43 375 läst · 92 svar
43k läst
92 svar
När morbrorn sparade 250 tusen på takbytet
Exakt!R Rubank666 skrev:Grattis till besparingen!!
Offerterna ni fått verkar ju jättedyra. Sen att byggfirman hade med sig en ställning som är säker att arbeta från, klart man väljer bort det👍🏻stege är bättre… (framför allt billigare)
Och att hantverkare tar rast, det är ju bara trams. Bättre att klämma på tills jobbet är klart. Kranbil för att lyfta upp alla pannorna är ju också onödigt, langa på stege blir ju mycket billigare💪🏻
Kan inte låta bli att fundera på hur många fler yrkesarbetare som hade strukit med varje år om hela byggbranchen arbetade på detta sätt.
Men som sagt, grattis till besparingen💰🪜👌🏻
Absolut ska hantverkare ha rast och arbete tryggt och säkert, ingen tvekan om saken.
Jag har dock använt byggställning och hela kitet i andra jobb åt en annan släkting, och det behöver inte ta den tid lejda hantverkare avsätter.
Det var en mindre komedi att se andra byggare på området, i somras, när de bytte tak. 1-2 dagar att montera upp en ställning, arbete i 3-4 dagar, 1 dag att demontera ställningen. Sedan skulle flera personer avlönas och prispåslaget är heller inte nådigt vad gäller materialet.
Även om man själv skulle köpa in allting själv i materialväg, så kommer ingen byggnadsfirma ta i grejorna med tång, och om de gör det, så tar de igen kostnaden på utfört arbete.
PS, Allting i säkerhetsväg fanns dock till morbrorns förfogande, såsom kostnadsfri kranbil (via en på jobbet), ställning (via kompis), sele osv., men det köttades på helt enkelt. Enligt mig oerhört dumt, en risk jag knappast tar igen.. Hade gärna avsatt några timmar till att använda ställningen och få hit kranbilen. Faktum är att han använde kranbilen inte långt därefter, till att bära upp en gammal vedpanna på 400 kg... 👍
Det känns numera som en avlägsen dröm, kommer aldrig ske igen, den saken är klar.TRJBerg skrev:
Förstår inte hur man klarade sig från att ramla. Det värsta som hände var att en spikpistol snuddade ett finger, då läkten skulle dit. Använde en batteridriven, ingen tryckluft.
Många verkar kunna fläska upp hur mycket som helst, för simpla jobb.
Visst jag förstår detta med brist på tid, tummen mitt i o allt vad det kan vara.
- Men nog tycker jag man ska lyfta på hatten för de som fixar lite eller mycket själv. Det är väl ändå andemeningen i forumet?
Visst jag förstår detta med brist på tid, tummen mitt i o allt vad det kan vara.
- Men nog tycker jag man ska lyfta på hatten för de som fixar lite eller mycket själv. Det är väl ändå andemeningen i forumet?
Gud vad skönt att jag har råd att ta in hantverkare så jag kan lägga tiden i veckorna på jobbet och att vara ledig på helgerna.S snickar skrev:
Alla är vi olika, alla blir vi höga på vår egen religion och alla tycker att deras sätt är det rätta . Lev och låt leva, grattis till att du är nöjd och grattis till mig som slipper klättra på tak. Alla nöjda, men säg inte att du gör rätt i dina livsval och jag fel i mina .
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 338 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 338 inlägg
Mtp på de bilder som kommer upp här ifrån firmor som har lagt om tak och inte vare sig kan lägga papp, räkna så pannraderna blir lika, får nedersta pannan som dippar, hängrännor med bakfall, felaktiga vindskivor, felaktiga genomföringar, plåtarbeten som ser ut som fan vill jag nog säga tvärtom 😁😉P Plåtsax skrev:
Lägga om tak är inte direkt raketforskning och väldigt rakt på. Misslyckas man med det, oavsett privatperson eller firma, bör man inte syssla med bygg öht.
Slapp i alla fall gymmet de dagarna. Win-win, om man försöker hitta något positivt, i och med att jag hjälpte till gratis på eftermiddagarna.
Haha ja, jag håller med. Men varför skulle en privatperson söka sig till forumet för att lägga ut korrekt utförda jobb?S swirve skrev:Mtp på de bilder som kommer upp här ifrån firmor som har lagt om tak och inte vare sig kan lägga papp, räkna så pannraderna blir lika, får nedersta pannan som dippar, hängrännor med bakfall, felaktiga vindskivor, felaktiga genomföringar, plåtarbeten som ser ut som fan vill jag nog säga tvärtom 😁😉
Lägga om tak är inte direkt raketforskning och väldigt rakt på. Misslyckas man med det, oavsett privatperson eller firma, bör man inte syssla med bygg öht.
Definitivt inte raketforskning,.. men är något inom bygg?
Det mesta går att googla sig till och med tillräckligt mycket tid och intresse så kan man lösa det mesta själv.
Men du generaliserar när du antyder att tak jobb skulle vara enklare än något annat.
Du får gärna motbevisa mig och visa en person som tex plåtar om en rund kupa, monterar fotrännor eller invändiga gesimsrännor utan tidigare erfarenheter och kunskaper. Information om hur det ska utföras finns gratis på nätet för övrigt.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 338 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 338 inlägg
Ok, jag utgick från att takjobb = betongpannor, lertegel, trp-plåt eller klick-plåt. När det kommer till riktiga plåtjobb så är det ett hantverk som kräver både sin hantverkare och en liten maskinpark. Så i mitt fall har jag alltid valt att lägga ut plåttaken (falsad plåt) och skulle inte ge mig på det själv. Sen att jag hittade en bra och billig plåtis gjorde det ju ännu bättre Det är inte att fundera på att stå o knäcka fönsterbleck när plåtis skulle ha 150kr st inkl material liksom.P Plåtsax skrev:Haha ja, jag håller med. Men varför skulle en privatperson söka sig till forumet för att lägga ut korrekt utförda jobb?
Definitivt inte raketforskning,.. men är något inom bygg?
Det mesta går att googla sig till och med tillräckligt mycket tid och intresse så kan man lösa det mesta själv.
Men du generaliserar när du antyder att tak jobb skulle vara enklare än något annat.
Du får gärna motbevisa mig och visa en person som tex plåtar om en rund kupa, monterar fotrännor eller invändiga gesimsrännor utan tidigare erfarenheter och kunskaper. Information om hur det ska utföras finns gratis på nätet för övrigt.
Utav det jag gjort som hemmapulare så ligger nog bygga badrum betydligt högre upp i svårighetsgrad än att byta tak. Projektera, dimensionera, skapa konstruktionsritningar och bygga stomme till tillbyggnaden ligger också högre upp än takomläggning i svårighetsgrad. VVS (byta pump+hydrofor) och en del el-jobb ligger klart högre också.
Men nej det mesta är inte speciellt svårt, läsa en instruktion, förstå vilket material som skall användas och ta sig lite tid så löser man det mesta.
Finns mer och mindre avancerade moment i alla branscher, har man varit taktiskt eller haft lite tur klarar man av att göra det mest själv 👍S swirve skrev:Ok, jag utgick från att takjobb = betongpannor, lertegel, trp-plåt eller klick-plåt. När det kommer till riktiga plåtjobb så är det ett hantverk som kräver både sin hantverkare och en liten maskinpark. Så i mitt fall har jag alltid valt att lägga ut plåttaken (falsad plåt) och skulle inte ge mig på det själv. Sen att jag hittade en bra och billig plåtis gjorde det ju ännu bättre Det är inte att fundera på att stå o knäcka fönsterbleck när plåtis skulle ha 150kr st inkl material liksom.
Utav det jag gjort som hemmapulare så ligger nog bygga badrum betydligt högre upp i svårighetsgrad än att byta tak. Projektera, dimensionera, skapa konstruktionsritningar och bygga stomme till tillbyggnaden ligger också högre upp än takomläggning i svårighetsgrad. VVS (byta pump+hydrofor) och en del el-jobb ligger klart högre också.
Men nej det mesta är inte speciellt svårt, läsa en instruktion, förstå vilket material som skall användas och ta sig lite tid så löser man det mesta.
Lite intressant ändå att du gjort mycket ”avancerat” själv men ändå backade vid tak eller kanske rättare sagt plåten 😉
Känns som att tak kan vara antingen det enklaste av allt eller om det vill sig ett utav det mest komplicerade
Jag
Men annars är riktiga plåtslagare något som jag beundrar. Hur bär dom sig åt för att klä in en skorsten etc så det blir tätt.
Det finns många egenskaper man behöver för att genomföra ett såpass stort projekt som ett takbyte och många saknar de egenskaperna och själva viljan. Det är inget alla klarar av.
Tja, om det finns passande plåtar, huvar mm på Byggmax så är det väl fortfarande enkelt.P Plåtsax skrev:
Men annars är riktiga plåtslagare något som jag beundrar. Hur bär dom sig åt för att klä in en skorsten etc så det blir tätt.
Det finns många egenskaper man behöver för att genomföra ett såpass stort projekt som ett takbyte och många saknar de egenskaperna och själva viljan. Det är inget alla klarar av.
Moderator
· Stockholm
· 52 874 inlägg
Fast i jämförelserna med hantverkare, så gäller det ju lite vilka man jämför med.
Nu är det många år sedan, typ 25 år sedan. Vi behövde byta tak mitt i vintern ca 130 kvm tak. Jag hade övervägt att göra det själv, räknade med att det skulle kosta mig 30 -40 000, material hyra ställning osv. och dessutom antog jag med ca 10 000 för plåtarbetet runt skorstenen, som jag inte räknade med att klara själv.
Det blev akut så tog in offert, hoppades på max 100 000. Offerten gick på 70 000. Tyckte nästan det var lite skumt lågt. Så jag tog en till. En firma som normalt inte gör tak på villor, de vill bara jobba storskaligt. Men verkade som de hade ont om jobb just då. Offerten gick på 50 000. Tog in en 3e offert, en lokal liten firma, men som jag fick dåligt intryck av. han ville ha 90 000.
Med stor tvekan tog jag budet på 50 000. Och det blev jättebra. Firman finns tyvärr inte kvar i takbranschen längre, de jobbar med annat numera.
De jobbade oerhört effektivt. 4 - 5 gubbar rev allt på ca 2h, hade en jätte-mobilkran som höll ett flak "svävande" över taket. Gubbarna kunde skotta i pannorna direkt på flaket, och fick på all underlagspapp och läkt på ytterligare någon timme. Sedan gick här en gubbe lite då och då under en vecka och finjusterade med läkt och plåtdetaljer. Och så 4 gubbar som lade på alla pannorna på ett par timmar.
Nu är det många år sedan, typ 25 år sedan. Vi behövde byta tak mitt i vintern ca 130 kvm tak. Jag hade övervägt att göra det själv, räknade med att det skulle kosta mig 30 -40 000, material hyra ställning osv. och dessutom antog jag med ca 10 000 för plåtarbetet runt skorstenen, som jag inte räknade med att klara själv.
Det blev akut så tog in offert, hoppades på max 100 000. Offerten gick på 70 000. Tyckte nästan det var lite skumt lågt. Så jag tog en till. En firma som normalt inte gör tak på villor, de vill bara jobba storskaligt. Men verkade som de hade ont om jobb just då. Offerten gick på 50 000. Tog in en 3e offert, en lokal liten firma, men som jag fick dåligt intryck av. han ville ha 90 000.
Med stor tvekan tog jag budet på 50 000. Och det blev jättebra. Firman finns tyvärr inte kvar i takbranschen längre, de jobbar med annat numera.
De jobbade oerhört effektivt. 4 - 5 gubbar rev allt på ca 2h, hade en jätte-mobilkran som höll ett flak "svävande" över taket. Gubbarna kunde skotta i pannorna direkt på flaket, och fick på all underlagspapp och läkt på ytterligare någon timme. Sedan gick här en gubbe lite då och då under en vecka och finjusterade med läkt och plåtdetaljer. Och så 4 gubbar som lade på alla pannorna på ett par timmar.