axelman skrev:
Briketter är visst inte att rekommendera.
Läs här. Det är på danska, men bör gå att förstå för den som vill.
Hotspot nr. 16 - Advarsel mod brug af briketter i brændeovne
20-07-2014
I Arbejds- rapport fra Miljøstyrelsen nr. 4 fra 2013 er en af konklusionerne, at træbriketter medfører partikelemissioner, der er 2 - 3 gange højere end emissioner fra almindeligt brænde.




Läs gärna mer på danska hemsidan.

[länk]

Lycka till
Axelman
Axelman, med all respekt, du borde veta att starka lukter likväl som buller och diverse annat upprör många översensitiva personer. En del driver detta så långt att de överklagar allt de kan och sluter sig samman för att stoppa buller från vindkraft, röklukt eller grannens solceller som bländar i en viss vinkel. Kverulanter frodas i föreningar som Braenderög.

Ingen förnekar att ved släpper ut partiklar men att det skulle vara mer partiklar per energimängd i pressad sågspån(värmeloggs och pellets) än i blandved är nog svårt att bevisa, många parameterar att ta hänsyn till här. En modern eldningsutrustning förutsätts dock.

Det finns ett otal undersökningar att studera och de flesta är betalda av olika intresseorganisationer, men man kan också hitta de som verkar objektiva, som den här:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/10226.pdf

I slutändan är det dock en fråga om var vi skall få vår värme ifrån, allt har nackdelar och det är stora ekonomiska intressen inblandade.

Lycka till med fördjupad faktakoll.
 
axelman skrev:
Hej
Tycker du att detta också är ett fjantigt påstående ?

[länk]

Vedeldning – största källan till utsläpp av PAH i luft i Sverige (från Naturvårdsverkets länk ,ovan)
Men hallå alla renläriga miljömuppar!

Är ni samma personer som står och grillar sommarkväll efter sommarkväll?
Är det inte träkol ni har i grillen då?
 
Som vanligt har miljövänner inget alternativ....
 
kulle
axelman skrev:
Hej
Tycker du att detta också är ett fjantigt påstående ?

[länk]

Vedeldning – största källan till utsläpp av PAH i luft i Sverige (från Naturvårdsverkets länk ,ovan)
Och vad värmer du med då axelman ?
Värmepump med "milövänlig" el ?
 
axelman: Den här tråden handlar om hur myseldare väljer att tända i sina kaminer.
Om du vill diskutera ev. utsläpp från kaminer så föreslår jag att du startar en egen tråd.
 
  • Gilla
pmm och 2 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
axelman: Den här tråden handlar om hur myseldare väljer att tända i sina kaminer.
Om du vill diskutera ev. utsläpp från kaminer så föreslår jag att du startar en egen tråd.
Bra rutet Gabbe1 (y)

Och när det gäller att tända så vil jag med en dåres envishet hävda att tidningspapper är overkill.
En liten tändkub, eller vad det heter, som köps på Rusta, ICA Maxi, CityGross, Jula eller var det är,
samt lit späntad ved så brinner det.

Har nu 13,6°C ute och 22,6°C inne.
Det känns ju fånigt att elda när det är över 21°C i huset

När skall vi få börja elda? Det är ju snart oktober.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Jag hade oxå 21º inne, men jag blev så inspirerad av den här tråden att jag beslutade mig för att premiärelda ändå.
Tändningen skedde med gasbrännaren som vanligt.

008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ekgolv och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Bra rutet Gabbe1 (y)

Och när det gäller att tända så vil jag med en dåres envishet hävda att tidningspapper är overkill.
En liten tändkub, eller vad det heter, som köps på Rusta, ICA Maxi, CityGross, Jula eller var det är,
samt lit späntad ved så brinner det.

Har nu 13,6°C ute och 22,6°C inne.
Det känns ju fånigt att elda när det är över 21°C i huset

När skall vi få börja elda? Det är ju snart oktober.
Det är väl bara att öppna dörren, så har iaf jag gjort några kvällar när det varit tillräckligt kallt ute.
 
Korvgubbe
KnockOnWood skrev:
Och när det gäller att tända så vil jag med en dåres envishet hävda att tidningspapper är overkill.
En liten tändkub, eller vad det heter, som köps på Rusta, ICA Maxi, CityGross, Jula eller var det är,
samt lit späntad ved så brinner det.
Och jag vill med samma dåres envishet hävda att det är bättre på alla sätt och vis att använda tidningspapper som redan finns gratis i huset istället för att åka till en affär och spendera surt förvärvade slantar på ännu en onödig produkt som tär på jordens resurser. ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
...och jag är lika dåraktig och tjatar om näver! :wow: Fast det är klart...alla eldar ju inte med björk...
 
kulle skrev:
Och vad värmer du med då axelman ?
Värmepump med "milövänlig" el ?
Han bor i en hydda i skogen(y)
 
Tompamannen skrev:
Han bor i en hydda i skogen(y)
.. Och lever på fallfrukt och själsdödande djur och växter..
 
kontorsråttan
frugan preppar och pysslar och avslutar med en (1) tändsticka.
jag använder inga (0) tändstickor utan en
2000020057.jpg
ved & ett par
765008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men inte myseldas det, man eldar för att få värme.
 
Fäller, kapar och klyver min egen ved så då behövs vare sig små tändkuber eller speciell späntved. Det blir ju alltid en massa bös när man grejar med veden så det är bara att kratta ihop ett par säckar med bark, småkvistar och mindre bitar som lossnat.
En sida tidningspapper/toarulle/övrigt brännbart som finns till hands samt en näve "gott och blandat" startar även den mest trilskande ved. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.