När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

• >2025

• >2030

• >2035

• >2040

• Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag byter gärna ut dessa förare mot självkörande bilar även om de senare inte är perfekta.
En självkörande bil kör aldrig påverkad av alkohol. Inte ens "bara den här gången". Det är en stor säkerhetsmässig fördel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Man kommer aldrig kunna påvisa ansvar mellan programmerare, hårdvara tillverkare & biltillverkare, så det kommer förhoppningsvis aldrig bli dyrare.

F
D Dublin skrev:
Det verkar vara många som inte ser framemot den dagen som bilen kör sig själv, jag är nog lite tvärtom - tänk alla hämtningar av ungarna vid div träningar och andra aktiviteter - så skönt att slippa. Eller om man ska ha ett tidigt jobbmöte i andra ändan av landet, man slipper ta tåget i ottan, man kan lägga sig och slagga i bilen och vakna upp på rätt ställe i rätt tid. Bilkörning av människor får väl flytta till inhägnade områden någon gång långt fram i tiden.
Jag håller med. Köra bil är skittråkigt, gör hellre annat!

K Kirre2 skrev:
[länk]
Ingen som kommenterat det här. Ni tror inte på självkörande bilar inom en överskådlig framtid, men nästa vinter ska en självkörande buss börja gå i fjällen i Sälen och Idre. Vill gärna höra vad ni tror, tycker och/eller vet om det!
Jag tror att det här är ett av de lättare problemen att lösa. Vare sig man gör det i stad eller på landsbygd är det en förutbestämd rutt längs på i förväg kända vägar.

Ganska likt järnväg på det viset.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är lämpligt att små inlandskommuner lägger medborgarnas pengar på sånt här. Vad är uppsidan, och kommer den inte kommuner som Malung och Älvdalen till del även om de inte ”investerar” i det?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det här är ett av de lättare problemen att lösa. Vare sig man gör det i stad eller på landsbygd är det en förutbestämd rutt längs på i förväg kända vägar.

Ganska likt järnväg på det viset.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är lämpligt att små inlandskommuner lägger medborgarnas pengar på sånt här. Vad är uppsidan, och kommer den inte kommuner som Malung och Älvdalen till del även om de inte ”investerar” i det?
Så vitt jag hört är det Skistar och EU som finansierar.
Jag ser massor av problem med snö, is, smala och överplogade vägrenar. Men vi får väl se.
Bussarna ska vara helt självkörande men naturligtvis ska en chaufför finnas med.

P pmd skrev:
I klaskarlssons resonemang görs aldrig det valet av bilen.
Fast är det de enda 2 alternativ bilen har så måste ju bilen göra ett val. Även om bilen bara fortsätter rakt fram och kör på barnet så är det ju ändå ett val att göra det istället för att köra i diket.

P pmd skrev:
Du och jag har nog lite olika definitioner av rädsla. Jag syftar inte på vare sig panik eller en krypande rädsla, utan på den hälsosamma rädslan som gör att man överlever i farliga situationer.
Du blandat ihop uppmärksamhet/vaksamhet och rädsla. Är jag ute i skogen och jagar så är jag inte rädd för djuret jag jagar, men jag är uppmärksam på omgivningen. Det är så man också bör vara vid bilkörning. Är man rädd så tänker man inte klart.

P pmd skrev:
Nej, jag tycker inte att motorcyklar ska framföras på allmän väg.
Du har en så pass extrem syn på trafik att den antagligen enbart delas av en mycket liten andel av de röstberättigade. Så risken att motorcyklar förbjuds på allmän väg är nog nära noll. Antar att du vill förbjuda cyklar/mopeder också. Ska man ens få gå längs vägen? Eller rida/köra vagn med häst?

K Kirre2 skrev:
Så vitt jag hört är det Skistar och EU som finansierar.
Verkar vara många medfinansiärer och det går säkert att gräva fram exakta siffror, men allra minst är kommunerna med och betalar en del.

”Med det beviljade bidraget som stöds av många medfinansiärer där kommunerna redan är med och stödjer SITE-projektet som medfinansiärer. Totalt är projektet beräknat till 8 miljoner kronor.”
https://www.siljannews.se/dalafjallen/gront-ljus-for-projektet-med-sjalvkorande-bussar/

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar vara många medfinansiärer och det går säkert att gräva fram exakta siffror, men allra minst är kommunerna med och betalar en del.

”Med det beviljade bidraget som stöds av många medfinansiärer där kommunerna redan är med och stödjer SITE-projektet som medfinansiärer. Totalt är projektet beräknat till 8 miljoner kronor.”
[länk]
Om vi bortser från finansieringen, är det nån som tror på att det kommer att fungera? Bussarna ska utan problem gått på andra ställen, sägs det.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.