9 679 läst · 308 svar
10k läst
308 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Kanske den går att programmera att väja ut på en gräsmatta men jag tror inte den går att programmera att köra på cykelbana för att det egna bromssystemet plötsligt har havererat längs vägen.Fairlane skrev:Det finns väl egentligen inget som säger att en självkörande bil inte skulle kunna agera likadant?
Dessutom snabbare då den reagerar snabbare. Kanske skulle en också hållit lite längre avstånd för att slippa tvärnita. På sikt kanske bilarna dessutom kan kommunicera med varandra så att bilen bakom börjar bromsa innan någon mänsklig förare ens skulle ha en aning om vad som skulle hända. Eller att bilen framför meddelar bilen bakom "här är det glansis" för att strax senare säga "här är de bar asfalt".
Det är inget som säger att det skulle vara omöjligt att programmera bilen att göra det olagliga att köra ut på en gräsmatta för att undvika en kollision. Att köra mot trafiken på en motorväg är en helt annan fråga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Varför skulle inte det gå? Sen måste systemet, liksom en människa värdera riskerna. Är cykelbanan tom eller är det en förskoleklass där etc.H heimlaga skrev:
AI utvecklas i en rasande takt. Vi är inte riktigt framme vid bra självkörande bilar än, men att påstå att det aldrig kommer gå är för mig naivt. Det är inte särskilt många år sen man trodde att en dator aldrig skulle kunna besegra människan i Go. Man hade fel.
Jag minns när ABS började komma i bilar..Det fanns ett antal personer som ondgjorde sig över dessa och ansåg att det var dåligt för man kunde pumpbronsa själv.
Jag missförstår dig avsiktligt för att ställa saker på din spets.H Harald Blåtumme skrev:Du missförstår helt. Vill jag åka i en självkörande bil så beställer jag en taxi med en förmodat kompetent och certifierad mänsklig förare. Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig i en bil som framförs av en icke-mänsklig förare idag, då vore jag en komplett idiot.
Du påstår att du är bättre än medelföraren - ja skickar du ut en enkät till alla bilförare så är det detta resultat du kan förvänta dig (det har gjorts). Särskilt män i övre medelåldern anser sig köra bättre än medelföraren enligt undersökningar som gjorts.
Frågade för skojs skull MS Copilot om detta (minns inte själv var jag läst detta):
"Ja det finns flera undersökningar som undersöker bilförarens självförtroende och hur det påverkar deras körförhållanden. Här är några intressanta resultat:
Dessa undersökningar visar att självförtroendet kan variera mycket beroende på ålder, kön och region. Det är viktigt att vara medveten om dessa faktorer för att förbättra trafiksäkerheten."
- Åldersskillnader: En undersökning av Circle K visade att självförtroendet ökar med åldern. I åldersgruppen 50-64 år anser sig 63% av männen vara bättre än genomsnittet, jämfört med 41% av kvinnorna i samma åldersgrupp1.
- Könsskillnader: Män har generellt sett ett högre självförtroende än kvinnor. 53% av männen anser sig bättre än genomsnittet, medan bara 36% av kvinnorna gör samma sak2.
- Regionala skillnader: Bilförare i Jönköping och Kronoberg har det bästa självförtroendet i landet, där 55% av de svarande anser sig bättre än genomsnittet.
- Självbild och trafikolyckor: Trots att män har ett högre självförtroende, utgör de också 75% av de som omkommer i trafikolyckor. Detta tyder på att självförtroendet kanske inte alltid speglar verkligheten.
Du använder copilot för att ta reda på saker men du litar inte på en co pilot som är integrerad i en bil?
Vad framtiden ger vet vi inte men jag tror att många områden kommer att förändras, kanske även bilismen.
bilarna ”programmeras” troligen inte med traditionell kod och ”if human on the road then drive on lawn”, ”if dog om lawn crash into tree if not larger than…”.H heimlaga skrev:
Så ser inte modern AI ut.
Det du lite pekar mot är den svåraste delen med självkörande bilar och egentligen kan man säga att den är juridisk. Låt oss för enkelhetens skull säga att bilen hamnar i en plötslig situation där det bara finns två alternativ - antingen krocka med en lastbil som kommit över på fel sida vägen eller köra upp på trottoaren för att undvika lastbilen. Situationen är sådan att en människa kanske kan hinna undvika olyckan - kör människan upp på trottoaren och skadar någon där kommer man anse att det "gick så snabbt", etc att man anser att föraren är utan skuld för ev skador som sker på trottoaren.H heimlaga skrev:
Problemet som uppstår här med självkörande bilar är beslutsfattandet eftersom en självkörande bil (i varje fall kommande generationer) kommer att ha så mycket mer information och mycket snabbare kan bedöma sistuationen. Så om ingen är på trottoaren är det ju självklart att bilen ska köra upp där, MEN (dilemmat) om det är en människa där - vilket beslut ska bilen fatta? Ska beslutet vara annorlunda om det är flera människor på trottoaren än i bilen? ...en dagisklass?
Det är många frågeställningar som man kan fundera över när man kommit så här långt i tanken: Ska en självkörande bil alltid, oavsett konsekvenserna, försöka få bilens passagerare att överleva? Ska den hellre ta en mer hollistisk syn och minimera antalet skadade oavsett om de sitter i bilen eller inte? Ska vi kunna ha olika regler i olika länder? Vem ska bestämma kring allt det här - programmerare/tekniker, humanister, politiker?
Låt oss diskutera utan att hacka ner på varandra...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 271 inlägg
Det här sätter fingret på min känsla..
Det är definitivt tekniskt möjligt (i framtiden) att bygga bilarna helt självkörande.
Frågan är om de kommer att vara gångbara på en svensk marknad?
Ur ett amerikanskt perspektiv är de garanterat det, eftersom det inte finns alternativ (dvs dålig kollektivtrafik) och man bryr sig ytterst lite om människoliv (9 skolskjutningar I ÅR!?!), och vägnätet är byggt för bilar, inte förskolor ute på promenad...
Det är definitivt tekniskt möjligt (i framtiden) att bygga bilarna helt självkörande.
Frågan är om de kommer att vara gångbara på en svensk marknad?
Ur ett amerikanskt perspektiv är de garanterat det, eftersom det inte finns alternativ (dvs dålig kollektivtrafik) och man bryr sig ytterst lite om människoliv (9 skolskjutningar I ÅR!?!), och vägnätet är byggt för bilar, inte förskolor ute på promenad...
Man kan även säga att det är svåraste situationen med förare bakom ratten. Hade lastbilen i exemplet varit självkörande hade den inte kommit över på fel sida av vägen. Om den inte i ditt exempel gjorde så för att rädda en dagisklass och kanske offra mötande bil.D Dublin skrev:Det du lite pekar mot är den svåraste delen med självkörande bilar och egentligen kan man säga att den är juridisk. Låt oss för enkelhetens skull säga att bilen hamnar i en plötslig situation där det bara finns två alternativ - antingen krocka med en lastbil som kommit över på fel sida vägen eller köra upp på trottoaren för att undvika lastbilen. Situationen är sådan att en människa kanske kan hinna undvika olyckan - kör människan upp på trottoaren och skadar någon där kommer man anse att det "gick så snabbt", etc att man anser att föraren är utan skuld för ev skador som sker på trottoaren.
Problemet som uppstår här med självkörande bilar är beslutsfattandet eftersom en självkörande bil (i varje fall kommande generationer) kommer att ha så mycket mer information och mycket snabbare kan bedöma sistuationen. Så om ingen är på trottoaren är det ju självklart att bilen ska köra upp där, MEN (dilemmat) om det är en människa där - vilket beslut ska bilen fatta? Ska beslutet vara annorlunda om det är flera människor på trottoaren än i bilen? ...en dagisklass?
Det är många frågeställningar som man kan fundera över när man kommit så här långt i tanken: Ska en självkörande bil alltid, oavsett konsekvenserna, försöka få bilens passagerare att överleva? Ska den hellre ta en mer hollistisk syn och minimera antalet skadade oavsett om de sitter i bilen eller inte? Ska vi kunna ha olika regler i olika länder? Vem ska bestämma kring allt det här - programmerare/tekniker, humanister, politiker?
Låt oss diskutera utan att hacka ner på varandra...
Men detta är extremfall, frågan är om dessa blir fler eller färre med självkörande fordon. Än så länge är de självkörande defensiva och kan ”mobbas” ut av förare som är offensiva och tar för sig i trafiken
Det pratades mycket om dessa filosofiska frågor för tio år sedan men det har blivit ganska tyst allteftersom utvecklingen tuffat på.D Dublin skrev:Det du lite pekar mot är den svåraste delen med självkörande bilar och egentligen kan man säga att den är juridisk. Låt oss för enkelhetens skull säga att bilen hamnar i en plötslig situation där det bara finns två alternativ - antingen krocka med en lastbil som kommit över på fel sida vägen eller köra upp på trottoaren för att undvika lastbilen. Situationen är sådan att en människa kanske kan hinna undvika olyckan - kör människan upp på trottoaren och skadar någon där kommer man anse att det "gick så snabbt", etc att man anser att föraren är utan skuld för ev skador som sker på trottoaren.
Problemet som uppstår här med självkörande bilar är beslutsfattandet eftersom en självkörande bil (i varje fall kommande generationer) kommer att ha så mycket mer information och mycket snabbare kan bedöma sistuationen. Så om ingen är på trottoaren är det ju självklart att bilen ska köra upp där, MEN (dilemmat) om det är en människa där - vilket beslut ska bilen fatta? Ska beslutet vara annorlunda om det är flera människor på trottoaren än i bilen? ...en dagisklass?
Det är många frågeställningar som man kan fundera över när man kommit så här långt i tanken: Ska en självkörande bil alltid, oavsett konsekvenserna, försöka få bilens passagerare att överleva? Ska den hellre ta en mer hollistisk syn och minimera antalet skadade oavsett om de sitter i bilen eller inte? Ska vi kunna ha olika regler i olika länder? Vem ska bestämma kring allt det här - programmerare/tekniker, humanister, politiker?
Låt oss diskutera utan att hacka ner på varandra...
En traditionell programmerare (som mig) skriver och debuggar sin kod och kan tala om exakt (nåväl, jag överdriver ) vad den kommer göra givet parametrar som matas in. Då måste man ta ställning, att antingen hantera eller inte hantera scenariot.
Maskininlärning är en annorlunda best. Ingen verkar riktigt förstå fullt ut hur en färdigtränad modell resonerar och tar sina beslut. Det kanske räcker med att helt enkelt inte ge någon träningsdata till systemet för scenarier som detta, fram tills att vi kollektivt har en tydlig idé om vad vi vill ska hända. Bilen kommer ta ett beslut 'själv' och sen kan vi skylla på spöket i maskinen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Jag kan även tänka mig att en självkörande bil inte måste lösa situationen på samma sätt som en människa, utan att se nödvändigtvis måste vara fel.
Många mänskliga förare ligger 10-15 meter bakom bilen framför i 80 km/h. Kanske väljer bilen en annan lösning, längre avstånd. Kanske slipper bilen därmed en stor del av dessa tvärbromsningar och behövs det ändå så är jag säker på att bilen reagerar snabbare än människan.
Många mänskliga förare ligger 10-15 meter bakom bilen framför i 80 km/h. Kanske väljer bilen en annan lösning, längre avstånd. Kanske slipper bilen därmed en stor del av dessa tvärbromsningar och behövs det ändå så är jag säker på att bilen reagerar snabbare än människan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 876 inlägg
Naturligtvis kommer man få dem att göra det. Lagstiftningen är byggd för att vissa regler är överordnade andra, och som @heimlaga visade slår någon form av nödrätt till inland.L lbgu skrev:
Kan inte självkörande bilar hantera sådant kommer de inte tillåtas.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 271 inlägg
Fungera som en förarlös ersättning för kollektivtrafik alltså?B Bigfoot skrev:
Frågan är också vilken typ av mänsklig inblandning man tänker sig, dvs ska en fjärroperatör styra bilen på håll (ännu ett juridiskt problem) eller bara stödja bilen i tolkningen av problemen den ser?
Krävs nog att USAs lagar vad gäller skadestånd skrivs om.Nötegårdsgubben skrev:
Sen när det gäller hastighet så antar jag att en självkörande bil aldrig bryter mot hastighetsgränser. Så ifall det ligger ett lite långsamt fordon framför så blir det ingen omkörning ifall inte omkörningen kan utföras utan att gå över tillåten hastighet. Så det lär bli karavaner på landsvägarna efter någon som kanske kör 80 på en 90-väg. Också ett sådant exempel där mänskliga förare ofta medvetet bryter mot regler för att få trafiken att fungera smidigt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 271 inlägg
Har tipsat om den här videon förr, jag tycker att den är värd att lägga en timme på, om man är intresserad av självkörande bilar;