9 736 läst · 308 svar
10k läst
308 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Det finns gott om exempel på där åtminstone Tesla's FSD/säkerhetsfunktioner gör just det.H heimlaga skrev:
Typexempel: Den står långt bak i en kö, den ser en bil som är påväg i en hastighet som innebär att den kommer att kollidera från något håll. Bilen kör då iväg så gott den hinner åt sidan för att minska effekten av en krasch. Om det sedan är filen bredvid, ett dike, gräsmatta, gång/cykelbana eller mötande fil spelar ingen roll, så länge det inte är någon annan bil eller person där.
De tränas som sagt inte primärt med hjälp av en stor regelbok, utan baserat på hur mänskliga förare har hanterat hundratusentals olika olyckor. (och miljarder kilometrar utan olyckor)
Lagen tillåter dig att bryta mot regler för att rädda liv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Det är möjligt. USA har en helt annan lagstiftning än Sverige och många andra länder.L lbgu skrev:
Varför antar du det?L lbgu skrev:
Det kan den väl tänkas göra?
Varför kör någon 80 km/h? Släpvagn?L lbgu skrev:
Är det en självkörande bil så kör den säkert inte 80 km/h utan skäl.
För att det ska bli en karavan bakom så krävs mängder med självkörande bilar som inte kör om. De kommer kanske dock ha bättre avstånd till framförvarande så om du vill köra om i det läget så kanske det är lättare än att det blir en karavan med mänskliga förare som lägger sig bakom utan att köra om, oftast rätt tätt.
Och farligt i många fall. Jag kör själv om, men jag ser också mänskliga förare som gör det trots möte, trots backkrönet etc. Ur den aspekten blir kanske den självkörande bilen bättre.L lbgu skrev:
Skulle programvaran i en självkörande bil vara skriven så att den bröt mot hastighetsbegränsningar så skulle inte den bilen godkännas för trafik. Ska den strunta i stopplikt också. Inte använda blinkers. Varför tror du att man medvetet skulle bryta mot lagen.Fairlane skrev:
Om den missar en skylt med hastighetsbegränsning så kan det säkert ske. Men då är det inte medvetet. Sen kan man väl tänka sig att den kan bryta mot regler om det gäller att undvika en olycka och det är enda sättet.Fairlane skrev:
Låter som du aldrig är ute på vägarna ifall du tror att alla håller skyltad hastighet. Jag kan upplysa dig att det är väldigt vanligt att bilar utan släp kör en bit under hastighetsbegränsningen även på perfekta sommarvägar. Finns säkert tusen anledningar varför, men ovanligt är det inte. Säkert blivit ännu vanligare idag när många elbilar såsar fram för att det ger batteriet längre räckvidd.Fairlane skrev:
Hur ofta har det blivit någon olycka i de situationerna du sett? Känner man sin bil så vet man hur lång sträcka man behöver för att ta sig förbi. Händer att passagerare tror att jag ska köra ihjäl dem när jag gör en helt trygg omkörning för de tror att jag kommer att frontalkrocka med någon mötande. I och för sig kanske passagerarna tror att jag ska göra omkörningen i laglig fart och då kan man ju förstå oron.Fairlane skrev:
Ja till det med. Tekniskt sett är det väl inget stort steg mellan att skjutsa privatpersoner eller "resenärer". Folk behöver förstås acceptera att åka förarlöst. Det är det nog ganska många som inte skulle göra idag, men som sagt så kommer det att ta sin tid, så folk hinner vänja sig. Sedan utgör ju busschauförren en slags annan trygghet också. Det kanske inte är jättekul att kliva på en buss där det enbart sitter ett "gäng" eller en ensam "skummis".Dan_Johansson skrev:
Är det inte lite poänglöst att diskutera vad framtidens bilar "får göra" utifrån dagens regler?
En gång i tiden kunde man ha resonerat att "det kommer aldrig att gå snabbt att ta sig fram med bil, för då blir personen som måste gå med varningsflaggan framför bilen trött".
En gång i tiden kunde man ha resonerat att "det kommer aldrig att gå snabbt att ta sig fram med bil, för då blir personen som måste gå med varningsflaggan framför bilen trött".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 876 inlägg
Det tror jag också kommer hända om inte reglerna vi ändras. Å andra sidan tror jag att sådana som Trafikverket vore mycket nöjda med det utfallet.L lbgu skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Nu programmeras de väl med machine learning, inte med statiska algoritmer. Finns det ett bra skäl att bryta mot en lag så kan det nog tänkas ske, även om det nog lär vara ovanligtL lbgu skrev:
Exakt. Å andra sidan kanske det inte fel att fler faktiskt kör efter reglerna? Det sagt så kör jag för fort lite för ofta.L lbgu skrev:
Ja, men nu talade vi väl in en framtid där fler bilar var självkörande?L lbgu skrev:
Eller är det vanligt bil, följt av 10 självkörande, som inte kör om, och sen du?
Skiljer sig det mot hur det ser ut nu i trafiken? Min bil är att en kör 80 km/h och sen är det 4-5 bilar som aldrig kör om, men som ändå ligger lite för tätt för att det ska vara enkelt att ta en i taget.
Alltid dessa elbilar. Jag avskyr också alla dessa elbilar som ligger och såsar för att spara el. Senast idag hamnade jag bakom en sådan elbil. Volvo XC 60 D4 stod ett på den...L lbgu skrev:Jag kan upplysa dig att det är väldigt vanligt att bilar utan släp kör en bit under hastighetsbegränsningen även på perfekta sommarvägar. Finns säkert tusen anledningar varför, men ovanligt är det inte. Säkert blivit ännu vanligare idag när många elbilar såsar fram för att det ger batteriet längre räckvidd.
Andra vanliga elbilar som såsar är från VW-gruppen. Då står det gärna TSI eller TDI på bakluckan. Hopplösa elbilar.
Sällan, men omkörning före backkrön är dumt oavsett. Bara ren tur att det inte smällt.L lbgu skrev:
Kanske det. Problemet är att folk vet att de hinner om före backkrönet, kanske 30 meter före krönet... Räcker det?L lbgu skrev:
Låter inte som ett backkrön eller liknande, men kanske onödigt tajt marginal. Jag gör ibland likadant, men undviker det med passagerare i bilen. Jag kan vänta och komma fram 15 sekunder senare.L lbgu skrev:
Tycker inget hänt på de åtta åren vi haft nivå 2 i en av våra bilar, så det kommer inte att hända under min livstid. Och utifrån några nya inlägg i tråden om det är förtidigt att köpa elbil. Där beskrivs en ny Tesla med sämre funktioner än vår 8-åring.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 876 inlägg
Jag menade mer specifikt reglerna för om man får överträda hastighetsgränsen vid omkörning.C cpalm skrev:
Att reglerna skulle behövs ändras för att självkörande bilar alls ska vara tillåtna är absolut sant det med, men jag menade något annat.
Skulle aldrig låta en bil som styrs av neurala nätverk köra sig själv utan bevakning. En blackbox som kan få för sig stt hallucinera vad som helst. Det existerar en enorm naiv övertro på AI och den bubblan kommer att spricka.
Samma sak med övetro på kamerateknik. Tesla klarar varken motsol eller att styra vindrutetorkarna med AI kameror.
Samma sak med övetro på kamerateknik. Tesla klarar varken motsol eller att styra vindrutetorkarna med AI kameror.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Du kanske aldrig kommer behöva det.J John Carlson skrev:
Ungefär som vissa människor då?J John Carlson skrev:
Det existerar en enorm övertro på folks förmåga att sia om framtiden. 😉J John Carlson skrev:
Idag är det kanske sant. Är det sant om 10 år? Om 20 år? Om 40 år? EtcJ John Carlson skrev:
Men vi kanske har avstannat utvecklingen nu. Äntligen är den sista prylen uppfunnen och inget kan längre göras bättre. 😉
Det hoppas jag verkligen.Fairlane skrev:
Absolut. Som det finns galna eller korrupta politiker eller domare. Trots det så hoppas jag verkligen att vi inte överlåter de besluten till "AI" heller.
Jag läser eller tittar gärna på sci-fi men håller det skilt från verkligheten. Saker kommer när tiden är rätt, men människan eller mänskligheten mår inte nödvändigtvis bättre av att överlåta mer beslutstagande till automation.
Det sa jag inte, jag har bara en annan syn på dagens status på AI och hur långt den har verkligen kommit.
Har jobbat hela mitt yrkesliv med R&D inom automation, robotik och autonoma system så kanske därför har jag mitt synsätt. Har ingen hemautomation och kör en manuell dieselbil med mekanisk fyrhjulsdrift (dock testade jag Tesla för ca. 10 tusen mil, det räckte för min del).
När AI-bilen kör i 70 och det plötsligt går ut en 80-årig tant från vänster och ett barn från höger vilken av dem väljer bilen att köra på om den inte hinner bromsa? När biltillverkarna lyckas få den algoritmen de skapat för den situationen accepterad av myndigheter kan vi få FSD, innan dess bara assist på dedikerade självkörningssträckor t ex motorväg, och bara när det inte snöar.
Hur skulle du själv göra i den situationen?B bhus2021 skrev:När AI-bilen kör i 70 och det plötsligt går ut en 80-årig tant från vänster och ett barn från höger vilken av dem väljer bilen att köra på om den inte hinner bromsa? När biltillverkarna lyckas få den algoritmen de skapat för den situationen accepterad av myndigheter kan vi få FSD, innan dess bara assist på dedikerade självkörningssträckor t ex motorväg, och bara när det inte snöar.