När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

  • >2025

  • >2030

  • >2035

  • >2040

  • Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du vill debattera självkörande bilar, men är ointresserad av att ta in information om ämnet?
Nej, det skrev jag inte, och så är det inte. Jag frågade efter information om ämnet.
 
P
Q qvirre skrev:
[länk]

Klipp in länken där så gör AI en sammanfattning. Perfekt för oss som får ADHD av att se på video 1h som kan läsas på 5 min.
Lysande! Tack.

Sammanfattningen är dock lite vag, men det kan förstås bero på att videon kanske är vag.
(Det tog betydligt kortare tid än fem minuter att läsa sammanfattningen).
 
Redigerat:
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kopplingen till självkörande bilar är att de missar de uppenbarligen gör (jag länkade en video tidigare med film från Teslabilar som gör grava felbedömningar under autopilot) blir lättare att acceptera om man inte värderar liv så högt.
Acceptansen för dödsskjutningar torde vara ganska mycket högre än acceptansen för dödsolyckor med bilar.
 
P pmd skrev:
Lysande! Tack.

Sammanfattningen är dock lite vag, men det kan förstås bero på att videon kanske är vag.
(Det tog betydligt kortare tid än fem minuter att läsa sammanfattningen).
Du kanske såg det men man kan expandera och läsa summeringen av var 5e minut för mer detaljer.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Acceptansen för dödsskjutningar torde vara ganska mycket högre än acceptansen för dödsolyckor med bilar.
Det har jag svårt att se.... Med tanke på hur låga kraven för att ta körkort är i vissa stater...
 
T Texan skrev:
En konsekvens som förmodligen är oundviklig i framtiden är att det kommer kosta mer att försäkra sin bil om man vill ha möjligheten att köra den "manuellt". Om utvecklingen fortskrider så kommer förmodligen en dator ta snabbare och bättre/säkrare beslut än människan.
Jag tror inte att helt autonoma bilar (utan ratt och pedaler) kommer att finnas inom de närmaste 30 åren i alla fall, så för min egen del är det en fråga av enbart akademiskt intresse.

Jag är numera pensionär men arbetade fram till 2021 med utveckling av kamerabaserade förarassistanssystem hos ett större svenskt företag som ligger långt fram på utvecklingsfronten, så jag anser mig ha relativt god insikt i vad som är tekniskt möjligt.

Vad som möjligen kan tänkas göra autonoma fordon tillgängliga tidigare är om man inför någon form av begränsning av vilka vägar och områden sådana fordon får lov att röra sig inom. För det är så att det är relativt lätt att konstruera ett fordon som klarar enkla och tydliga miljöer (motorvägar, landsvägar, stadsgator etc.). Men att konstruera ett fordon som klarar alla vägar, vädertyper och oförutsedda situationer (vägarbeten, omledningar, översvämningar, olycksplatser med mera), det är mycket svårt.

Personligen tror jag också att det kommer att krävas ständigt uppkopplad kommunikation mellan fordon och någon form av central informationsbank. Detta för att få up-to-date information om trafiksituation, väderutsikter, eventuella vägarbeten och andra tillfälliga anomalier. Kanske behövs det även direkt kommunikation fordon-till-fordon i närområdet för att kunna undvika snabbt uppkommande farliga situationer (lite grann som flygets TCAS-system). För att sådana kommunikationssystem ska ge full effekt så behöver de finnas i alla fordon. Om det ens är möjligt att eftermontera i existerande fordon, så kommer det att innebära en betydande kostnad, och blir därför mer eller mindre politiskt omöjligt att kräva.

Så för att svara på frågan, så tror jag inte att det blir billigare att försäkra en autonom bil jämfört med en icke autonom bil före 2040, av den enkla anledningen att det inte kommer att finnas några fullt autonoma bilar före år 2040. Med den brasklappen då, att man kanske inför någon ny fordonsklass, autonoma fordon som bara får framföras på vägar och gator som är avsedda och godkända för ändamålet.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Självkörande bilar är bara tramsom man använder bilen som bruksfordon.

Hur skall styrdatorn kunna bedöma om stenarna som sticker upp ur vägen är så höga att bilen kan hänga upp sig på dem. Hur skall den kunna bedöma om snödrivorna går att köra igenom eller inte och hur mycket sats man måste ta. Hur skall styrdatorn hantera isföre och fastkörningar. Kan den backa med släpkärra? Förstår det att köra sakta med tung last på taket?
Sist med inte minst. Hur i helvete tänker de att styrdatorn skall kunna veta hur tjock isen är och om det är flödvatten eller dubbelis och var det är strömt?

Skitprat är vad jag kallar det hela.
Här var det blandad kompott!

Fallet med stenarna är faktiskt enkelt. Stereokamerasystem kan med stor precision (millimeter) mäta konturen av vägytan upp till flera tiotals meter framför fordonet. Så det kan man klara galant.

Snödrivan är besvärlig. Där håller jag med om att ett autonomt system och dess sensorer får problem. Snö brukar ju inte ha någon struktur som ett stereokamerasystem kan använda för att skapa höjdinformation. Kanske kan andra sensorer (lidar?) ge en uppfattning av snödjupet som är tillräckligt bra.

Isföre ser jag inte som något större problem, under förutsättning att fordonet får någon typ av förhandsinformation om att risk för isföre föreligger. Givet att man inte försöker köra för fort, så bör redan existerande "traction control"-system kunna avvärja farliga situationer.

Backa med släpkärra är också enkelt. Det finns ju redan bilar med assistanssystem för detta. Man talar om för systemet var man vill ha släpet positionerat, och systemet löser det (under förutsättning att det är fysiskt möjligt).

Vad som verkligen är svårt är att passera svackor med vatten i, för att inte tala om situationen där man vill köra på is. Det finns i nuläget inga sensorer som från ett fordon kan bedöma vattendjup eller iskvalitet.

Med detta sagt så tror jag ändå man ska vara försiktig med att helt dissa autonoma fordon. Någon gång kanske det kommer att finnas fordon som verkligen klarar allt som vi ger oss på med manuellt framförda fordon idag. Men jag tror att det kommer att ta många decennier innan vi är där.
 
  • Gilla
Naskovit och 2 till
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det har jag svårt att se.... Med tanke på hur låga kraven för att ta körkort är i vissa stater...
Jag vet inte riktigt om det spelar så stor roll. Krockkudden är en amerikansk uppfinning.
 
En kombination av kamera, lidar och radar kommer att behövas om man ska köra någon annanstans än i Kalifornien.
Neurala nätverk är en shortcut till hyfsat bra beteende i flera olika situationer men de har problem med corner cases och explainability vilket är ett problem för att få sådana system godkända för full autonomi.

Elon Musks påstående om att människor bara använder vision är naivt då neurala nätverk inte är människöhjärnor och kameror inte mänskliga sinnen. På många saker är datorer snabbare och mer konsekventa än människor men på många sätt är de också extremt korkade och hanterar helt oförutsägbara situationer sämre.
 
P pmd skrev:
Jag vet inte riktigt om det spelar så stor roll. Krockkudden är en amerikansk uppfinning.
Jag såg en amerikansk nisse häromdagen som pratade om att det inte fanns nån mening med att använda säkerhetsbälte.
På tal om anekdoter.

Vi kanske får enas om att vara oense.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Håller med hhallen om det mesta. Men det behövs bättre sensorer än stereokameror. Lidar eller liknande är ett krav. Jag har byggt system med sensorer och dataanalys i hela mitt liv och levererat lösningar till många industrier för masstillverkning inom förpackning, möbler, golv mm. Våra kameror har analyserat 100 000 000 000 kapsyler som exempel. AI kan lösa mycket men det är enligt min mening sensorerna som utgör den svaga punkten. En sommardag kan kanske gå men om det regnar i mörker så skapas sådana reflexer att sensorerna levererar för mycket brus. Lidar löser kanske detta men har andra svagheter. Så någon 100%ig lösning är fortfarande långt borta.
Jag vet hur jag ska köra när jag möter min halvblinda, halvgalna granne men det vet inte min självkörande bil.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N Naskovit skrev:
Jag vet hur jag ska köra när jag möter min halvblinda, halvgalna granne men det vet inte min självkörande bil.
Varför inte?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
N Naskovit skrev:
Jag vet hur jag ska köra när jag möter min halvblinda, halvgalna granne men det vet inte min självkörande bil.
Din självkörande bil behöver bara veta hur den ska köra när den möter en halvblind, halvgalen självkörande grannbil. :)
 
C
N Naskovit skrev:
Men det behövs bättre sensorer än stereokameror. Lidar eller liknande är ett krav.
Vi människor klarar oss förvisso uppenbarligen utmärkt med en stereokamera 😉
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi människor klarar oss förvisso uppenbarligen utmärkt med en stereokamera 😉
Fel. Vi är inte en kombination av stereokamera med dator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.