!

Huset är från början av 70-talet, taket ungefär 220 kvm tippar jag på. Här landar snittpriset på ca 325 tusen kronor!! Helt otroligt enligt mig!

Något som han heller aldrig skulle acceptera, så innan dagens slut var allt material redan beställt online, kvalitetsgrejor med rediga pannor från Benders (antracit), lite nytt spånt, takpapp, läkt (givetvis 48x25), vindskivor, plåt (zink), taksteg, färg, spikar och andra fästelement, ventiler, osv. osv., ja helt enkelt allt man behöver, FÖRUTOM zinkplåt till att klä in skorstenen (vi kommer dit..).

Detta gick på 66 tusen kronor med hemkörning, men man fick pantsätta ett par särskilda pallar för 1100 kr, vilket de senare hämtade när de hade vägarna förbi.

Några dagar senare var allt hemma, avlastat på uppfarten.

Helgen tog vid och han hade fått hem en container för 1500 kr, klappat och klart.

Nu ska ju det gamla och uttjänta ner, och där kommer stegen fram. En gammal hederlig aluminiumstege.

Upp på taket och några timmar senare var allt fyllt i containern. 4-5 minusgrader med halka där uppe... kul (ja, jag hjälpte till).

Dagen därpå så var det dags att se över taket, byta lite råspont och annat som inte kändes fräscht. Pappen var i gott skick förutom på tre ställen, här togs den bort och ersattes med ny, sedan ett extra helt nytt lager på befintliga/nya sektionerna. Läkten fästes dit och anslutningarna till ventilation fixades.

Dag 3, ja då ska det nya taket upp. Kranbil, vad är det för något? Nejdå, utan morbrorn stod på taket och jag levererade 4 pannor i taget, på tidigare nämnda stege. Detta tog la hela dagen, men sedan var det uppe och gick att placera ut.

Dag 4-5, då hör han med kollegor i branschen om att klä in skorstenen i all sin ära. Det skulle vara zink och ett rejält huvskydd, ståtligt värre. Två personer mätte upp allting, och dagen därefter blir det leverans och montering. Som handen i handsken måste jag säga. Detta gick på runt 5500-6000 kr (vänskapligt pris).

Resterande 1500 kr blev lite fix av hängrännorna (dessa var nya sedan tidigare, men några blev skadade).

1/3 pall blev över av taket, samt 20 nockpannor i reserv. Perfekt att ha i källaren om någon storm skulle dra ner något, dock inte hänt ännu.

Ibland är det kul att spara en slant, men sådär hårt har man inte slitit förut må jag säga, särskilt i minusgrader och stå på stege!

Kuriosa i det hela, flera grannar har bytt tak också, och då har det varit MINST 4-5 personer i 5-6 dagar. Många raster och ett tempo som man knappast kan skryta om. Självklart går säkerheten först av allt, ingen tvekan om det. Men det finns oavsett mycket att förbättra ser man, ett helt arbetslag krävs oftast inte.

Har ni sparat in pengar på något liknande projekt!?

EDIT: Välj antracit på pannorna, om ni vill ha ett tak som håller sig fräscht under många år (har flera bekanta som valt samma färg). Här syns inte smuts och skit något nämnvärt, lite som på en vit eller silvrig bil, gentemot en svart.
Lade om ena halvan av taket nu i höstas. Endast 36 kvm på 22 gr lutning och inga genomföringar eller vinklar. Eftersom solceller skulle upp direkt efter så blandade jag nya och återvunna Vittinge-tegel. Bytte fotplåt, papp, läkt och pannor. Vindskivorna var relativt nymålade med nya vattbrädor i plåt och rännorna får bli senare.

Inklusive hämtning av betongpannorna på 1,4 ton då kommunen inte tog emot det avfallet numer så kostade allt 12.500 kr och det är det roligaste projektet jag gjort hittills i mitt liv! Jag är dessutom starkare än någonsin :)

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Jag kunde vara TS morbror 100% igenkänning 😆
En gång har jag anlitat en hantverkare, det var en plåtslagare och året var 1988 och jag hade precis köpt det första egna huset.
Sedan dess har jag köpt maskiner och verktyg för rätt många hantverkstimmar och gjort allt själv. Bilar och andra fordon har jag aldrig lämnat iväg någonsin.

-Får mer för pengarna
-Slipper slarv
-Kan anpassa tidpunkten fritt
-För det mesta väldigt kul och tillfredsställande

Sedan är det genetiskt, farsgubben har varit likadan.

• Gilla
Magnus_Anderssonn och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Bytte mitt eget tak inkl ny råspont på halva, ny papp, läkt och takavvattning för 25kkr.... Hittade två år gamla takpannor, taksteg, nocktätning m.m. på blocket för billig peng (3kkr), de hade bytt tak och två år senare kommit på att de skulle bygga på en våning.
Svärfar och farsan hjälpte mig o på fem dar var det klart. Vet inte vad vi sparade på det men lätt +100k
Har även hjälp farsan byta tak, lite större på ca 400m2. La oljehärdad board ovanpå gamla takspånet (15 cm tjockt), så vi spikade ströläkt med 300mm spik. Tog på underarmarna. Sen 45*70 läkt och betongpannor. Va 6v hårt slit, en hel del ställningsbygge då takfoten är typ 8m upp. Där skulle jag tro att vi sparade 3-500kkr på att göra det själva.
Farsans takprojekt låter som en möjlig variant för mig när det så småningom blir dags. Har ett gammalt torp med takspån under tegelpannor. Men vad var det egentligen som var 15 cm tjockt?

Inte många som vet vad takspån är nuförtiden...

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Inte många som vet vad takspån är nuförtiden...
Sanning. Jag klurar även på att göra egna spån för att byta. Första steget blir att smida en klyvkniv.

D Dr_Qrunch skrev:
Sanning. Jag klurar även på att göra egna spån för att byta. Första steget blir att smida en klyvkniv.
Eller så kontaktar du en närliggande tändkuleförening, dom har garanterat kontakter till någon som har en spånhyvel

TorpAnders TorpAnders skrev:
Eller så kontaktar du en närliggande tändkuleförening, dom har garanterat kontakter till någon som har en spånhyvel
Det är inte möjligt att hyvla takspån. De ska vara lite kilformade och måste klyvas.
Kolla denna om du är nyfiken på hur det kan gå till:

• Gilla
Qunaki
  • Laddar…
D Dr_Qrunch skrev:
Det är inte möjligt att hyvla takspån. De ska vara lite kilformade och måste klyvas.
Kolla denna om du är nyfiken på hur det kan gå till: [media]
Det finns många tak med hyvlade spån.
Text om spåntak från Alternativ.nu, beskriver olika typer av takspån och deras användning genom historien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det finns många tak med hyvlade spån.
[bild]

[media]
Där ser man! Tack för infon!

• Gilla
TorpAnders
  • Laddar…
M Magnus_Anderssonn skrev:
Efter lite "felsökning" kan det konstateras att takpappen är ganska slut på sina ställen, fastän pannorna var i skapligt skick. Långt ifrån nya, men de låg korrekt placerade och inga sprickor eller dylikt.

Summa summarum, taket måste alltså bytas, och ganska så kvickt, då finns ju möjligheten att råsponten inte tar alltför stor skada.
Jag bara undrar om pannorna var i skick, låg rätt och inte hade sprickor eller så, varför läckte det då?

Bytte fönster själva (iofs har vi gjort allt annat själva hittills också förutom att spränga en stor sten och installera ett bastuaggregat), vi gick ihop med 2 andra grannar och fick en objektoffert på fönsterna, SP balans, 3-glas, aluminium, solskyddsglas, myggnät mm. 75 000 kr för vårt hus (17 enheter) sen tillkommer det för lite virke runt fönster om vi inte kunde återanvända. Grannarna betalade 270 000 för sitt fönsterbyte. Har sett många "proffsinstallationer" där de gjort ett jättedåligt jobb. En av grannarna som beställde fönster i samma veva som oss hade dessutom lägligt nog en byggnadsställning som vi kunde låna 😁 Även om det är tradigt att göra såna jobb själv så är det lätt värt att ha kvar sina 200 000 kr på banken 👍

S
D Dr_Qrunch skrev:
Farsans takprojekt låter som en möjlig variant för mig när det så småningom blir dags. Har ett gammalt torp med takspån under tegelpannor. Men vad var det egentligen som var 15 cm tjockt?
Lagret med takspån/sticketak/pärt/you name it var varierande men kanske i snitt 15cm tjock. Sen låg glasplank under 3cm och sen kom man ner till takstolarna (stockar) eller om det var takåsar, minns inte riktigt. Så för att spika 30mm ströläkt att fästa bärläkten i behövde vi 300mm spik.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
S snickar skrev:
Förstår inte poängen med alla dessa trådar som lyder gör det själv och SPARA enormt med pengar!!!
Givetvis blir allt billigare när man gör det själv....
Är väl själva poängen med detta forum, trodde jag.

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag bara undrar om pannorna var i skick, låg rätt och inte hade sprickor eller så, varför läckte det då?
Tak med pannor är inte ett tätt tak hur hela pannorna än är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.