När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

  • >2025

  • >2030

  • >2035

  • >2040

  • Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
P
H Harald Blåtumme skrev:
Särskilt män i övre medelåldern anser sig köra bättre än medelföraren enligt undersökningar som gjorts.
Problemet är tolkningen av "bra" och "bättre". Jag tror att nästan alla trafikanter som har sett mig i trafiken skulle säga att jag kör sämre än dem, eftersom jag kör långsammare och tar "för mycket tid på mig" i knepiga trafiksituationer. Själv tycker jag att jag kör säkrare eftersom jag tar mindre risker.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag minns när ABS började komma i bilar..Det fanns ett antal personer som ondgjorde sig över dessa och ansåg att det var dåligt för man kunde pumpbronsa själv.
Och det är ett exempel på ett enkelt reglersystem. Mycket mindre avancerat än AI.
 
P
P Pin skrev:
Men detta är extremfall, frågan är om dessa blir fler eller färre med självkörande fordon. Än så länge är de självkörande defensiva och kan ”mobbas” ut av förare som är offensiva och tar för sig i trafiken
Mycket bra poäng! När självkörande bilar dominerar i trafiken kommer farliga situationer pga risktagande förare att bli betydligt färre.
 
L lbgu skrev:
Faktum är att bilen i sin grundfunktion inte ändrat sig särskilt mycket på 100 år. En ratt, 4 hjul och en motor som driver alltihop. Det som skett är väl i stort sett att den blivit betydligt mer bekväm att färdas i. Så om 40 år har man väl ökat på bekvämligheten lite till. Men det är ju inte så mycket till utveckling. Varit väldigt lite revolutionerande uppfinningar när det gäller persontransporter.
Revolutioner är överskattade, men evolutionen har varit fantastisk. För hundra år sen levde fortfarande konceptet storvandring från Dalarna till Stockholm exempelvis. Folk gick tiotals mil till fots till andra delar av landet för att få arbete, eller ”säsonga” som vi kanske skulle sagt om dessa unga människor idag.

Nu är både bilar och kollektivtrafik så bra och billiga att den typen av historia närmast känns absurd.

Om självkörande bilar blir nästa steg vet jag inte, men den spårbundna trafiken är ju förarlös här och där, och drönare tar över allt fler resor, i synnerhet på krigsskådeplatser där riskvärderingen är en helt annan än på våra stillsamma gator och vägar.

Så visst kommer de självkörande fordonen. Men vi får väl se var och hur.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Och det är ett exempel på ett enkelt reglersystem. Mycket mindre avancerat än AI.
Givetvis, men poängen var att det alltid finns folk som tycker nyheter är dåligt och att de kan bättre själva
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tycker också att det är lite trevligt att köra bil (det går dock inte upp mot att köra MC), men jag gillar inte att det finns så många mottrafikanter på vägarna. Det är obehagligt.

Med autonoma bilar på vägarna får vi medrafikanter istället.
Med den inställningen borde du kanske inte köra bil. Kan inte vara nyttigt att känna obehag när man möter bilar som körs av människor. Sen blir sällan argument som styrs av rädsla särskilt bra. Känns som du egentligen skulle vilja förbjuda fordon som framförs av människor.
 
P pmd skrev:
Videon är 25 minuter lång och börjar med ett långdraget prat utan speciellt mycket information.
Kan du sammanfatta budskapet?
Det är ju humor, så svårt att sammanfatta egentligen..

Men det är väl mer eller mindre kritik mot Musks löften kring hans rymdprogram, och hur man spenderat massor av statliga pengar utan att nå något av målen som programmet satte upp.
 
H heimlaga skrev:
Kanske den går att programmera att väja ut på en gräsmatta men jag tror inte den går att programmera att köra på cykelbana för att det egna bromssystemet plötsligt har havererat längs vägen.
Det går såklart att programmera den till att göra vad som helst - Köra in i en bergvägg eller ut för ett stup t ex om programmeraren tycker det är en bra idé.
Vid eventuella problem ska bilen göra en riskbedömning av de alternativ som finns. Om det bästa alternativet är att styra in på en tom cykelväg för att undvika en olycka så kommer bilen att göra det. Det beslutet är då resultatet av en utvärdering av olika alternativ till skillnad från när en människa reagerar reflexmässigt och kanske kör på ett barn vid sidan av vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beslutet är då resultatet av en utvärdering av olika alternativ till skillnad från när en människa reagerar reflexmässigt och kanske kör på ett barn vid sidan av vägen.
Problemet blir ju när bilen har att välja på alternativen kör på barnet eller kör i diket och riskera livet på passagerarna i bilen (antagligen inte en jätterisk att någon dör vid en normal dikeskörning, händer hela tiden att folk kör i diket för att undvika t.ex. viltkollisioner). En människa reagerar antagligen reflexmässigt och kör i diket. Är reaktionen för långsam så körs barnet på. Sen finns det säkert en liten andel människor (psykopater?) som har reflexen att köra på barnet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Grundförutsättningen är att personer i en bil är väldigt mycket bättre skyddade än alla trafikanter utanför. Sen är det bara att göra matematiken.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grundförutsättningen är att personer i en bil är väldigt mycket bättre skyddade än alla trafikanter utanför. Sen är det bara att göra matematiken.
Fast var ska man dra gränsen? Eller kan man tänka sig att bilen ska känna ett större ansvar för sin ägare. Jag skulle inte tro att det är enkelt att göra denna bedömning. Som människa är jag glad att jag bara går på reflex i ett sådant läge. Då blir det en olycka, skulle jag ha tid och välja och med någon statistik i bakhuvudet välja att köra på barnet så skulle jag nog ångra det resten av livet. Skulle inte vilja se barnets föräldrar i ögonen då jag förklarar att jag agerade rationellt och gjorde rätt enligt all tillgänglig statistik.

Sen lär det ju bli juridik av detta ifall någon anser att bilen genom sitt aktiva val gjorde en felbedömning.
 
P
D Dublin skrev:
Så om ingen är på trottoaren är det ju självklart att bilen ska köra upp där, MEN (dilemmat) om det är en människa där - vilket beslut ska bilen fatta? Ska beslutet vara annorlunda om det är flera människor på trottoaren än i bilen? ...en dagisklass?
Vilket beslut ska en mänsklig förarare fatta? Som du skrev så har en autonom bil mer information att utgå från än vad en människa har. Chansen är alltså stor att bilen kan fatta ett bättre beslut än en människa i samma situation.
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ur ett amerikanskt perspektiv är de garanterat det, eftersom det inte finns alternativ (dvs dålig kollektivtrafik) och man bryr sig ytterst lite om människoliv (9 skolskjutningar I ÅR!?!), och vägnätet är byggt för bilar, inte förskolor ute på promenad...
Jag tror inte att en autonom bil utrustad med automatvapen blir så gångbar i USA heller. Inte ens på skolgårdar.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Många mänskliga förare ligger 10-15 meter bakom bilen framför i 80 km/h. Kanske väljer bilen en annan lösning, längre avstånd.
Inte bara kanske. En autonom bil som inte håller säkerhetsavstånd (med marginal) till andra fordon kommer knappast att bli godkänd för trafik på allmän väg.
(Personer som inte håller tillräckligt avstånd bör inte heller vara godkända för trafik på allmän väg).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.