15 447 läst · 394 svar
15k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Det är förstås omöjligt att ge ett svar på enbart baserat på den informationen, men innan du reagerat och börjat bromsa så har AI-bilen redan bromsat maximalt i femton meter och fått ner farten till 40 km/h där du fortfarande håller 70 km/h. Om det då är fem meter kvar till pensionären / barnet så träffar AI-bilen med 20 km/h vilket ger den träffade 90% överlevnadschans. Du träffar med 60 km/h och 5% överlevnadschans. Är avståndet ett par meter till så hinner AI-bilen stanna och du hinner bromsa till 55 km/h (10% överlevnadschans).B bhus2021 skrev:När AI-bilen kör i 70 och det plötsligt går ut en 80-årig tant från vänster och ett barn från höger vilken av dem väljer bilen att köra på om den inte hinner bromsa? När biltillverkarna lyckas få den algoritmen de skapat för den situationen accepterad av myndigheter kan vi få FSD, innan dess bara assist på dedikerade självkörningssträckor t ex motorväg, och bara när det inte snöar.
(Siffrorna är för bra väglag, baserat på att du är hyfsat reaktionssnabb och givetvis ungefärliga.)
Det där är ju inte nödvändigtvis bra. Om den väljer att svänga över till en "fri yta" så är den ju inte längre fri och bilen som kommer i hög fart bakifrån har ingenstans att väja för att undvika kollision.Dowser4711 skrev:
Typexempel: Den står långt bak i en kö, den ser en bil som är påväg i en hastighet som innebär att den kommer att kollidera från något håll. Bilen kör då iväg så gott den hinner åt sidan för att minska effekten av en krasch. Om det sedan är filen bredvid, ett dike, gräsmatta, gång/cykelbana eller mötande fil spelar ingen roll, så länge det inte är någon annan bil eller person där.
Vill folk fortfarande ha självkörande bilar? Känns lite 2020 över det... Elon Musk har ju lovat det i ett decennium eller nåt sånt och är inte ens nära.T Texan skrev:
Det är iofs ingen omöjlighet. Om de flesta kör "normalbra", någon enstaka procent riktigt bra och 10 procent riktigt uselt så hamnar vi där. (Tänk att hundra personer skriver ett prov, en har hundra rätt, 89 har 80 rätt och 10 har 20 rätt. Medel = 74,2. 90% är bättre än medel.)L lbgu skrev:
Samtidigt är det ju lite tråkigt om utvecklingen på säg 40 år bara leder till självkörande bilar som i princip gör samma jobb som en bil gör idag, enda skillnaden är kanske att 'föraren' kan sova spela spel eller något annat. Inte mycket till framtidsvision. Lite mer teknikoptimistiskt vore väl att tro att vi lämnat fordon som kräver 4 hjul på marken för att ta sig fram. Flyga?Fairlane skrev:
Faktum är att bilen i sin grundfunktion inte ändrat sig särskilt mycket på 100 år. En ratt, 4 hjul och en motor som driver alltihop. Det som skett är väl i stort sett att den blivit betydligt mer bekväm att färdas i. Så om 40 år har man väl ökat på bekvämligheten lite till. Men det är ju inte så mycket till utveckling. Varit väldigt lite revolutionerande uppfinningar när det gäller persontransporter.
Det vore tillbaka till ruta ett med självkörande. För hundra år sedan hade de som hade råd med bil även råd med chaufför 😀L lbgu skrev:Samtidigt är det ju lite tråkigt om utvecklingen på säg 40 år bara leder till självkörande bilar som i princip gör samma jobb som en bil gör idag, enda skillnaden är kanske att 'föraren' kan sova spela spel eller något annat. Inte mycket till framtidsvision. Lite mer teknikoptimistiskt vore väl att tro att vi lämnat fordon som kräver 4 hjul på marken för att ta sig fram. Flyga?
Faktum är att bilen i sin grundfunktion inte ändrat sig särskilt mycket på 100 år. En ratt, 4 hjul och en motor som driver alltihop. Det som skett är väl i stort sett att den blivit betydligt mer bekväm att färdas i. Så om 40 år har man väl ökat på bekvämligheten lite till. Men det är ju inte så mycket till utveckling. Varit väldigt lite revolutionerande uppfinningar när det gäller persontransporter.
Jag tycker också att det är lite trevligt att köra bil (det går dock inte upp mot att köra MC), men jag gillar inte att det finns så många mottrafikanter på vägarna. Det är obehagligt.T Texan skrev:
Med autonoma bilar på vägarna får vi medrafikanter istället.
Ja, nä, att formellt tillåta de små överträdelser vi mänskliga förare ägnar oss åt för att ta oss fram fortare lär väl knappast hända. Åtminstone inte så länge det handlar om att överträda hastighetsbegränsningar och annat som kan ha negativ inverkan på trafiksäkerheten.Nötegårdsgubben skrev:
Men i ett bredare perspektiv kan man ju tänka sig t.ex. att självkörande bilar är förvisade till vissa områden/vägar/körfält för att undvika problem.
Själv tror jag förvisso inte att det överhuvudtaget kommer att realisera sig på det sättet vi fantiserar om idag.
Att Tesla envisas med kameror, och inga andra sensortyper, gör att jag har svårt att tro att Teslas självkörande bilar kommer att bli en succé i nordliga områden (som Sverige, Norge, Finland, Kanada och Alaska).Dan_Johansson skrev:
Men det kanske inte finns så stor marknad för autonoma bilar i norr?
"Samhället, det är jag" sa aldrig Louis XIV, men han sa något liknande, eventuellt. Hursomhelst så bör företrädare för staten aldrig inbilla sig att de företräder samhället.Dan_Johansson skrev: