9 903 läst · 308 svar
10k läst
308 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Lysande! Tack.Q qvirre skrev:
Sammanfattningen är dock lite vag, men det kan förstås bero på att videon kanske är vag.
(Det tog betydligt kortare tid än fem minuter att läsa sammanfattningen).
Redigerat:
Acceptansen för dödsskjutningar torde vara ganska mycket högre än acceptansen för dödsolyckor med bilar.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 275 inlägg
Jag tror inte att helt autonoma bilar (utan ratt och pedaler) kommer att finnas inom de närmaste 30 åren i alla fall, så för min egen del är det en fråga av enbart akademiskt intresse.T Texan skrev:
Jag är numera pensionär men arbetade fram till 2021 med utveckling av kamerabaserade förarassistanssystem hos ett större svenskt företag som ligger långt fram på utvecklingsfronten, så jag anser mig ha relativt god insikt i vad som är tekniskt möjligt.
Vad som möjligen kan tänkas göra autonoma fordon tillgängliga tidigare är om man inför någon form av begränsning av vilka vägar och områden sådana fordon får lov att röra sig inom. För det är så att det är relativt lätt att konstruera ett fordon som klarar enkla och tydliga miljöer (motorvägar, landsvägar, stadsgator etc.). Men att konstruera ett fordon som klarar alla vägar, vädertyper och oförutsedda situationer (vägarbeten, omledningar, översvämningar, olycksplatser med mera), det är mycket svårt.
Personligen tror jag också att det kommer att krävas ständigt uppkopplad kommunikation mellan fordon och någon form av central informationsbank. Detta för att få up-to-date information om trafiksituation, väderutsikter, eventuella vägarbeten och andra tillfälliga anomalier. Kanske behövs det även direkt kommunikation fordon-till-fordon i närområdet för att kunna undvika snabbt uppkommande farliga situationer (lite grann som flygets TCAS-system). För att sådana kommunikationssystem ska ge full effekt så behöver de finnas i alla fordon. Om det ens är möjligt att eftermontera i existerande fordon, så kommer det att innebära en betydande kostnad, och blir därför mer eller mindre politiskt omöjligt att kräva.
Så för att svara på frågan, så tror jag inte att det blir billigare att försäkra en autonom bil jämfört med en icke autonom bil före 2040, av den enkla anledningen att det inte kommer att finnas några fullt autonoma bilar före år 2040. Med den brasklappen då, att man kanske inför någon ny fordonsklass, autonoma fordon som bara får framföras på vägar och gator som är avsedda och godkända för ändamålet.
Här var det blandad kompott!H heimlaga skrev:Självkörande bilar är bara tramsom man använder bilen som bruksfordon.
Hur skall styrdatorn kunna bedöma om stenarna som sticker upp ur vägen är så höga att bilen kan hänga upp sig på dem. Hur skall den kunna bedöma om snödrivorna går att köra igenom eller inte och hur mycket sats man måste ta. Hur skall styrdatorn hantera isföre och fastkörningar. Kan den backa med släpkärra? Förstår det att köra sakta med tung last på taket?
Sist med inte minst. Hur i helvete tänker de att styrdatorn skall kunna veta hur tjock isen är och om det är flödvatten eller dubbelis och var det är strömt?
Skitprat är vad jag kallar det hela.
Fallet med stenarna är faktiskt enkelt. Stereokamerasystem kan med stor precision (millimeter) mäta konturen av vägytan upp till flera tiotals meter framför fordonet. Så det kan man klara galant.
Snödrivan är besvärlig. Där håller jag med om att ett autonomt system och dess sensorer får problem. Snö brukar ju inte ha någon struktur som ett stereokamerasystem kan använda för att skapa höjdinformation. Kanske kan andra sensorer (lidar?) ge en uppfattning av snödjupet som är tillräckligt bra.
Isföre ser jag inte som något större problem, under förutsättning att fordonet får någon typ av förhandsinformation om att risk för isföre föreligger. Givet att man inte försöker köra för fort, så bör redan existerande "traction control"-system kunna avvärja farliga situationer.
Backa med släpkärra är också enkelt. Det finns ju redan bilar med assistanssystem för detta. Man talar om för systemet var man vill ha släpet positionerat, och systemet löser det (under förutsättning att det är fysiskt möjligt).
Vad som verkligen är svårt är att passera svackor med vatten i, för att inte tala om situationen där man vill köra på is. Det finns i nuläget inga sensorer som från ett fordon kan bedöma vattendjup eller iskvalitet.
Med detta sagt så tror jag ändå man ska vara försiktig med att helt dissa autonoma fordon. Någon gång kanske det kommer att finnas fordon som verkligen klarar allt som vi ger oss på med manuellt framförda fordon idag. Men jag tror att det kommer att ta många decennier innan vi är där.
En kombination av kamera, lidar och radar kommer att behövas om man ska köra någon annanstans än i Kalifornien.
Neurala nätverk är en shortcut till hyfsat bra beteende i flera olika situationer men de har problem med corner cases och explainability vilket är ett problem för att få sådana system godkända för full autonomi.
Elon Musks påstående om att människor bara använder vision är naivt då neurala nätverk inte är människöhjärnor och kameror inte mänskliga sinnen. På många saker är datorer snabbare och mer konsekventa än människor men på många sätt är de också extremt korkade och hanterar helt oförutsägbara situationer sämre.
Neurala nätverk är en shortcut till hyfsat bra beteende i flera olika situationer men de har problem med corner cases och explainability vilket är ett problem för att få sådana system godkända för full autonomi.
Elon Musks påstående om att människor bara använder vision är naivt då neurala nätverk inte är människöhjärnor och kameror inte mänskliga sinnen. På många saker är datorer snabbare och mer konsekventa än människor men på många sätt är de också extremt korkade och hanterar helt oförutsägbara situationer sämre.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 275 inlägg
Håller med hhallen om det mesta. Men det behövs bättre sensorer än stereokameror. Lidar eller liknande är ett krav. Jag har byggt system med sensorer och dataanalys i hela mitt liv och levererat lösningar till många industrier för masstillverkning inom förpackning, möbler, golv mm. Våra kameror har analyserat 100 000 000 000 kapsyler som exempel. AI kan lösa mycket men det är enligt min mening sensorerna som utgör den svaga punkten. En sommardag kan kanske gå men om det regnar i mörker så skapas sådana reflexer att sensorerna levererar för mycket brus. Lidar löser kanske detta men har andra svagheter. Så någon 100%ig lösning är fortfarande långt borta.
Jag vet hur jag ska köra när jag möter min halvblinda, halvgalna granne men det vet inte min självkörande bil.
Jag vet hur jag ska köra när jag möter min halvblinda, halvgalna granne men det vet inte min självkörande bil.