kulle
kent971 skrev:
Toapappersrullar, 4-5st som jag klämmer ihop och stoppar in i varandra så att det blir "en" fylld. Sedan "indiantält" ovanpå. Funkar otroligt bra.
Då får man bajsa mycket...... om man ska få ihop 4-5 tomma pappersrullar per dag. :p

• Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
trattalask
kulle skrev:
Då får man bajsa mycket...... om man ska få ihop 4-5 tomma pappersrullar per dag. :p

Eller köpa rullar med väldigt lite papper på.

• Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
micked99 skrev:
Enklast då jag tänder kaminen varje dag från okt till apr, använd dags/morgon tidningspapper, inte reklam/katalog papper.

krama ihop som bollar ungefär som när du gör snöbollar och kasta in en 6-8 bollar i botten, sen är det bara att ösa på med vedklampar, brukar inte spela så stor roll hur stora men jag brukar ta ett par mindre vedträn i botten.

/M
Någonstans avråddes vi från att tända med tidningspapper, för att det ger så mycket aska och sot.
Så vi tänder med en liten tändkub bara, och lite finspäntad ved.
Och det har funkat finfint i vår Lotus-kamin

P1000021 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vänner, varför inte ha en morakniv liggande bredvid vedhögen, och flisa lite i kanten på 2 klabbar då tar det sig fint och man slipper papper bensin eller vad det nu man eldar med.

Varning, nu går jag och tänder i kaminen med mjölkkartonger. Andas endast ut pga förorenad luft ;)

Det värsta dom eldar med sopor, så hela byn stinker skit.
Det är höjden av snålhet,att man inte kan köpa ved.

Ibland en sida ur en dagstidning, ibland lite granris, oftast en äggkartong (bäst).

Jag har verkligen snålat med nävern från den ved vi har men har nu insett att om jag får loss den fina tunna nävern från en vedklabb räcker den till att tända kanske tio brasor så det är bara att elda på! Det enda artificiella jag använde när jag tänder är butangasen i den påfyllbara gaständaren. Denna använder jag av bekvämlighetsskäl då den har böjligt rör så jag kan rikta in den mot näverbiten som ligger längst in i kaminen vilket skulle vara knepigt med en lång tändsticka.

Har kollat igenom alla inlägg lite snabbt, möjligen har jag missat "stearinljuset", dvs att tända på upptill och inte i botten på vedinlägget.

När kaminen är helt utan glöd och jag vill få rejält med värme så lastar jag in betydligt mycket mer ved än vad som är föreskrivet, hyffsat stora vedträn i två täta lager. Uppe på det lägger jag sedan en burner (paraffinpåse) och över det lägger jag två små vedträn. Tänder burnern och har dörren till kaminen på glänt. När de små vedträden brinner och det har börjat brinna på lite på de översta stora vedträden så stänger jag luckan och drar igen spjället lite grann, ca 75% öppet. Efter ytterligare 15-25 minuter så drar jag ner spjället till ca 50%.

Detta ger att det brinner jämt och bra från början till slut, det sotar inte, det blir ingen "tok låga", utan jämn och fin eld från början till slut. Precis som när man eldar ett stearin ljus.

Att tända på under all ved är som att tända ett stearinljus och sedan vända ljuset upp-och-ner så mycket som möjligt utan att ljuset slocknar, det ryker/sotar och lågan blir stundtals ganska stor och inte alls så jämn och fin.

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Använder briketter som bränsle. Lägger två i botten och en över, tänder med ett litet block av paraffin, sådana som Solstickan säljer.

KB-U skrev:
Att tända på under all ved är som att tända ett stearinljus och sedan vända ljuset upp-och-ner så mycket som möjligt utan att ljuset slocknar, det ryker/sotar och lågan blir stundtals ganska stor och inte alls så jämn och fin.
Jag håller inte alls med. Den metod jag beskrev tidigare sotar inte på något sätt, inte heller ryker det när elden väl fått fäste. Lågorna blir enorma och vildsinta vilket är precis det man är ute efter. Det gör att kaminen snabbt kommer upp i optimal temperatur och alla rökgaser antänds direkt. När väl första laddningen fått "tokbrinna" ned och kaminen är supervarm läggs stora klabbar in och spjällen stryps så att lågorna blir lugna och trevliga. Man ska se att rökgaserna antänds vilket innebär att det blir minimal rök ur skorstenen.

Nu kan det givetvis skilja från eldstad till eldstad men metoden jag beskriver gäller åtminstone min Keddy.102-kamin.

AndersS skrev:
Varning, nu går jag och tänder i kaminen med mjölkkartonger. Andas endast ut pga förorenad luft ;)
Nej nej nej, mjölkkartongerna skall till förpackningsåtervinningen.

Spänta bara lite tändved.
Du har väl en huggkubb i vardagsrummet, som den längst till vänster på denna bild:
Huggkubb (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Ett snåltips är att köpa tändkuberna på skitaffären Netto. Ett 72-pack kostar 15-20 kr. Ser ibland på byggvaruhus, stormarknader mm., att samma vara (kanske 100-pack då) kan kosta uppåt 100 kr. Sjukt!

KnockOnWood skrev:
Nej nej nej, mjölkkartongerna skall till förpackningsåtervinningen.

Spänta bara lite tändved.
Du har väl en huggkubb i vardagsrummet, som den längst till vänster på denna bild:
[bild]
Är inte den i minsta laget?
Vedträet till höger skulle kunna fungera, men är precis lagom att elda med.

Varför offra diesel för att frakta bort mjölkkartongen? Vad händer med den när den kommer fram...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.