När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

  • >2025

  • >2030

  • >2035

  • >2040

  • Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
H heimlaga skrev:
Kanske den går att programmera att väja ut på en gräsmatta men jag tror inte den går att programmera att köra på cykelbana för att det egna bromssystemet plötsligt har havererat längs vägen.
Det finns gott om exempel på där åtminstone Tesla's FSD/säkerhetsfunktioner gör just det.
Typexempel: Den står långt bak i en kö, den ser en bil som är påväg i en hastighet som innebär att den kommer att kollidera från något håll. Bilen kör då iväg så gott den hinner åt sidan för att minska effekten av en krasch. Om det sedan är filen bredvid, ett dike, gräsmatta, gång/cykelbana eller mötande fil spelar ingen roll, så länge det inte är någon annan bil eller person där.

De tränas som sagt inte primärt med hjälp av en stor regelbok, utan baserat på hur mänskliga förare har hanterat hundratusentals olika olyckor. (och miljarder kilometrar utan olyckor)
Lagen tillåter dig att bryta mot regler för att rädda liv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Krävs nog att USAs lagar vad gäller skadestånd skrivs om.
Det är möjligt. USA har en helt annan lagstiftning än Sverige och många andra länder.
L lbgu skrev:
Sen när det gäller hastighet så antar jag att en självkörande bil aldrig bryter mot hastighetsgränser.
Varför antar du det?
Det kan den väl tänkas göra?
L lbgu skrev:
Så ifall det ligger ett lite långsamt fordon framför så blir det ingen omkörning ifall inte omkörningen kan utföras utan att gå över tillåten hastighet. Så det lär bli karavaner på landsvägarna efter någon som kanske kör 80 på en 90-väg.
Varför kör någon 80 km/h? Släpvagn?
Är det en självkörande bil så kör den säkert inte 80 km/h utan skäl.
För att det ska bli en karavan bakom så krävs mängder med självkörande bilar som inte kör om. De kommer kanske dock ha bättre avstånd till framförvarande så om du vill köra om i det läget så kanske det är lättare än att det blir en karavan med mänskliga förare som lägger sig bakom utan att köra om, oftast rätt tätt.
L lbgu skrev:
Också ett sådant exempel där mänskliga förare ofta medvetet bryter mot regler för att få trafiken att fungera smidigt.
Och farligt i många fall. Jag kör själv om, men jag ser också mänskliga förare som gör det trots möte, trots backkrönet etc. Ur den aspekten blir kanske den självkörande bilen bättre.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför antar du det?
Skulle programvaran i en självkörande bil vara skriven så att den bröt mot hastighetsbegränsningar så skulle inte den bilen godkännas för trafik. Ska den strunta i stopplikt också. Inte använda blinkers. Varför tror du att man medvetet skulle bryta mot lagen.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan den väl tänkas göra?
Om den missar en skylt med hastighetsbegränsning så kan det säkert ske. Men då är det inte medvetet. Sen kan man väl tänka sig att den kan bryta mot regler om det gäller att undvika en olycka och det är enda sättet.

Fairlane Fairlane skrev:
Varför kör någon 80 km/h? Släpvagn?
Låter som du aldrig är ute på vägarna ifall du tror att alla håller skyltad hastighet. Jag kan upplysa dig att det är väldigt vanligt att bilar utan släp kör en bit under hastighetsbegränsningen även på perfekta sommarvägar. Finns säkert tusen anledningar varför, men ovanligt är det inte. Säkert blivit ännu vanligare idag när många elbilar såsar fram för att det ger batteriet längre räckvidd.

Fairlane Fairlane skrev:
Och farligt i många fall. Jag kör själv om, men jag ser också mänskliga förare som gör det trots möte, trots backkrönet etc. Ur den aspekten blir kanske den självkörande bilen bättre.
Hur ofta har det blivit någon olycka i de situationerna du sett? Känner man sin bil så vet man hur lång sträcka man behöver för att ta sig förbi. Händer att passagerare tror att jag ska köra ihjäl dem när jag gör en helt trygg omkörning för de tror att jag kommer att frontalkrocka med någon mötande. I och för sig kanske passagerarna tror att jag ska göra omkörningen i laglig fart och då kan man ju förstå oron.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fungera som en förarlös ersättning för kollektivtrafik alltså?

Frågan är också vilken typ av mänsklig inblandning man tänker sig, dvs ska en fjärroperatör styra bilen på håll (ännu ett juridiskt problem) eller bara stödja bilen i tolkningen av problemen den ser?
Ja till det med. Tekniskt sett är det väl inget stort steg mellan att skjutsa privatpersoner eller "resenärer". Folk behöver förstås acceptera att åka förarlöst. Det är det nog ganska många som inte skulle göra idag, men som sagt så kommer det att ta sin tid, så folk hinner vänja sig. Sedan utgör ju busschauförren en slags annan trygghet också. Det kanske inte är jättekul att kliva på en buss där det enbart sitter ett "gäng" eller en ensam "skummis".
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Är det inte lite poänglöst att diskutera vad framtidens bilar "får göra" utifrån dagens regler?
En gång i tiden kunde man ha resonerat att "det kommer aldrig att gå snabbt att ta sig fram med bil, för då blir personen som måste gå med varningsflaggan framför bilen trött".
 
  • Gilla
  • Haha
Janus82 och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så det lär bli karavaner på landsvägarna efter någon som kanske kör 80 på en 90-väg. Också ett sådant exempel där mänskliga förare ofta medvetet bryter mot regler för att få trafiken att fungera smidigt.
Det tror jag också kommer hända om inte reglerna vi ändras. Å andra sidan tror jag att sådana som Trafikverket vore mycket nöjda med det utfallet.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag också kommer hända om inte reglerna vi ändras.
Reglerna kommer att ändras med tiden, helt klart. I dag är det väl överhuvudtaget inte tillåtet med självkörande bilar på allmän väg i Sverige(?)
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Skulle programvaran i en självkörande bil vara skriven så att den bröt mot hastighetsbegränsningar så skulle inte den bilen godkännas för trafik. Ska den strunta i stopplikt också. Inte använda blinkers. Varför tror du att man medvetet skulle bryta mot lagen.
Nu programmeras de väl med machine learning, inte med statiska algoritmer. Finns det ett bra skäl att bryta mot en lag så kan det nog tänkas ske, även om det nog lär vara ovanligt
L lbgu skrev:
Om den missar en skylt med hastighetsbegränsning så kan det säkert ske. Men då är det inte medvetet. Sen kan man väl tänka sig att den kan bryta mot regler om det gäller att undvika en olycka och det är enda sättet.
Exakt. Å andra sidan kanske det inte fel att fler faktiskt kör efter reglerna? Det sagt så kör jag för fort lite för ofta.
L lbgu skrev:
Låter som du aldrig är ute på vägarna ifall du tror att alla håller skyltad hastighet.
Ja, men nu talade vi väl in en framtid där fler bilar var självkörande?
Eller är det vanligt bil, följt av 10 självkörande, som inte kör om, och sen du?
Skiljer sig det mot hur det ser ut nu i trafiken? Min bil är att en kör 80 km/h och sen är det 4-5 bilar som aldrig kör om, men som ändå ligger lite för tätt för att det ska vara enkelt att ta en i taget.
L lbgu skrev:
Jag kan upplysa dig att det är väldigt vanligt att bilar utan släp kör en bit under hastighetsbegränsningen även på perfekta sommarvägar. Finns säkert tusen anledningar varför, men ovanligt är det inte. Säkert blivit ännu vanligare idag när många elbilar såsar fram för att det ger batteriet längre räckvidd.
Alltid dessa elbilar. Jag avskyr också alla dessa elbilar som ligger och såsar för att spara el. Senast idag hamnade jag bakom en sådan elbil. Volvo XC 60 D4 stod ett på den...
Andra vanliga elbilar som såsar är från VW-gruppen. Då står det gärna TSI eller TDI på bakluckan. Hopplösa elbilar.
L lbgu skrev:
Hur ofta har det blivit någon olycka i de situationerna du sett?
Sällan, men omkörning före backkrön är dumt oavsett. Bara ren tur att det inte smällt.
L lbgu skrev:
Känner man sin bil så vet man hur lång sträcka man behöver för att ta sig förbi.
Kanske det. Problemet är att folk vet att de hinner om före backkrönet, kanske 30 meter före krönet... Räcker det?
L lbgu skrev:
Händer att passagerare tror att jag ska köra ihjäl dem när jag gör en helt trygg omkörning för de tror att jag kommer att frontalkrocka med någon mötande. I och för sig kanske passagerarna tror att jag ska göra omkörningen i laglig fart och då kan man ju förstå oron.
Låter inte som ett backkrön eller liknande, men kanske onödigt tajt marginal. Jag gör ibland likadant, men undviker det med passagerare i bilen. Jag kan vänta och komma fram 15 sekunder senare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tycker inget hänt på de åtta åren vi haft nivå 2 i en av våra bilar, så det kommer inte att hända under min livstid. Och utifrån några nya inlägg i tråden om det är förtidigt att köpa elbil. Där beskrivs en ny Tesla med sämre funktioner än vår 8-åring.
 
C cpalm skrev:
Reglerna kommer att ändras med tiden, helt klart. I dag är det väl överhuvudtaget inte tillåtet med självkörande bilar på allmän väg i Sverige(?)
Jag menade mer specifikt reglerna för om man får överträda hastighetsgränsen vid omkörning.

Att reglerna skulle behövs ändras för att självkörande bilar alls ska vara tillåtna är absolut sant det med, men jag menade något annat.
 
Skulle aldrig låta en bil som styrs av neurala nätverk köra sig själv utan bevakning. En blackbox som kan få för sig stt hallucinera vad som helst. Det existerar en enorm naiv övertro på AI och den bubblan kommer att spricka.
Samma sak med övetro på kamerateknik. Tesla klarar varken motsol eller att styra vindrutetorkarna med AI kameror.
 
Fairlane
J John Carlson skrev:
Skulle aldrig låta en bil som styrs av neurala nätverk köra sig själv utan bevakning.
Du kanske aldrig kommer behöva det.
J John Carlson skrev:
En blackbox som kan få för sig stt hallucinera vad som helst.
Ungefär som vissa människor då?
J John Carlson skrev:
Det existerar en enorm naiv övertro på AI och den bubblan kommer att spricka.
Det existerar en enorm övertro på folks förmåga att sia om framtiden. 😉
J John Carlson skrev:
Samma sak med övetro på kamerateknik. Tesla klarar varken motsol eller att styra vindrutetorkarna med AI kameror.
Idag är det kanske sant. Är det sant om 10 år? Om 20 år? Om 40 år? Etc

Men vi kanske har avstannat utvecklingen nu. Äntligen är den sista prylen uppfunnen och inget kan längre göras bättre. 😉
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du kanske aldrig kommer behöva det.
Det hoppas jag verkligen.

Ungefär som vissa människor då?
Absolut. Som det finns galna eller korrupta politiker eller domare. Trots det så hoppas jag verkligen att vi inte överlåter de besluten till "AI" heller.

Det existerar en enorm övertro på folks förmåga att sia om framtiden. 😉
Jag läser eller tittar gärna på sci-fi men håller det skilt från verkligheten. Saker kommer när tiden är rätt, men människan eller mänskligheten mår inte nödvändigtvis bättre av att överlåta mer beslutstagande till automation.

Idag är det kanske sant. Är det sant om 10 år? Om 20 år? Om 40 år? Etc

Men vi kanske har avstannat utvecklingen nu. Äntligen är den sista prylen uppfunnen och inget kan längre göras bättre. 😉
Det sa jag inte, jag har bara en annan syn på dagens status på AI och hur långt den har verkligen kommit.
Har jobbat hela mitt yrkesliv med R&D inom automation, robotik och autonoma system så kanske därför har jag mitt synsätt. Har ingen hemautomation och kör en manuell dieselbil med mekanisk fyrhjulsdrift (dock testade jag Tesla för ca. 10 tusen mil, det räckte för min del).
 
När AI-bilen kör i 70 och det plötsligt går ut en 80-årig tant från vänster och ett barn från höger vilken av dem väljer bilen att köra på om den inte hinner bromsa? När biltillverkarna lyckas få den algoritmen de skapat för den situationen accepterad av myndigheter kan vi få FSD, innan dess bara assist på dedikerade självkörningssträckor t ex motorväg, och bara när det inte snöar.
 
B bhus2021 skrev:
När AI-bilen kör i 70 och det plötsligt går ut en 80-årig tant från vänster och ett barn från höger vilken av dem väljer bilen att köra på om den inte hinner bromsa? När biltillverkarna lyckas få den algoritmen de skapat för den situationen accepterad av myndigheter kan vi få FSD, innan dess bara assist på dedikerade självkörningssträckor t ex motorväg, och bara när det inte snöar.
Hur skulle du själv göra i den situationen?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.