9 967 läst · 308 svar
10k läst
308 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Problemet är tolkningen av "bra" och "bättre". Jag tror att nästan alla trafikanter som har sett mig i trafiken skulle säga att jag kör sämre än dem, eftersom jag kör långsammare och tar "för mycket tid på mig" i knepiga trafiksituationer. Själv tycker jag att jag kör säkrare eftersom jag tar mindre risker.H Harald Blåtumme skrev:
Mycket bra poäng! När självkörande bilar dominerar i trafiken kommer farliga situationer pga risktagande förare att bli betydligt färre.P Pin skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 906 inlägg
Revolutioner är överskattade, men evolutionen har varit fantastisk. För hundra år sen levde fortfarande konceptet storvandring från Dalarna till Stockholm exempelvis. Folk gick tiotals mil till fots till andra delar av landet för att få arbete, eller ”säsonga” som vi kanske skulle sagt om dessa unga människor idag.L lbgu skrev:Faktum är att bilen i sin grundfunktion inte ändrat sig särskilt mycket på 100 år. En ratt, 4 hjul och en motor som driver alltihop. Det som skett är väl i stort sett att den blivit betydligt mer bekväm att färdas i. Så om 40 år har man väl ökat på bekvämligheten lite till. Men det är ju inte så mycket till utveckling. Varit väldigt lite revolutionerande uppfinningar när det gäller persontransporter.
Nu är både bilar och kollektivtrafik så bra och billiga att den typen av historia närmast känns absurd.
Om självkörande bilar blir nästa steg vet jag inte, men den spårbundna trafiken är ju förarlös här och där, och drönare tar över allt fler resor, i synnerhet på krigsskådeplatser där riskvärderingen är en helt annan än på våra stillsamma gator och vägar.
Så visst kommer de självkörande fordonen. Men vi får väl se var och hur.
https://sverigesradio.se/artikel/unika-testet-i-dalarna-sjalvkorande-bussar-i-fjallen
Har ni alldeles missat det här?
Nästa säsong är framtiden här! Ska bli väldigt intressant att se hur det går. Jag ser massor av problem, men jag kan ju ha fel.
Har ni alldeles missat det här?
Nästa säsong är framtiden här! Ska bli väldigt intressant att se hur det går. Jag ser massor av problem, men jag kan ju ha fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 153 inlägg
Med den inställningen borde du kanske inte köra bil. Kan inte vara nyttigt att känna obehag när man möter bilar som körs av människor. Sen blir sällan argument som styrs av rädsla särskilt bra. Känns som du egentligen skulle vilja förbjuda fordon som framförs av människor.P pmd skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 276 inlägg
Det är ju humor, så svårt att sammanfatta egentligen..P pmd skrev:
Men det är väl mer eller mindre kritik mot Musks löften kring hans rymdprogram, och hur man spenderat massor av statliga pengar utan att nå något av målen som programmet satte upp.
Det går såklart att programmera den till att göra vad som helst - Köra in i en bergvägg eller ut för ett stup t ex om programmeraren tycker det är en bra idé.H heimlaga skrev:
Vid eventuella problem ska bilen göra en riskbedömning av de alternativ som finns. Om det bästa alternativet är att styra in på en tom cykelväg för att undvika en olycka så kommer bilen att göra det. Det beslutet är då resultatet av en utvärdering av olika alternativ till skillnad från när en människa reagerar reflexmässigt och kanske kör på ett barn vid sidan av vägen.
Problemet blir ju när bilen har att välja på alternativen kör på barnet eller kör i diket och riskera livet på passagerarna i bilen (antagligen inte en jätterisk att någon dör vid en normal dikeskörning, händer hela tiden att folk kör i diket för att undvika t.ex. viltkollisioner). En människa reagerar antagligen reflexmässigt och kör i diket. Är reaktionen för långsam så körs barnet på. Sen finns det säkert en liten andel människor (psykopater?) som har reflexen att köra på barnet.useless skrev:
Fast var ska man dra gränsen? Eller kan man tänka sig att bilen ska känna ett större ansvar för sin ägare. Jag skulle inte tro att det är enkelt att göra denna bedömning. Som människa är jag glad att jag bara går på reflex i ett sådant läge. Då blir det en olycka, skulle jag ha tid och välja och med någon statistik i bakhuvudet välja att köra på barnet så skulle jag nog ångra det resten av livet. Skulle inte vilja se barnets föräldrar i ögonen då jag förklarar att jag agerade rationellt och gjorde rätt enligt all tillgänglig statistik.useless skrev:
Sen lär det ju bli juridik av detta ifall någon anser att bilen genom sitt aktiva val gjorde en felbedömning.
Vilket beslut ska en mänsklig förarare fatta? Som du skrev så har en autonom bil mer information att utgå från än vad en människa har. Chansen är alltså stor att bilen kan fatta ett bättre beslut än en människa i samma situation.D Dublin skrev:
Jag tror inte att en autonom bil utrustad med automatvapen blir så gångbar i USA heller. Inte ens på skolgårdar.Dan_Johansson skrev:
Inte bara kanske. En autonom bil som inte håller säkerhetsavstånd (med marginal) till andra fordon kommer knappast att bli godkänd för trafik på allmän väg.Fairlane skrev:
(Personer som inte håller tillräckligt avstånd bör inte heller vara godkända för trafik på allmän väg).