H hempularen skrev:
Fast i jämförelserna med hantverkare, så gäller det ju lite vilka man jämför med.

Nu är det många år sedan, typ 25 år sedan. Vi behövde byta tak mitt i vintern ca 130 kvm tak. Jag hade övervägt att göra det själv, räknade med att det skulle kosta mig 30 -40 000, material hyra ställning osv. och dessutom antog jag med ca 10 000 för plåtarbetet runt skorstenen, som jag inte räknade med att klara själv.

Det blev akut så tog in offert, hoppades på max 100 000. Offerten gick på 70 000. Tyckte nästan det var lite skumt lågt. Så jag tog en till. En firma som normalt inte gör tak på villor, de vill bara jobba storskaligt. Men verkade som de hade ont om jobb just då. Offerten gick på 50 000. Tog in en 3e offert, en lokal liten firma, men som jag fick dåligt intryck av. han ville ha 90 000.

Med stor tvekan tog jag budet på 50 000. Och det blev jättebra. Firman finns tyvärr inte kvar i takbranschen längre, de jobbar med annat numera.

De jobbade oerhört effektivt. 4 - 5 gubbar rev allt på ca 2h, hade en jätte-mobilkran som höll ett flak "svävande" över taket. Gubbarna kunde skotta i pannorna direkt på flaket, och fick på all underlagspapp och läkt på ytterligare någon timme. Sedan gick här en gubbe lite då och då under en vecka och finjusterade med läkt och plåtdetaljer. Och så 4 gubbar som lade på alla pannorna på ett par timmar.
Så kan inte hantverkare jobba i dag, för då får de gå på socialen.

- Nä, det får inte flyta på märkbart fort.

Du hade tur du, som träffade på riktigt bra folk. Gissar att de dessutom trivdes på jobbet.

Jag fick just en offert på 472kkr före ROT. 😳
250m2 takyta enligt offerten. (både hus och garagetak).

Då ingick extra kraftig och behandlad läkt och nån super bra finsk duk isf papp samt glansiga Bender Candor pannor.

Köket ligger med en vinkel så det blir två ränndalar, kapning av pannor, två huvar för ventilation/VP, kök och skorsten. Ny takavvattning.

Så lite mer komplicerat vilket ger merarbete jämfört med taket på förra huset.
Räknar jag upp för större tak och inflation skulle det bli 248kkr exklusive extra arbeten.

Firman bedömer jag som seriös (säljaren gjorde gott intryck 🙃), bra materialval, hade kranbil, lösflak för både material och "svävande lösflak" för att plocka bort de gamla pannorna.
Jag såg ett takbyte i närheten och de gick undan, sen står väl ställningen kvar och gör lite reklam. 🙄

Men jag fick en bra besiktning och genomgång av mitt tak.
Några av anmärkningarna behöver åtgärdas.

P
ja det är inte konstigt att folk väljer att göra jobben själv när många företag ska ta i så dom spricker med prisförslagen...

offert 325 000 i snitt

material självkostnadspris 66 000

byggställning
upplyftning av tegel
Arbetstid 2 personer 1 vecka är 80 timmar , det ska fan räcka om folk vet vad dom gör och inte sover hälften av tiden och spenderar halva dagen i bilen för att man prompt ska fika med kollegorna 3 ggr om dan

nånstans så lär hantverkar branschen ta och skärpa till sig om man ska få nå kunder kvar..

Men problemet är dom puckade släpphänta hanteringen av kundjobb

man är samma antal personer alla dagar fast hälften står och kollar på hälften av dagarna..
Man ska helst åka nya fina dyra bilaar som förstås ska bekostas av kunderna

Visst att företag lär drivas med vinstmarginal men nånstans lär man ta och skärpa sig och börja sortera bland utgifter ... nya bilar och inhyrda tjänster och material

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tur att folk är högavlönade, annars skulle inte hantverkare kunna ta ut ordentlig timpeng eller arvode, för att leva gott på.

Så heder till de med hög inkomst som nyttjar dessa i stället för att göra jobben själva.

Om det i vissa fall är överpriser drabbar vanligtvis ingen lågavlönad.
😂
Ja, vi skall vara jätteglada över dessa höginkomsttagare som strör pengar omkring sig. Utan dem skulle världen snurra långsammare. Knepet är bara att vara åskådare och inte delta själv i tokerierna.

• Gilla
Lillberga
  • Laddar…
T topmount skrev:
Vet inte om det är roligt eller underligt att räkna ut hur många arbets veckor man kunde ta ledigt för samma summa som hantverks kostnaden landar på.

För egen del hamnar jag ofta i situationen att det tar längre tid att arbeta samman pengarna än vad det hade tagit att göra det själv.
Jag kan verkligen instämma. När jag skulle byta persienner i hela huset tog jag in tre offerter och alla låg runt 30 000 kr. Jag tyckte det kändes dyrt så startade tidtagaruret, mätte och beställde själv - specialmått och specialmålade dessutom med svart in och vitt utåt i metall, för 6 500 kr

När persiennerna kom startade jag tidtagaruret igen och monterade dem. Efter att allt var klart kunde jag räkna ut att min timlön för att göra arbetet själv blev 880 kr i timmen i skattade pengar. Så bra betalt har jag aldrig någonsin fått för ett arbete, och det här var för 15 år sedan. Dessutom blev arbetet utfört precis som jag önskade och jag fick kunskapen att underhålla persiennerna på köpet.

• Haha
  • Gilla
revi och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag fick stipendium av arbetsgivaren för att gå kurs i fönsterrenovering en helg😊

På kursen köpte jag prylar för ungefär 10.000 kr för att jobbet skulle gå fort och smidigt.
Kittlampa, stiftpistol, fönsternyckel, stifttång, lillskrapa mm. #scandinavianwindowcraft

Efter kursen har jag och maken renoverat nio fönster med två treluftsbågar i varje.
Vi har återanvänt det munblåsta glaset och där det behövts bytt ut mot sånt vi köpt begagnat för 50 kr rutan. Tio rutor har vi använt tror jag.

Totalt har vi köpt linoljefärg, kitt och beslag för gissningsvis 2.000 kr.

Nu har vi alltså renoverat fönster för 12.500 kr inkl en massa verktyg som vi har kvar för framtida bruk. Eller sälja till rimligt pris.

Om vi hade köpt tjänsten skulle det ha kostat ungefär 8.000 kr per fönster. Totalt 72.000 kr alltså.

Liten nätt besparing på 60.000 kr!
Och det var kul under tiden 😉

• Gilla
Hybro och 4 till
  • Laddar…
M Magnus_Anderssonn skrev:
Avid läsare under många år, säkerligen haft ett tidigare konto här också, men för sisådär 10-15 år sedan.

I alla fall så behövde man skriva ett inlägg (egen tråd) som första uppgift här på forumet, så jag börjar med historian om när jag och morbrorn bytte tak på hans villa!!

Som de flesta av er säkert luskat ut, så sparade han in summan på att själv göra jobbet, men men, nu ska vi inte gå händelserna i förväg..

Om vi säger såhär, han har ALDRIG varit mycket för att anlita någon hantverkare, kan knappt minnas senaste gången. I och för sig är han själv hantverkare, men inte inom just bygg och snickeri i den bemärkelsen.

Det började med att han satt i vardagsrummet och glodde på TV, inte förra hösten men där innan om jag minns rätt. Ösregn ute, blandat med blötsnö. Rätt som det är började det samlas fläckar på innertaket (spänntak, nyrenoverat). Märker inte detta omedelbart, utan det går 2-3 dagar, sedan droppar det rakt i ansiktet på honom och familjen. 👏

Efter lite "felsökning" kan det konstateras att takpappen är ganska slut på sina ställen, fastän pannorna var i skapligt skick. Långt ifrån nya, men de låg korrekt placerade och inga sprickor eller dylikt.

Summa summarum, taket måste alltså bytas, och ganska så kvickt, då finns ju möjligheten att råsponten inte tar alltför stor skada.

I och med att detta var höst och vinter, samt eget företag med fullsmetat schema, så tas ju givetvis offerter in. Men där och då tog det stopp!

Huset är från början av 70-talet, taket ungefär 220 kvm tippar jag på. Här landar snittpriset på ca 325 tusen kronor!! Helt otroligt enligt mig!

Något som han heller aldrig skulle acceptera, så innan dagens slut var allt material redan beställt online, kvalitetsgrejor med rediga pannor från Benders (antracit), lite nytt spånt, takpapp, läkt (givetvis 48x25), vindskivor, plåt (zink), taksteg, färg, spikar och andra fästelement, ventiler, osv. osv., ja helt enkelt allt man behöver, FÖRUTOM zinkplåt till att klä in skorstenen (vi kommer dit..).

Detta gick på 66 tusen kronor med hemkörning, men man fick pantsätta ett par särskilda pallar för 1100 kr, vilket de senare hämtade när de hade vägarna förbi.

Några dagar senare var allt hemma, avlastat på uppfarten.

Helgen tog vid och han hade fått hem en container för 1500 kr, klappat och klart.

Nu ska ju det gamla och uttjänta ner, och där kommer stegen fram. En gammal hederlig aluminiumstege.

Upp på taket och några timmar senare var allt fyllt i containern. 4-5 minusgrader med halka där uppe... kul (ja, jag hjälpte till).

Dagen därpå så var det dags att se över taket, byta lite råspont och annat som inte kändes fräscht. Pappen var i gott skick förutom på tre ställen, här togs den bort och ersattes med ny, sedan ett extra helt nytt lager på befintliga/nya sektionerna. Läkten fästes dit och anslutningarna till ventilation fixades.

Dag 3, ja då ska det nya taket upp. Kranbil, vad är det för något? Nejdå, utan morbrorn stod på taket och jag levererade 4 pannor i taget, på tidigare nämnda stege. Detta tog la hela dagen, men sedan var det uppe och gick att placera ut.

Dag 4-5, då hör han med kollegor i branschen om att klä in skorstenen i all sin ära. Det skulle vara zink och ett rejält huvskydd, ståtligt värre. Två personer mätte upp allting, och dagen därefter blir det leverans och montering. Som handen i handsken måste jag säga. Detta gick på runt 5500-6000 kr (vänskapligt pris).

Resterande 1500 kr blev lite fix av hängrännorna (dessa var nya sedan tidigare, men några blev skadade).

1/3 pall blev över av taket, samt 20 nockpannor i reserv. Perfekt att ha i källaren om någon storm skulle dra ner något, dock inte hänt ännu.

Ibland är det kul att spara en slant, men sådär hårt har man inte slitit förut må jag säga, särskilt i minusgrader och stå på stege!

Kuriosa i det hela, flera grannar har bytt tak också, och då har det varit MINST 4-5 personer i 5-6 dagar. Många raster och ett tempo som man knappast kan skryta om. Självklart går säkerheten först av allt, ingen tvekan om det. Men det finns oavsett mycket att förbättra ser man, ett helt arbetslag krävs oftast inte.

Har ni sparat in pengar på något liknande projekt!?

EDIT: Välj antracit på pannorna, om ni vill ha ett tak som håller sig fräscht under många år (har flera bekanta som valt samma färg). Här syns inte smuts och skit något nämnvärt, lite som på en vit eller silvrig bil, gentemot en svart.
Bytte takpannor själv för några år sen. Pannorna var dåliga men undertaket var ok.
Det gick på ca 20.000. Nya pannor och ommålning plåt.
Två grannar bytte också och men de lejde ut jobbet. En betalade 230.000 och den andre betalade 310.000. Till bilden hör att den dyra grannen och firman som gjorde jobbet var rejält osams mot slutet eftersom firman hela tiden hittade på nya utgifter. Bland annat slängde de den fullt dugliga fläktkåpan och lät specialtillverka en ny.

M Magnus_Anderssonn skrev:
Avid läsare under många år, säkerligen haft ett tidigare konto här också, men för sisådär 10-15 år sedan.

I alla fall så behövde man skriva ett inlägg (egen tråd) som första uppgift här på forumet, så jag börjar med historian om när jag och morbrorn bytte tak på hans villa!!

Som de flesta av er säkert luskat ut, så sparade han in summan på att själv göra jobbet, men men, nu ska vi inte gå händelserna i förväg..

Om vi säger såhär, han har ALDRIG varit mycket för att anlita någon hantverkare, kan knappt minnas senaste gången. I och för sig är han själv hantverkare, men inte inom just bygg och snickeri i den bemärkelsen.

Det började med att han satt i vardagsrummet och glodde på TV, inte förra hösten men där innan om jag minns rätt. Ösregn ute, blandat med blötsnö. Rätt som det är började det samlas fläckar på innertaket (spänntak, nyrenoverat). Märker inte detta omedelbart, utan det går 2-3 dagar, sedan droppar det rakt i ansiktet på honom och familjen. 👏

Efter lite "felsökning" kan det konstateras att takpappen är ganska slut på sina ställen, fastän pannorna var i skapligt skick. Långt ifrån nya, men de låg korrekt placerade och inga sprickor eller dylikt.

Summa summarum, taket måste alltså bytas, och ganska så kvickt, då finns ju möjligheten att råsponten inte tar alltför stor skada.

I och med att detta var höst och vinter, samt eget företag med fullsmetat schema, så tas ju givetvis offerter in. Men där och då tog det stopp!

Huset är från början av 70-talet, taket ungefär 220 kvm tippar jag på. Här landar snittpriset på ca 325 tusen kronor!! Helt otroligt enligt mig!

Något som han heller aldrig skulle acceptera, så innan dagens slut var allt material redan beställt online, kvalitetsgrejor med rediga pannor från Benders (antracit), lite nytt spånt, takpapp, läkt (givetvis 48x25), vindskivor, plåt (zink), taksteg, färg, spikar och andra fästelement, ventiler, osv. osv., ja helt enkelt allt man behöver, FÖRUTOM zinkplåt till att klä in skorstenen (vi kommer dit..).

Detta gick på 66 tusen kronor med hemkörning, men man fick pantsätta ett par särskilda pallar för 1100 kr, vilket de senare hämtade när de hade vägarna förbi.

Några dagar senare var allt hemma, avlastat på uppfarten.

Helgen tog vid och han hade fått hem en container för 1500 kr, klappat och klart.

Nu ska ju det gamla och uttjänta ner, och där kommer stegen fram. En gammal hederlig aluminiumstege.

Upp på taket och några timmar senare var allt fyllt i containern. 4-5 minusgrader med halka där uppe... kul (ja, jag hjälpte till).

Dagen därpå så var det dags att se över taket, byta lite råspont och annat som inte kändes fräscht. Pappen var i gott skick förutom på tre ställen, här togs den bort och ersattes med ny, sedan ett extra helt nytt lager på befintliga/nya sektionerna. Läkten fästes dit och anslutningarna till ventilation fixades.

Dag 3, ja då ska det nya taket upp. Kranbil, vad är det för något? Nejdå, utan morbrorn stod på taket och jag levererade 4 pannor i taget, på tidigare nämnda stege. Detta tog la hela dagen, men sedan var det uppe och gick att placera ut.

Dag 4-5, då hör han med kollegor i branschen om att klä in skorstenen i all sin ära. Det skulle vara zink och ett rejält huvskydd, ståtligt värre. Två personer mätte upp allting, och dagen därefter blir det leverans och montering. Som handen i handsken måste jag säga. Detta gick på runt 5500-6000 kr (vänskapligt pris).

Resterande 1500 kr blev lite fix av hängrännorna (dessa var nya sedan tidigare, men några blev skadade).

1/3 pall blev över av taket, samt 20 nockpannor i reserv. Perfekt att ha i källaren om någon storm skulle dra ner något, dock inte hänt ännu.

Ibland är det kul att spara en slant, men sådär hårt har man inte slitit förut må jag säga, särskilt i minusgrader och stå på stege!

Kuriosa i det hela, flera grannar har bytt tak också, och då har det varit MINST 4-5 personer i 5-6 dagar. Många raster och ett tempo som man knappast kan skryta om. Självklart går säkerheten först av allt, ingen tvekan om det. Men det finns oavsett mycket att förbättra ser man, ett helt arbetslag krävs oftast inte.

Har ni sparat in pengar på något liknande projekt!?

EDIT: Välj antracit på pannorna, om ni vill ha ett tak som håller sig fräscht under många år (har flera bekanta som valt samma färg). Här syns inte smuts och skit något nämnvärt, lite som på en vit eller silvrig bil, gentemot en svart.
Att anlita hantverkare till allt i det egna hemmet är dyrt, man bor i egen villa just för att kunna underhålla mycket själv. Ditt inlägg kan kanske inspirera andra att själv byta sitt tak, kanske med hjälp av barn, föräldrar eller kompisar.

👍

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Jag gör allt själv utom det man 100% inte får/bör
Dvs dra in ny elcentral med matning till verkstan / koppla in VP:n samt solcellsanläggning.
Blir dels för dyrt annars samt att det är mitt intresse . Förra vintern blev det nytt badrum & Nu dra jag o en av sönerna som går vvs in vattenburen värme tex.
Skulle jag ha säg 4 milj över och vilja ha ny pool så köper jag en grävmaskin & gör det själv
Skulle aldrig leja.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Min vän behövde byta tak. Han fick ett par olika offerter men valde de som "verkade seriösast". 50 tals hus med ungefär 90kvm(?) takyta men ett par skorstenar och ett takfönster så lite mer komplicerat än det lättaste taket. Offerten han accepterade var på 500 000kr(!!!!) en halv miljon alltså. Ungefär årsinkomsten netto för honom och hans sambo tillsammans. "Det fanns låneutrymme" så det var inte mycket att tänka på. Ska också nämnas att det inte ingick byte av läkt i det priset, bara de små områden som såg dåliga ut. Dock nya hängrännor. Kom ett gäng balter och jobbade i mindre än 1 vecka och sen var det klart. Själv fattar jag inte hur resonemangen hos folk går. Han får ju göra hur han vill, men jag påpekade ganska försiktigt att han genom att acceptera den offerten driver på priserna uppåt. "Jaja men jag kan ju ta lån på den summan och så slipper man tänka så mycket på det för de är ju dyra så då blir det nog bra!" Jag föreslog också att han skulle ta tjänstledigt typ maj-augusti och köpa hem 10 backar öl och byta själv i sävlig fart med hjälp av mig och hans svärfar som är halvpensionerad snickare, och njuta av sommaren och lång ledighet när taket är lagt, och ändå spara ett par hundratusen på det. Men det var han inte intresserad av.
Helt galet pris. Jag anlitade hantverkare här på landet till vårat ca 160kvm tak. Löpande räkning vilket inkluderade arbete ( 2 man) ställning, betongpannor, läkt, papp och plåtjobb, ej hängrännor som jag bytte året innan. Sluträkning inklusive ROT blev 95000 kr. Hjälpte dock till en del med traktorn och skopade bort pannorna vid demontage samt att jag skötte städningen på backen. Pannorna fick en granne som skulle göra en ny väg och behövde lite fyllning.
Jobbet tog en arbetsvecka.
Taket hade legat sen 1979 och både papp, läkt och pannor hade nog klarat minst 20 år till. Men planen var då att sätta solpaneler så det kändes bra att ha taket utbytt. Blev dock aldrig några solpaneler då priset dubblades i samma veva, och med dagens lägre priser så är det i allafall 10 år till breakeven.

Fick taket bytt 2022.

En bekant som är takläggare tog sin arbetskollega och bytte mitt 250kvm sadeltak för 96000:- tog 3 dagar.

takpannorna ordnade jag dock själv på annat håll. (Typ gratis)

• Gilla
Svedd7s
  • Laddar…
Offert för att ta bort bärande vägg i garage plus växla av takstolar.
Fick från 60k och uppåt i offerter.
En industri i närheten rev en lokal och en H-balk skulle slängas. Fick balken gratis, hyrde 8 stämpor, rev väggen fick hjälp av bror och svåger att lägga upp balken.
Kostnad, 120 kr i helghyra av stämpor och fick betala 140kr för att slänga gamla gipset på tippen.

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Kan
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag fick stipendium av arbetsgivaren för att gå kurs i fönsterrenovering en helg😊

På kursen köpte jag prylar för ungefär 10.000 kr för att jobbet skulle gå fort och smidigt.
Kittlampa, stiftpistol, fönsternyckel, stifttång, lillskrapa mm. #scandinavianwindowcraft

Efter kursen har jag och maken renoverat nio fönster med två treluftsbågar i varje.
Vi har återanvänt det munblåsta glaset och där det behövts bytt ut mot sånt vi köpt begagnat för 50 kr rutan. Tio rutor har vi använt tror jag.

Totalt har vi köpt linoljefärg, kitt och beslag för gissningsvis 2.000 kr.

Nu har vi alltså renoverat fönster för 12.500 kr inkl en massa verktyg som vi har kvar för framtida bruk. Eller sälja till rimligt pris.

Om vi hade köpt tjänsten skulle det ha kostat ungefär 8.000 kr per fönster. Totalt 72.000 kr alltså.

Liten nätt besparing på 60.000 kr!
Och det var kul under tiden 😉
Tur du hade en arbetsgivare som tog betalt för jobben ni utförde på er arbetsplats, så att du kunde få stipendium att undvika att betala en hantverkare att utföra jobb 😂 ( lite ironi )
Kul att ni lärt er något nytt och kunde spara en slant 😃

T tripptrapp skrev:
Gud vad skönt att jag har råd att ta in hantverkare så jag kan lägga tiden i veckorna på jobbet och att vara ledig på helgerna.

Alla är vi olika, alla blir vi höga på vår egen religion och alla tycker att deras sätt är det rätta . Lev och låt leva, grattis till att du är nöjd och grattis till mig som slipper klättra på tak. Alla nöjda, men säg inte att du gör rätt i dina livsval och jag fel i mina .
Kan väl tycka att jag gjort rätt för mig hela mitt liv, vad gäller arbete i mer än 50 år.
Haft fler än 150 elever att lära upp inom elektronik. Och hur många inom gymnasiesärskolan vet jag inte.
Jo, så var det typ 10 olika arbeten till.
Ställningsbyggare. Skanska Doris, Ringhals, Bäckhammar, Skoghall m fl, tills jag ramlade ned på allvar.

- Detsamma när det gäller familjeliv, boende i egna hus att själv fixa allt med och inte minst ett stort friluftsliv med segling snart 20 år, skoteråkning, jakt, fiske året runt.

Högst sällan jag varit stilla en dag o petat mig i naveln.

- Men nu kommer det säkerligen kommentarer typ: Du hade väl inget att jobba med under ledigheter och sommarlov. Och "bara" undervisning dryga 25 timmar per vecka.

Min kommentar är då att det är fritt att prova som lärare. Och se hur länge man står ut. Om det nu är så idealiskt som det kan tyckas.

Sammanfattningsvis har jag trivts och haft det mycket bra i stort sett hela mitt vuxna liv.

Och gillar att hålla på med mina hus, fordon mm.

Jo, då... Min Cumulus är väl nyttjad. Typ 70 övernattningar per år under 18 säsonger.
Nu hägrar typ halvintegrerad husbil.
Kan hända jag hinner med det också innan jag lägger näsan i vädret.

.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S snickar skrev:
Förstår inte poängen med alla dessa trådar som lyder gör det själv och SPARA enormt med pengar!!!
Givetvis blir allt billigare när man gör det själv....
Så länge det inte blir någon olycshändelse på ett ishalt tak eller att man trillar ner från stegen. Då kan det bli riktigt dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.