43 374 läst · 92 svar
43k läst
92 svar
När morbrorn sparade 250 tusen på takbytet
Min ställning är Haki stål ställning (är väl för tungt för proffsen numera) 1,5m djup. Jag vill påstå att jag sätter upp en långsida på en villa ensam på max 3 timmar. När jag bytt tak har jag alltid gjort färdigt en sida i taget och sen flyttat ställningen till andra sidan.A anders.Nordsvahn skrev:
håller med fullständigt, nuförtiden kan de flesta ingenting, tummen sitter precis i mitten på handen. Jag har under hela mina söners uppväxt försökt uppfostra dem till att klara så mycket som möjligt själva och det har väl gått hyfsat. Precis som du skriver, de flesta bokar en tid för att åka till en däckverkstad för att byta hjul, det tar mer tid än att göra det själv och de betalar gladeligen en 5hundring för det. Hade man åtminstone tjänat tid på det.S Stubai skrev:Jag som företagare är tacksam men förvånad över att det finns så oändligt mycket folk som köper tjänser till i stort sett allt.
Bara på de 10 år jag haft egen firma upplever jag dessutom att folk blivit ännu ohändigare. Eller så tjänar folk så.pass mycket pengar och är så bekväma att de inte ser någon anledning att göra något själva.
Takbyten, fönsterbyten och köksrenoveringar borde de allra flesta klara av själva.
Byta hjul och göra årlig service på bilen är också enkla grejer som man inte borde behöve anlita "proffs" för.
Men idag finns det till och med en marknad för att sträcka en växelwire på en cykel eller montera in en motorvärmare i bilen.
Många tjänar bevisligen väldigt mycket pengar.
Jo, handlar bara om prioritering. Jag byggde om vårt första hus fullständigt när vi hade småbarn. Och både jag och hustrun jobbade heltid större delen av den tiden. Hustrun jobbade schemalagt i vården så vi fick turas om att ta hand om barnen.TRJBerg skrev:
Ungefär detta är mitt schema. Hade tagit år för mig att byta tak, tex, har knappt tid att borsta tänderna i vardagen. Men så snart skolplikten kommer ska jag ta tjänstledighet och fixa klart här hemmaTRJBerg skrev:En typisk familj gör detta varje vardag:
8 timmar sömn
1/2 timme frukost + dusch mm
1/2 timme lämna barnen på dagis etc
1 timme resa till jobbet
8 timmar arbete
1/2 timme handla
1 timme resa hem
1/2 timme hänta barnen
1 timme laga mat och se till att barnen äter
2 timmar tid med barnen
1 timme tid med frugan
Summa 24 timmar
På helgen underhåller man äktenskap, hus, vänner och mentala hälsan etc.
Produkter som diskuteras i tråden